Dell julkisti pilvipohjaisia hallintapalveluita

Dell on julkistanut pilviteknologiaan pohjautuvia tietotekniikan hallintapalveluita, joita voi hankkia osissa. Uuden tarjonnan avulla Dell pyrkii tarjoamaan asiakkailleen yksinkertaisemman tavan hankkia tietotekniikkapalveluita. Ainutlaatuiset verkon kautta toimitettavat modulaariset palvelut ovat erittäin hyvin skaalautuvia ja soveltuvat kaiken kokoisille organisaatioille.

Dell on julkistanut täysin uuden tyyppiset, modulaariset tietotekniikan hallintapalvelut kaiken kokoisille organisaatioille. Pilviteknologiaa hyödyntävät uudet palvelut yksinkertaistavat ja automatisoivat tietotekniikan hallintaa sekä vähentävät kustannuksia. ”Tähän asti ulkoistussopimukset ovat olleet jäykkiä, monoliittisia järkäleitä, joista pelkästään neuvotteleminen voi olla satojen tuhansien eurojen urakka,” sanoo Antti Konkola, Oy Dell Ab:n ratkaisuliiketoiminnasta vastaava johtaja. ”Haluamme tuoda markkinoille vaihtoehdon, jossa palveluita voi ostaa viipaloidusti, tarpeen mukaan. Pilviteknologiaan pohjautuvan rakenteen ansiosta voimme tarjota palvelut kustannustehokkaasti ja skaalautuvasti.” Kuluerästä yrityksen liiketoimintaeduksi Uudet modulaariset palvelut on suunniteltu keventämään kuluongelmien kanssa painivan tietohallinnon taakkaa. Ohjelmistoina tuotetut palvelut (Software as a Service, SaaS) ratkaisevat päivittäisiä perusongelmia hajautetun laitekannan hallinnassa, monitoroinnissa sekä liiketoiminnan jatkuvuuteen liittyvissä kysymyksissä. Näin IT-laitekannan omistuksen kokonaiskustannus alenee ja osa ylläpitohenkilökunnasta voi siirtyä tuottavampiin toimiin, kuten esimerkiksi tutkimukseen ja kehitykseen. Dellin SaaS-alusta on joustavasti muokattavissa ja sen aloituskustannukset ovat alhaiset. Näin asiakkaat voivat nopeasti ottaa käyttöön juuri ne sovellukset joita he tarvitsevat. ”Pilvipalveluista on puhuttu jo pitkään, mutta toimivia ratkaisuja on esitetty vain vähän. Uskomme asiakkaidemme ottavan konkreettisia ratkaisuja sisältävän tarjoamamme ilolla vastaan,” Konkola sanoo. ”Kenelläkään muulla toimijalla ei ole tarjota yhtä joustavaa ja skaalautuvaa palveluvalikoimaa. Dell toimii tällä hetkellä pioneerina ja markkinaosuutemme näissä palveluissa on täydet sata prosenttia”. Uudet modulaariset hallintapalvelut täydentävät Dell ProManage -palveluiden ryhmää. Dellin konsultointi- ja palveluvalikoima on jaoteltu kolmeen alueeseen: - Dell ProManage -palvelut: Tietotekniikan hallintapalveluita, joilla virtaviivaistetaan tietotekniikan perushallintaan ja elinkaareen liittyviä prosesseja. Myös nyt julkistetut modulaariset palvelut kuuluvat tähän ryhmään. - Dell ProConsult -palvelut: Kohdistettuja tietotekniikan konsultointi-, suunnittelu ja asennuspalveluita, joiden avulla yksinkertaistetaan tietotekniikkaympäristöjä ja parannetaan niiden tehokkuutta. - Dell ProSupport -palvelut: Sarja innovatiivisia tietotekniikan tukipalveluita, jotka mahdollistavat tietohallinnolle yksilöllisten tukimuotojen valinnan käyttäjä- tai laitekohtaisesti, tarpeen mukaan. Dellin nyt julkistamat modulaariset ProManage -palvelut on edelleen jaoteltu kolmeen alueeseen: - Hajautetun