Dell sai ensimmäisenä 80 Plus Gold -sertifikaatin

Dell on saanut alansa ensimmäisenä 80 PLUS Gold-sertifikaatin palvelintensa virtalähteelle. Virtalähde on käytössä kaikissa Dell PowerEdge-palvelimissa. 80 PLUS -sertifikaatti auttaa valmistajia ja asiakkaita vertailemaan virtalähteitä Energy Star- ja Climate Savers Computing Iniative-ohjelmissa asetettujen kriteerien pohjalta. Dellin uusi 80 PLUS Gold -virtalähde täyttää Climate Saversin heinäkuulle 2009 asettamat tavoitteet palvelimien virrankulutukselle, vuoden etuajassa. Tavoitteet edellyttävät vähintään 92 prosentin hyötysuhdetta virtalähteelle sen toimiessa puolella kapasiteetistaan.

Aiemmin tässä kuussa Dellistä tuli ensimmäinen iso tietokonevalmistaja, joka sai 80 PLUS Silver-sertifikaatin työasemien virtalähteille. Ne täyttävät myös Climate Saversin heinäkuulle 2009 asettamat vaatimukset, työasemien osalta.

Maailman vihrein teknologiayritys
Dell on nimennyt tavoitteekseen olla maailman ”vihrein” teknologiayritys. Yhtiön hiilidioksidipäästöt suhteessa liikevaihtoon ovat Fortune 50-listan alhaisimpia, yli puolet alhaisempia lähimpiin kilpailijoihin verrattuna.

Dellin kannettavat ja työasemat ovat jo nyt alan energiatehokkaimpia ja niiden energiankulutuksen suunnitellaan vähenevän jopa 25 prosenttia nykyisin myytäviin malleihin nähden vuoteen 2010 mennessä. Dell esitteli äskettäin Vostro Energy Smart 410 -työaseman, jolla voi säästää jopa 47 prosenttia vuotuisissa energiakustannuksissa tehon ja suorituskyvyn kärsimättä.

”Energiatehokkuudessa Dellin tavoite on olla selkeä ykkönen alalla,” sanoo Marko Kortetmäki Oy Dell Ab:ltä. ”Dell suunnittelee seuraavan sukupolven Energy Smart-teknologiaa asiakaspalautteen pohjalta. Sen avulla voidaan ehkäistä miljoonia tonneja hiilidioksidipäästöjä ja säästää paljon rahaa.”

Dell on julkaissut osoitteessa www.dell.com/energy laskurin, jolla voi arvioida ja vertailla energiankulutusta, hiilidioksidipäästöjä ja kustannuksia eri työasema- ja palvelinkonfiguraatioilla. Lisätietoja Dellin energia- ja ympäristöaloitteista löytyy osoitteesta www.dell.com/earth. Mukaan planeetanpelastustalkoisiin voi liittyä osoitteessa www.regeneration.org. Lisätietoja 80 PLUS -sertifioinnista löytyy osoitteesta http://www.80plus.org/index.htm.