DELL JULKISTI TABLET-PC-TIETOKONEEN

Dell on julkistanut ensimmäisen Tablet PC-laitteensa. Markkinoiden keveimpiin ja ohuimpiin kuuluvan Dell Latitude XT:n kapasitiivinen kosketusnäyttö tunnistaa kosketuksen herkästi. Näyttövaihtoehtoja on kaksi, joista kirkkaampi sopii jopa suorassa päivänvalossa työskentelyyn.

Dell on julkaissut ensimmäisen Tablet-pc:nsä, Dell Latitude XT:n. Alle kahden kilon painoisessa laitteessa on kapasitiiviseen menetelmään perustuva kosketusnäyttö, joka aistii kosketuksen keveämmällä painalluksella kuin perinteisesti käytetyt, resistiiviseen menetelmään perustuvat kosketusnäytöt. Kosketusnäytön laatu näkyy myös tarkempana ja nopeampana osoituksena käytössä. Näyttöä voi ohjata joko sormella tai mukana toimitettavalla kynällä.

Suurin osa markkinoiden Tablet-pc-laitteista käyttää resistiivistä menetelmää kosketusnäytöissään. Vanhemman teknologian ongelmana on usein kynäosoitusta käytettäessä riittämätön tarkkuus. Joskus kynää käytettäessä sormiosoitus on täytynyt kytkeä kokonaan pois päältä, sillä kämmenen osuessa kosketusnäyttöön tahattomat kursorin siirtymiset tekevät käytöstä hankalaa. Dell Latitude XT:n kapasitiiviseen menetelmään perustuva kosketusnäyttö on tarkka osoitukseltaan. Kynäohjausta ja piirtoa helpottaa laitteen ”digital palm rejection”-teknologia, joka estää tahattomat kursorin siirtymät kämmenen koskettaessa näyttöä. Näin sormiosoitus voidaan pitää päällä yhtä aikaa kynäosoituksen kanssa ja joustavasti siirtyä osoitustavasta toiseen käyttötarpeen mukaan.

Latitude XT on saatavilla kahdella eri näytöllä. Kevyen LED-näytön lisäksi saatavilla on tehokkaampi, jopa 400 cd/m2 kirkkauden tarjoava näyttö, joka sopii myös kirkkaassa päivänvalossa työskentelyyn.

”Olemme todella innoissamme tästä laitteesta,” kertoo tuotepäällikkö Sanna Nieminen Oy Dell Ab:lta. ”Tähän asti käyttäjien on täytynyt tehdä kompromisseja, Latitude XT:n kohdalla näin ei ole. Laite on tiettävästi markkinoiden kevein sekä kynä- että sormiohjauksen tarjoava laite. Kone sopii erinomaisesti työkaluksi terveydenhuoltoalalle ja muuhun tiedonkeruuta liikkuessa tehtävään työhön. Se on myös hyvä apuri esimerkiksi liikkuvalle käyttäjälle ja sopii havainnollistamisvälineeksi esitystilaisuuksiin.”

Dell Latitude XT ominaisuudet lyhyesti:

• Koneen paino keveimmillään vain 1,6 kilogrammaa
• Täysikokoinen näppäimistö
• Sekä laatta- että tappihiiri, sekä kapasitiivisella teknologialla toteutettu kosketusnäyttö
• Saatavilla Intel® Core 2™ Solo ja -Duo ULV -suorittimin
• Integroitu ATI™ Radeon™ X1250 UMA -näytönohjain
• Lisävarusteena saatavilla jopa 9,5 tunnin tehoakku sekä media base-liitäntäalusta

Hinnat ja saatavuus
Dell Latitude XT Tablet PC:n toimitukset alkavat vuoden loppuun mennessä. Koneen hinnat alkavat noin 2300 eurosta. Alviton hinta sisältää rahdin.