• Oy SEK Ab/

Accenturen kansainvälinen naistenpäivätutkimus: Sinnikkyys siivittää naisjohtajan uraa

Yritysjohtajat ympäri maailmaa uskovat, että sinnikkyys, eli kyky selvitä haasteista ja kääntää ne mahdollisuuksiksi, on avain työpaikan säilyttämiseen. Accenturen tuoreeseen kansainväliseen tutkimukseen vastanneiden johtajien mukaan naiset ovat hieman sinnikkäämpiä kuin miehet. Monessa vastaajayrityksissä myös tarjotaan naisjohtajille kehitysohjelmia, joilla tähdätään sinnikkyyden lisäämiseen.

Tutkimus naisjohtajien sinnikkyydestä, “Women Leaders and Resilience: Perspectives from the C-Suite,” julkaistaan kansainvälisenä naistenpäivänä 8. maaliskuuta ja se on osa Accenturen kuudetta globaalia naistenpäivän juhlistusta. Yli kaksi kolmasosaa tutkimukseen vastanneista yritysjohtajista on sitä mieltä, että sinnikkyys on erittäin tärkeä tai äärimmäisen tärkeä ominaisuus työpaikan säilyttämisessä. Miesten ja naisten sinnikkyydessä nähtiin hienoisia eroja: 53 prosenttia vastaajista pitää naisia erittäin tai äärimmäisen sinnikkäinä, ja 51 prosenttia on sitä mieltä, että miehet ovat erittäin tai äärimmäisen sinnikkäitä. Yli puolet vastaajayrityksistä tarjoaa naisille uraa edistäviä tehtäviä ja 40 prosenttia valmistelee naisia senioritason johtotehtäviin. ”Sinnikkyys, eli yhdistelmä sopeutumiskykyä, joustavuutta ja päämäärätietoisuutta, voi olla uusi edellytys ammatilliselle etenemiselle”, toteaa Adrian Lajtha, Chief Leadership Officer Accenturelta. ”Nykyisessä epävarmassa talouden tilassa sekä kasvavassa kilpailussa organisaatiot, jotka juurruttavat sinnikkyyden nykyisiin ja tuleviin johtajiinsa, ovat etulyöntiasemassa”. ”Sinnikkyyttä voi oppia, kuten muitakin kriittisiä taitoja”, kommentoi Nellie Borrero, Global Human Capital and Diversity johtaja Accenturelta. ”Johtavat organisaatiot tarjoavat menestyville naisille vaihtelevaa kokemusta, koulutusta, mentorointia sekä tehtäviä jotka vaativat venymistä, jotta heidän sinnikkyytensä ja itsevarmuutensa lisääntyy. Tämä valmistaa heitä menestymään senioritason johtajan asemassaan.” Naisjohtajille kehitysmahdollisuuksia Tutkimukseen haastateltiin yli 500 senioritason johtajaa. Mukana oli toimitusjohtajia, operatiivisia johtajia, talousjohtajia ja henkilöstöjohtajia keskisuurista ja suurista yrityksistä 20 maassa Euroopassa, Aasiassa, Pohjois-Amerikassa ja Etelä-Amerikassa. Kävi ilmi, että talouden taantumasta huolimatta yritysten erityisesti naisille kohdistetut kehitysohjelmat ovat pysyneet ennallaan. Hieman alle puolet vastaajista ilmoitti, ettei johtajuusohjelmiin ole tullut kuluneen vuoden aikana muutoksia, ja ettei naisille suunnattua valmennusta ja mentorointia ole muutettu. Tutkimuksessa kysyttiin, mitä toimenpiteitä yrityksessä on tehty naisten urakehityksen edistämiseksi. Puolet vastaajayrityksistä tarjoaa sisäisiä mentoreita tai työelämän tasapainottamisohjelmia (work-life balance). Vain neljännes vastaajayrityksistä tarjoaa naisjohtajille mentorin uran alkuvaiheessa ja yli kolmannes tarjoaa ulkopuolista valmennusta. Kuitenkin