laitteiston hallinta - Auttavat virtaviivaistamaan kaikkein eniten aikaa ja työvoimaa vieviä tehtäviä, riippumatta työasemien sijainnista ja ilman tarvetta VPN-verkkoon. Hajautetun laitteiston hallintapalveluina tarjotaan esimerkiksi: o Resurssienhallintapalvelua, jonka avulla on mahdollista seurata kaikkien järjestelmien laitteistokokoonpano- ja määritystietoja sekä käyttää näitä tietoja järjestelmänvalvojan konsolissa. o Ohjelmistojakelupalvelua, jolla otetaan käyttöön ohjelmistopaketteja tai -päivityksiä Microsoft™ Windows™-järjestelmisssä pakettikirjastotoiminnolla. Korjausjakelupalvelulla voidaan automatisoida korjaustiedostojen jakelu. o Haittaohjelmien ja virusten torjuntapalvelua, jolla varmistetaan, että kaikkien järjestelmien haitta- ja virustorjuntaohjelmistot ovat ajan tasalla. Myös järjestelmien virustarkistusten tilaa valvotaan. o Ohjelmistojen lisenssinhallintaa ja niiden käytönseurantaa. Näiden toimintojen avulla on mahdollista säästää kustannuksia maksamalla vain käytössä olevista ohjelmistolisensseistä. - Jatkuvuuden turvaamispalvelut - Parantavat liiketoiminnan jatkuvuuden edellytyksiä, pienenentävät riskejä, nopeuttavat vikatilanteista toipumista. Turvaamispalvelut toteutetaan Dellin maailmanlaajuisesti hajautettujen datakeskusten avulla. Jatkuvuuden turvaamispalveluina tarjotaan esimerkiksi: o Keskitettyä sähköpostin arkistointipalvelua, joka nopeuttaa päivittäistä sähköpostin käyttöä. o Varasähköpostipalvelua, jossa Dellin avulla voi toipua myös oman sähköpostijärjestelmän tuhoutumisesta. o Työasemien keskitettyä varmistus- ja palautuspalvelua. Tämän palvelun avulla jokaisen käyttäjän tietokone on aina varmistettu verkon kautta ja tietojen palautus voidaan hoitaa keskitetysti tai käyttäjän itsensä toimesta. Varmistetuista tiedostoista voidaan tallettaa tarvittaessa jopa 10 eri versiota. o Työasemien tietojen salauspalvelua ja salausavainten hallintaa. Palvelun avulla voidaan esimerkiksi varmistaa että kannettavien tietokoneiden sisältämät kriittiset tiedot ovat varkaalle käyttökelvottomia. o Keskitettyä kriisinhallintaa ja hälytyspalvelua. Järjestelmän avulla on mahdollista automatisoida tiedottamista ja toimintamallien käyttöönottoa yllättävissä tilanteissa. - Etäkonttorin infrastruktuurin monitorointi - Suunniteltu asiakkaille jotka haluavat hallita kriittistä tietojärjestelmää, joka on hajautettu eri toimipisteisiin, esimerkiksi palvelimia, sovelluksia, tallennusta ja verkkolaitteita. Monitorointipalveluina tarjotaan esimerkiksi: o Modulaaristen palveluiden keskitettyä hallintaa. Tämän palvelun avulla saadaan kokonaiskuva käyttöönotetuista palveluista ja niihin liittyvien laitteiden tilasta. Hallinnan avulla on mahdollista seurata mm. laitteiden käyttö- ja päivityshistoriaa, sekä verifioida varmistusten ja sähköpostiarkistoinnin toimintaa. Hallinnan avulla on mahdollista seurata verkkolaitteita ja muita palvelimien ja työasemien käytettävyyteen vaikuttavia komponentteja. Tällä hetkellä modulaariset palvelut ovat saatavissa Suomessa sekä useimmissa muissa Euroopan maissa ja Yhdysvalloissa. Palveluiden saatavuus laajennetaan globaaliksi tämän vuoden loppuun mennessä.