Dell vahvistaa asemaansa maailman nopeimmin kasvavana IT-yhtiönä

• Dell on kasvanut jokaisella maantieteellisellä alueella edellisvuoteen nähden
  • Dell kasvatti PC-toimituksiaan lähes 10 % kolmannella vuosineljänneksellä [1]
  • Dell säilytti asemansa toiseksi suurimpana x86-palvelintoimittajana [2]
  • Dell oli suurin tallennusratkaisujen toimittaja vuoden 2014 alkupuoliskolla [3]
  • Dell-ohjelmistot kasvattivat liikevaihtoaan kaksinumeroisesti
  • Gartner arvioi Dellin parhaaksi it-palveluntarjoajaksi terveydenhuollolle [4]

Dell kertoi Dell World -tapahtuman yhteydessä panostuksistaan tutkimukseen ja kehitykseen, kanavaliiketoimintaan ja myyntiin.

Dell kasvatti markkinaosuuksia end-to-end -ratkaisuissa

Dell jatkoi kasvuaan PC-liiketoiminnassa vuoden 2014 kolmannella neljänneksellä, jolloin yhtiö kirjasi seitsemännen perättäisen vuosittaisen markkinaosuuden kasvun maailmanlaajuisesti. Tutkimusyhtiö IDC:n julkaisemien alustavien tietojen mukaan Dell kasvoi kolmannella vuosineljänneksellä enemmän kuin sen kaksi suurinta yhdysvaltalaista kilpailijaa yhteensä.[1] Lukujen perusteella Dell kasvatti PC-toimituksiaan maailmanlaajuisesti lähes 10 prosenttia edellisvuoteen nähden.

IDC:n mukaan Dell säilytti asemansa toiseksi suurimpana x86-palvelintoimittajana maailmanlaajuisesti ja palasi suurimmaksi toimittajaksi Aasian ja Tyynenmeren alueella.[2] Dell oli myös toisena peräkkäisenä vuosineljänneksenä ainoa merkittävä toimija, joka kasvoi edellisvuoteen nähden sekä kehikko- että blade-palvelimissa. Lisäksi Dell oli suurin tallennusratkaisujen tarjoaja vuoden 2014 alkupuoliskolla teratavuilla mitattuna.[3]

Dellin ohjelmistoliiketoiminnan liikevaihto kasvoi kaksinumeroisesti edellisvuoteen nähden. Dellin vahvuudet ovat erityisesti tietoturva- ja tiedonhallintaohjelmistoissa. Lisäksi Dell-ohjelmistojen myynti kumppanikanavissa kasvoi kaksinumeroisesti viimeisen vuoden aikana.

Dellin tutkimus- ja kehitystoiminta rikkoo ennätyksiä

Dell on tutkimustoiminnoissaan kehittänyt High Velocity Cloud -ratkaisun, joka tukee keskikokoista kaupunkia vastaavaa mobiililaitteiden tietoliikennemäärää vain neljäsosakehikollisella Dell-palvelimia ja -verkkolaitteita. High Velocity Cloud optimoi standardipalvelimia tehokkaaseen paketinkäsittelyyn ja parantaa 20-kertaisesti virtualisoitujen standardipalvelimien suorituskyvyn verkkovaltaisissa toiminnoissa.

Dell kumppaneineen rikkoi suorituskykyennätyksiä havainnollistaessaan, kuinka High Velocity Cloudia hyödyntäen Dell R920-palvelimella ja tavanomaisilla tietoverkkosovittimilla voidaan muodostaa järjestelmä, joka tukee 214 Gt/s siirtonopeutta jättäen samalla 90 % suorittimesta vapaaksi verkkovaltaisille työmäärille.

High Velocity Cloud mahdollistaa täysin uudenlaisia innovaatioita. Esimerkiksi palveluita, joiden lanseeraus aiemmin kesti puoli vuotta, voidaan nyt tuoda markkinoille minuuteissa. Tämä tarjoaa yrityksille merkittäviä mahdollisuuksia kehittää uusia tuotteita ja liiketoimintamalleja.

Dell avaa uusia suuryrityksiä palvelevia Solution Center -keskuksia

Dell kertoi avaavansa uuden Solutions Center -ratkaisukeskuksen Chicagoon alkuvuodesta 2015. Uusia, tänä vuonna avattuja keskuksia on lisäksi Dubaissa ja Sao Paulossa. Keskuksia on maailmanlaajuisesti yhteensä viisitoista, ja niissä yritysasiakkaat voivat koestaa ja arvioida laajoja end-to-end -ratkaisuja ja -palveluja. Ensimmäisen keskuksen avaamisesta 2011 lähtien Dell on toteuttanut lähes 20 000 asiakas- ja kumppanitoimeksiantoa.

Dell helpottaa teknologiahankintoja rahoituspalveluillaan

Dell laajensi yritysasiakkaille ja kanavakumppaneille suuntaamansa Dell-rahoituspalvelut Latinalaiseen Amerikkaan lokakuussa 2014. Rahoituspalveluita tarjotaan nyt 19 eri maassa, Suomi mukaan lukien [5].

Euroopassa Dell-rahoituspalveluilla autettiin yli 4 700 asiakasta investoimaan end-to-end -ratkaisuihin ensimmäisen vuoden aikana. Rahoituspalveluillaan Dell auttaa yritysasiakkaitaan ja kumppaneitaan hankkimaan uutta teknologiaa.

Dell Ventures muokkaa tulevaisuuden it-palveluja

Dell Ventures -sijoitustoiminnallaan Dell tukee tulevaisuuden IT-ratkaisuja luovia yrittäjiä ja pyrkii pysymään innovaatioiden eturintamassa. Viime vuonna julkaistu 300 miljoonan dollarin Strategic Innovation -sijoitusrahasto on tarkoitettu teknologia-alan kasvuyrityksille, jotka työskentelevät muun muassa uusien tallennus-, pilvi-, big data-, tietoturva ja mobiiliteknologioiden parissa. Dell avustaa startup-yrityksiä myös tarjoamalla konsultointia sekä pääsyn kumppaniverkostoonsa.

Sanna Nieminen, Oy Dell Ab, p. 040 588 2838, sanna_nieminen@dell.com

Tiedote on kokonaisuudessaan luettavissa Dellin verkkosivuilla (englanniksi).

[1] Based on information from the IDC Worldwide Quarterly PC Tracker, Q3 2014
[2] Based on information from the IDC Worldwide Quarterly x86 Server Tracker, Q2 2014
[3] Based on information from the IDC Worldwide Quarterly Disk Storage Systems Tracker Q2 2014
[4] Gartner, Inc., Market Share: IT Services, 2013, Kathryn Hale et al, March 31, 2014