Autonvuokraus onkin kannattava vaihtoehto?

Autonvuokrausta on Suomessa pidetty perinteisesti kalliina palveluna. Nykyään se on kuitenkin usein kustannuksiltaan järkevä vaihtoehto julkisilla kulkuvälineillä tai jopa omalla autolla matkustamiselle. Kahden aikuisen yli 350 kilometrin edestakainen matka kannattaa jo taloudellisesti tehdä vuokra-autolla junalippujen hintaan verrattuna, mutta se on monesti myös aikaa säästävää. Erityisesti juhlapyhien aikaan vuokra-auto voi tuoda liikkumiseen toivottua vapautta ja huolettomuutta matkatavaroiden pakkaamisessa ja kuljetuksessa.

Suomen Hertzin toimitusjohtaja Hannu Mikkonen ihmettelee, että vuokrausta edelleen harkitaan yleisesti vasta silloin, jos matkan määränpäähän ei muilla keinoin pääse. ”On selvää, että esimerkiksi Oulusta Joensuuhun matkatessa säästetään jo pelkästään aikaa, koska junalla tai bussilla taipaleen taittamiseen voi pahimmillaan vierähtää jopa 15 tuntia. Auton vuokrauksessa on kuitenkin paljon muitakin etuja ajan säästön lisäksi. Vuokra-autolla liikuttaessa ei ole sidottu julkisen liikenteen aikatauluihin ja voi pitää taukoja matkalla mielensä mukaan.” Ajansäästön ja helppouden lisäksi vuokraus voi käytännössä tulla usein edullisemmaksi kuin muilla kulkuvälineillä liikkuminen. ”Oman auton ylläpitokustannuksiin verrattuna vuokra-autolla voisi joissain tapauksissa liikkua jopa kuusi kuukautta vuodessa, joten jos autoa ei tarvitse päivittäin, kannattaa miettiä olisiko vuokraus järkevämpää”, sanoo toimitusjohtaja Pasi Nieminen Autoliitosta. ”Autonvuokraus on tarpeellinen palvelu, joka mahdollistaa yksityisautoilun vapaan liikkuvuuden ilman omistamista ja samalla täydentää maamme erinomaista julkisen liikenteen verkostoa. Esimerkiksi lappiin joulun viettoon matkustava voi ottaa yöjunan Rovaniemelle ja vuokrata sieltä auton loppumatkaa varten”, kertoo aluepäällikkö Tommi Piirainen Helsingin Hertziltä. Pienilläkin matkustustavan muutoksilla voi säästää selkeästi. Kotimaan lennot ovat melko kalliita erityisesti juhlapyhinä ja lomakausina, joten Leville joulun viettoon matkustavien kannattaa Kittilän sijaan harkita lentoa Ouluun ja vuokrata auto sieltä loppumatkaksi. Sen lisäksi, että neljän hengen perhe säästää näin satoja euroja pelkästään lentolippujen hinnassa, auto helpottaa paikanpäällä liikkumista. Kaveriporukalla reissuun lähdettäessä pikkubussin vuokraus voi olla yllättävän edullinen vaihtoehto lentoihin tai junaan verrattuna. Turvallista ja ekologista omistusautoiluun verrattuna Vuokra-autolla liikkuminen on turvallista, koska autokalusto on uutta ja säännöllisesti huollettua. Kattavat vakuutukset sisältävät yleensä 24/7 tiepalvelun, joten ongelmankaan ilmaantuessa käyttäjä ei jää koskaan yksin tien päälle. Autoliitto laatii laskelmia oman auton käyttökustannuksista. Kustannuksissa huomioidaan omistusauton huolto-, pesu-, rengas- ja korjauskulut sekä vakuutusmaksut. Varsinkin kaupunkien keskustassa asuville ja satunnaisesti autoa tarvitseville vuokraaminen tarjoaa ekologisen vaihtoehdon auton omistamiseen verrattuna. ”Kansainvälisten laskelmien mukaan yksi hyvin ajossa oleva vuokra-auto poistaisi jopa 14 omistusautoa liikenteestä”, sanoo Hannu Mikkonen Suomen Hertziltä. ”Diesel- ja vähäpäästöisten autojen kysyntä on jatkuvassa kasvussa, mikä kertoo asiakkaiden heränneestä vihreästä ajattelusta.” Lisätietoja: markkinointipäällikkö Jaakko Haikonen, Hertz, p. 020 555 2210, jaakko.haikonen@hertz.fi Miksi valita vuokra-auto? - Oman auton vuosittaisilla ylläpitokustannuksilla vuokra-autolla ajaa keskimäärin kuusi kuukautta. - Vuokra-auto on myös ekologinen vaihtoehto, koska voit valita diesel- tai vähäpäästöisen automallin. - Yli 350 km edestakainen matka tulee usein halvimmaksi vuokra-autolla. Perustuu laskelmaan, jossa verrattiin tämän hetkisiä julkisen liikenteen hintoja vuokra-auton käyttökustannuksiin. - Poikittain liikkuminen Suomessa ilman autoa on hankalaa ja aikaa vievää, koska julkinen liikenne kulkee pääosin pitkittäissuunnassa. Vuokra-auto säästää matka-aikaa. - Vuokra-auto on turvallinen ja luotettava, koska auto on aina kohtalaisen uusi, jonka vakuutukset, huollot ja renkaat ovat ajan tasalla. - Vuokra-autoissa on yleensä myös 24/7 tiepalvelu, joten et jää yksin tien päälle jos jotain sattuu.