ÅF:lla erinomainen alkuvuosi – useita suurkauppoja ÅF:n Suomen yksiköille

Pohjoismaiden johtava teknisen alan konsultointiyritys ÅF tekee hyvää tulosta. Ensimmäisen kvartaalin aikana konsernin liikevaihto kasvoi liki 50 % edellisvuoteen verrattuna. Samalla käyttökateprosentti tuplaantui kahdeksaan prosenttiin.

ÅF:n hyvän tuloksen takana ovat omalta osaltaan myös Suomessa viime vuonna tehdyt yrityskaupat ja yhtiön Suomessa työskentelevät 400 konsulttia. ÅF osti viime vuonna Suomesta energia-alan konsulttiyrityksen Enprima Oy:n.
Erityisesti energiarakentamisen ja metsäteollisuuden saralla ÅF on voittanut Suomessa ja lähialueilla isoja hankkeita alkuvuoden aikana. Tuoreimpana voittona ÅF sai Kaukaan Voiman Lappeenrannan biovoimalaprojektin suunnittelu- ja projektointityöt. Vastaavanlaisen projektin ÅF voitti maaliskuussa Kuopion biovoimalahankkeen suunnittelusta ja huhtikuussa yhtiö sai Tarton uuden biovoimalaitoksen suunnittelun tehtäväkseen.
ÅF:n prosessidivisioonan johtajan Eero Auranteen mukaan, yhtiöllä on hyvä kilpailuasema Pohjois-Euroopan voimalaitosten suunnittelumarkkinoilla.
- Voitetut sopimukset vahvistavat entisestään yhtiön asemaa johtavana Pohjois-Euroopan biovoimalaitosten suunnittelijana ja projektikonsulttina. Tarjouskilpailuissa pärjääminen ja kannattava liiketoiminta kertovat, että osaamistamme arvostetaan.

- Markkinasignaalit ovat positiivisia, varsinkin energiasektorilla. Kasvua haemme erityisesti Venäjältä, jossa on menossa valtava voimalaitosten rakentamisohjelma, kertoo Auranne.
ÅF:n hyvä tulos ja kasvupotentiaali on pistetty merkille myös osakemarkkinoilla. Yhtiön osakekurssi on jo pitkään kehittynyt yleistä pörssikehitystä paremmin.
- Suomalaispanos ÅF:n menestyksessä on ollut merkittävä. Viime vuotisen Enprima-yrityskaupan jälkeen suomalaisenemmistöiseksi muuttunut prosessidivisioona nosti ensimmäisellä kvartaalilla kannattavuutensa kuuteen prosenttiin viime vuoden yhdestä prosentista, Auranne kertoo.