Älykäs tietokanta sisältää nyt myös analytiikan

Maailman suosituimman tiedonhallintaympäristön, Microsoft SQL Serverin uusin versio on julkaistu. Uudistunut ohjelmisto vastaa entistä paremmin käyttäjien tarpeisiin vaativista liiketoimintasovelluksista Big Dataan ja analytiikkaan.

Tieto on nykypäivän bisneksen arvokkain valuutta. Suurien tietomäärien jalostaminen liiketoiminnallisiksi näkemyksiksi ei kuitenkaan onnistu ilman oikeita työkaluja ja niiden osaavaa käyttöä. Microsoft SQL Server 2016 ei ole vain tietokanta: tapahtumankäsittelyn ja tiedon varastoinnin lisäksi se tarjoaa analytiikkatoiminnallisuuden, joka mahdollistaa myös tiedon operationalisoinnin. Tämä vähentää ulkoisten erillissovellusten tarvetta.

”Data-analytiikan avulla liiketoimintapäätöksiä tehdään nopeasti ja informoidusti. Tuomalla analytiikka osaksi tiedonhallintaympäristöä sen sijaan, että siirretään tieto erillisiin analytiikkasovelluksiin, voidaan ennakoida niin asiakkaiden käyttäytymisen, markkinoiden kuin liiketoimintamahdollisuuksienkin muutoksia ilman tiedon siirtelyä eri sovellusten välillä”, tuotepäällikkö Pekka Pykäläinen Microsoftilta summaa.

Pilvestä voimansa saavat tiedonhallintatyökalut mahdollistavat yrityksille ketterän innovoinnin ja ajan tasalla pysymisen.

”Elämme kiehtovaa aikaa. Tilastotieteellistä ohjelmointia varten kehitetyn R-kielen liittäminen osaksi SQL Serveriä nostaa suurten tietomassojen analysoinnin aivan uudelle tasolle. Liiketoimintatiedon hyödyntämisen mahdollisuudet tilastotieteen ja koneoppimisen keinoin eri sovellusalueilla, kuten IoT:ssa, ovat lähes rajattomat. Erinomaisia esimerkkejä ovat tehdasautomaation tehostaminen ja ennakoiva laaduntarkkailu”, Jani K. Savolainen DB Prolta toteaa. DB Pro on Microsoftin teknologioihin perustuvien tiedonhallinnan ja tietovarastoinnin syväosaaja Helsingistä.

Tutkimusyhtiö Gartner on arvioinut SQL Serverin ja sitä täydentävän Microsoft Azure-pilvipalvelun toiminnallisemmaksi ja kustannustehokkaammaksi tiedonhallintaympäristöksi muun muassa Oraclen edelle. Uusi SQL Server -versio tarjoaa merkittäviä parannuksia niin tietovarastoinnin suorituskyvyn kuin analytiikan osalta. Julkaisun yhteydessä Microsoft tarjoaa yrityksille mahdollisuuden migroida kilpailevista tuotteista SQL Serveriin ja säästää jatkossa omistamisen ylläpitokustannuksissa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Pekka Pykäläinen, tuote-ja ratkaisupäällikkö, Microsoft Data & Application Platform, pekka.pykalainen@microsoft.com, 040 551 8478

Jani K. Savolainen, perustaja, CTO, DB PRO Oy, jani.savolainen@dbpro.fi, 044 035 3637

www.microsoft.fi ja www.microsoft.fi/uutisia. Twitter: @MicrosoftOy

Microsoft
Microsoft tarjoaa mobiili- ja pilvivetoisen maailman parhaat teknologia-alustat ja tuottavuuden avaimet. Yhtiön missio on auttaa jokaista maailman ihmistä ja organisaatiota saavuttamaan enemmän. Lisätietoa osoitteessa: www.microsoft.fi ja www.microsoft.fi/uutisia. Twitterissä @MicrosoftOy