BROILERTUOTTAJA TIINA VARHO-LANKINEN PALKITTIIN SULKA HATTUUN -VAIKUTTAJANA

Broilertuottaja Tiina Varho-Lankinen on valittu Vuoden Sulka hattuun -vaikuttajaksi. Vaikuttajaksi valitaan henkilö tai yhteisö, joka on toiminnallaan edistänyt siipikarjanlihan kansallisen laatujärjestelmän mukaisia toimia. Varho-Lankinen palkittiin työstään kansallisen laatujärjestelmän ohjeiden ja käytäntöjen kehittämisestä sekä käytäntöön viemisestä omalla broilertilalla.

Kolmivuotisen Sulka hattuun siipikarjalle -tiedotusohjelman antama tunnustus jaettiin nyt kolmatta ja viimeistä kertaa. Tunnustuspalkinnon luovutti Finfood - Suomen Ruokatieto ry:n toiminnanjohtaja Tiina Lampisjärvi Helsingissä 14.5.2009.

Siipikarjanlihan kansallinen laatujärjestelmä sisältää tuotannon ohjeistuksia ja käytäntöjä, jotka ovat tiukempia kuin Euroopan unionin ja Suomen lainsäädäntö edellyttävät. Tiina Varho-Lankisella on ollut merkittävä rooli ohjeistusten ja käytännön toimien kehittämisessä ja jalkauttamisessa. Samalla hän on antanut kasvot vastuulliselle siipikarjatuotannolle. Tiina Varho-Lankinen on ollut mukana luottamustoimiensa kautta kansallisessa siipikarjanlihan tuotantostrategiatyössä ja edistänyt alan toimintaedellytyksiä vaikuttamalla lainsäädännön ja maatalouspolitiikan kehittymiseen.

Tiina Varho-Lankisen Lounais-Suomessa sijaitsevan tilalla on kasvatettu broilereita jo yli 30 vuotta. Nyt halleissa on tilaa noin 55 000 broilerille. Hallit lämmitetään kotimaisella energialla ja broilereille syötetään entistä enemmän kotoista viljaa.

Tiina Varho-Lankinen toimii Suomen Broileryhdistys ry:n puheenjohtajana. Koulutukseltaan hän on kauppatieteiden maisteri.

Broilereiden ja kalkkunoiden tuotantoa ohjaavat yhteiset toimintatavat, joihin koko ketju on sitoutunut

Siipikarjanlihan kansallinen laatujärjestelmä on osa elintarviketalouden kansallista laatustrategiaa, jossa kaikille tuotantoketjuille yhteisiä tekijöitä ovat avoimuus, läpinäkyvyys ja jäljitettävyys. Kansalliseen laatujärjestelmään ovat sitoutuneet kaikki tuotantoketjun osapuolet, niin teollisuus kuin broilereiden ja kalkkunoiden kasvattajatkin. Aiheesta lisää: www.sulkahattuunsiipikarjalle.fi