samanaikaisesti tutkimukseen vastaajat mielsivät sinnikkyyden sekä sopeutumiskyvyn senioritason ominaisuuksiksi. Vastaajien mielestä johtajat ovat kaikkein sinnikkäimpiä, seuraavaksi sinnikkäintä on keskijohto. Vähiten sinnikkäitä ovat työntekijät. Vain harvat johtajat kertoivat lopettavansa johtajuusohjelmia, mentorointitoimenpiteitä tai vähemmistöjen johtajuusohjelmia. Samaan aikaan lähes viidenneksessä vastaajayrityksistä on tehty kohtalaisia tai mittavia lisäyksiä mentorointi- ja johtajuusohjelmiin. Otteita tutkimuksesta Eri ikäisillä naisilla eri vahvuudet Tutkimuksessa löytyi alueellisia eroja siinä, mitä mielikuvia vastaajat liittävät naistyöntekijöihin, jotka ovat eri sukupolvea. Vertailussa eriteltiin suuret ikäluokat, X-sukupolvi ja Y-sukupolvi. Y-sukupolvi (vuoden 1979 jälkeen syntyneet naiset) = joustavin Jokaisella alueella oltiin sitä mieltä, että Y-sukupolvi on joustavin. X-sukupolvi (vuosina 1965-1978 syntyneet naiset) = itsevarmoin ja tuottavin Euroopassa (43%), Aasiassa (35%) ja Etelä-Amerikassa (46%) oltiin sitä mieltä, että X-sukupolvi on itsevarmin. Samoin Euroopassa (44%), Aasiassa (38%) ja Etelä-Amerikassa (37%) oltiin sitä mieltä, että X-sukupolvi on tuottavinta. Suuret ikäluokat (vuosina 1946-1964 syntyneet naiset) Yhdysvalloissa Baby Boomers (46%) eli suuret ikäluokat nähtiin tuottavimpana. Suuret ikäluokat nähtiin siellä myös itsevarmimpina (44% vastaajista). Vertailua miesten ja naisten vahvuuksista Naisten ja miesten ammatillisissa vahvuuksissa oli myös alueellisia eroja. Tiimityökyky mielletään useammin naisiin kuin miehiin liittyväksi ominaisuudeksi. (Euroopassa 27% vastaajista yhdisti tämän ominaisuuden naisiin, 13% miehiin) Vain Etelä-Amerikassa tiimityökyky mielletään useammin miesten kuin naisten ominaisuudeksi (18% vastaajista yhdistää naisiin ja 34% miehiin). Euroopassa pätevyys mielletään useammin miesten kuin naisten ominaisuudeksi (naiset 11%, miehet 19 %). Pohjois-Amerikassa puolestaan pätevyys nähdään useammin naisten ominaisuutena (naiset11 %, miehet 8%). Itsevarmuus liitetään useammin miehiin kuin naisiin lähes kaikilla alueilla. Ainoastaan Etelä-Amerikassa piirre liitetään useammin naisiin kuin miehiin (naiset 38%, miehet 14%). Tutkimus Accenture toteutti verkko- ja puhelintutkimuksen marraskuun 2009 ja helmikuun 2010 välillä. Tutkimukseen osallistui 524 senioritason johtaja organisaatioissa, joiden liikevaihto ylittää 250 miljoonaa US dollaria 20 maassa (Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Argentiina, Australia, Brasilia, Espanja, Etelä-Afrikka, Hollanti, Indonesia, Intia, Italia, Kanada, Kiina, Malesia, Meksiko, Ranska, Saksa, Singapore, Sveitsi, Iso-Britannia ja Yhdysvallat). Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella millaisia toimenpiteitä senioritason johtajat tekevät kannustaakseen naisia johtajarooleihin. Lisäksi tarkasteltiin, kuinka paljon sinnikkyydelle annetaan arvoa johtajaroolissa. Tutkimuksen virhemarginaali on noin neljä prosenttia. Koko tutkimus on luettavissa englanniksi www.accenture.com.