Bonorton patentoitu ortoosisukka tuo avun joka kolmannelle suomalaiselle naiselle

Noin joka kolmas suomalainen nainen kärsii vaivaisenluun aiheuttamista kivuista ja krampeista. Uusi, kotimainen Bonorto®-ortoosisukka hoitaa vaivaisenluuta ja ennaltaehkäisee sen syntyä. Vastaavaa tuotetta ei ennestään ole markkinoilla tarjolla. Ortoosisukat ovat myynnissä hyvin varustelluissa apteekeissa.

Bonorto®-ortoosisukka tukee jalkaa aktiivisesti. Samanaikaisesti erikoiskudottu varvasosa ohjaa varpaita takaisin kohti neutraaliasentoa. Sukka poistaa kivun tehokkaasti sekä ehkäisee suonenvetoja ja jalkaterän kramppeja. Patentoidun ortoosisukan valmistusmateriaalina on käytetty kestävää ja hengittävää Isolfil®-kuitua.

-       Perinteisistä varvasortooseista poiketen Bonorto®-ortoosisukka on miellyttävä ja pehmeän tuntuinen jalassa ja yhtä helppokäyttöinen kuin tavallinen sukka. Se mahtuu vaivatta ja huomaamattomasti jalkineeseen, eikä estä tai häiritse käyttäjänsä normaalia toimintaa, toimitusjohtaja Robert Kotkamaa Bonorto Oy:stä kertoo.

Jalkaterän monimutkainen rakenne muodostuu luista, lihaksista ja muista pehmytkudoksista. Lisäksi jalkapohjassa ja varpaiden päissä on yli 200 000 hermopäätettä, mikä on enemmän kuin missään muualla kehossa. Vaivaisenluu (Hallux valgus) on seuraus jalan rakenteen ja toiminnan häiriöstä, jossa ukkovarpaan tyviniveleleen kohdistuu poikkeava kuormitus. Kun isovarvas kääntyy pienempiä varpaita kohti, tyvinivelen sisäreuna muodostaa kiinteän, punoittavan, usein kivuliaan kyhmyn. Isovarvas voi lopulta työntyä seuraavan varpaan päälle tai alle, ja seuraavat varpaat muuttuvat usein niin kutsutuiksi vasaravarpaiksi.

Alttius vaivaisenluun synnylle on perinnöllinen ominaisuus. Vaivan syntyyn vaikuttaa kuitenkin myös länsimainen kenkämuoti, joka suosii kapeita ja korkeakorkoisia jalkineita. Fyysinen rasitus voi johtaa vaivaisenluun syntyyn ja vaiva onkin yleinen esimerkiksi balettitanssijoilla, joille vaivaisenluu syntyy jalkaan ja varpaisiin kohdistuvan kovan paineen ja jatkuvan rasituksen seurauksena.

Vaivaisenluuvaivoihin voi saada ensiapua levosta, tulehduskipulääkkeistä, jalkaystävällisistä jalkineista, jalkajumpasta ja erilaisista apuvälineistä kuten kiiloista, sekä viime kädessä leikkaushoidosta.

-       Leikkaus ei välttämättä aina ole paras ratkaisu. Virheasento uusii leikkauksen jälkeen noin 10–20 prosentilla leikatuista. Ortoosisukka on aidosti käyttäjäystävällinen, riskitön ja siksi suositeltava apu jalkaterän kipuun ja kramppeihin.

Lisätietoa:

Robert Kotkamaa, toimitusjohtaja