Aprillipäivän vitsiin voi sisältyä vähemmän vitsikäs virus

Helsinki 30. maaliskuuta 2009 – Kaksi vuotta sitten aprillipäivänä ANI-mato levisi ympäri maailmaa käyttäen hyväkseen Windowsista löytynyttä järjestelmähaavoittuvuutta. Viime vuonna Storm-mato levisi aprillipäiväteemalla varustetuissa sähköpostiviesteissä, ja tänä vuonna - kuka tietää. Tietoturvayhtiö Stonesoft kehoittaakin tietokoneen käyttäjiä varovaisuuteen vitsiviestien availussa, mutta muistuttaa myös, että terveen järjen käyttö on tärkeintä.

Aprillipäivä on perinteisesti aikaa, jolloin uudet tietoturvauhat nousevat esille tai vanhat aktivoituvat uudestaan. Tänä vuonna paljon keskustelua on aiheuttanut historian pahimmaksi leimatun Conficker-verkkomadon päivittyminen 1.4., ja millaisia aprilliyllätyksiä päivitys mahdollisesti tuo mukanaan.

”Syy uhkien leviämiseen juuri aprillipäivänä on sama kuin yleisimpinä juhlapyhinä tai esimerkiksi ystävänpäivänä, ja varsin inhimillinen,” sanoo Stonesoftin tutkimustiimin vetäjä Olli-Pekka Niemi. ”Ihmiset avaavat helpommin tuntemattomistakin lähteistä tulleita tervehdysviestejä tai epämääräisiä linkkejä mehukkaiden aprillivitsien toivossa.”

Koska uhkien ennustaminen on mahdotonta, Niemi painottaakin tietokoneen käyttäjille ennaltaehkäisyn tärkeyttä.

”Tärkeintä on muistaa perusasiat, eli katsoa että ohjelmien päivitykset ovat ajan tasalla - erityisesti tietoturvan osalta. Sen lisäksi puhtaalla talonpoikaisjärjen käytöllä pääsee pitkälle. Ei surffailla epäselvillä sivustoilla, avata tuntemattomista lähteistä tulleita epäilyttäviä sähköpostiviestejä tai niiden liitteitä, ja pyritään muutenkin toimimaan järkevällä tavalla,” Niemi muistuttaa. ”Suurimmalle osallehan nämä ovat jo itsestäänselvyyksiä, mutta kokemus on osoittanut, ettei niistä tee kuitenkaan pahaa aika ajoin muistutella.”