• Oy SEK Ab/

Dellin innovaatiot demokratisoivat suurteholaskentaa – Suomen akateeminen yhteisö etujoukossa

• Dell laajentaa suurteholaskentaan liittyviä ratkaisuja, teknologioita ja yhteistyöhankkeita.
  • Yhtiö esitteli eri toimialoille räätälöityjä suurteholaskennan ratkaisuja.
  • Dell kertoi uusista investoinneista suurteholaskentateknologioihin, -kumppanuuksiin sekä omaan innovaatiolaboratorioon.
  • Suomessa Dell ja Tieteen tietotekniikan keskus CSC toteuttavat tutkijoille hajautetun laskentainfrastruktuurin.

Dell on julkistanut edistysaskelia suurteholaskennan ratkaisuissaan. Innovaatiot edistävät suurteholaskennan ja -analytiikan yleistymistä tutkimuksessa sekä valmistavassa teollisuudessa. Dell esitteli myös laajennuksia innovaatiolaboratorioonsa ja esitteli Intel® Omni-Path Fabric -teknologian.

Monessa maassa on käynnissä kansallisia hankkeita suurteholaskennan valmiuksien kohottamiseksi. Suurteholaskenta on välttämätön monella toimialalla, kuten turvallisuus- ja energia-aloilla, tieteissä, sekä teollisessa tuotannossa. Se on muodostunut yhä tärkeämmäksi tekijäksi innovaatio- ja kilpailukyvyn ylläpitämiseksi kaiken kokoisissa organisaatioissa. Monissa yrityksissä ei kuitenkaan ole omaa asiantuntemusta määritellä, kehittää ja ottaa käyttöön laskentajärjestelmiä.

Dell on nyt päättänyt demokratisoida suurteholaskentaa tuomalla osaamisensa akateemisesta maailmasta kaiken kokoisten yritysten saataville, myös uusille toimialoille.

Dell vauhdittaa suurteholaskennan käyttöä uusilla toimialoilla

Dell julkisti uuden Dell HPC System Portfolio -valikoiman suurteholaskenta- ja analytiikkaratkaisuja, jotka yhdistävät mukautettujen järjestelmien joustavuuden tehdasvalmisteisten järjestelmien yksinkertaisuuteen ja luotettavuuteen.

Uudet, eri toimialoille räätälöidyt suurteholaskennan Dell HPC System -ratkaisut on kohdistettu genomitutkimukseen, valmistavaan teollisuuteen ja muuhun tutkimukseen.

Dell syventää Intel- ja Mellox-kumppanuuksia suurteholaskennassa

Dell kertoi laajentavansa Yhdysvaltain Austinissa sijaitsevaa innovaatiolaboratoriotaan yhteistyössä Intelin kanssa. Laboratorio on suunniteltu parantamaan yritysten valmiuksia kehittyneissä tietojenkäsittely-, verkko- ja tallennusteknologioissa sekä tuomaan avoimia standardeja alalle.

Usean miljoonan dollarin lisäinvestoinnin asiantuntijoihin ja infrastruktuuriin on määrä tukea erityisesti Dellin Intel® Scalable System Framework -puiteohjelmaa. Ohjelma sisältää Intel® Omni-Path Fabric -teknologiaa, seuraavan sukupolven Intel® Xeon® -suorittimet, Intel® Xeon Phi™ -suoritinperheen sekä Intel® Enterprise Edition for Lustre -ohjelmistot.

Dellistä tulee lisäksi ensimmäinen merkittävä laitevalmistaja (OEM), joka liittyy Intel Fabric Builders -ohjelmaan. Ohjelman tavoitteena on kehittää tuotteita, jotka vastaavat suurteholaskennan kasvaviin tarpeisiin.

Intel-yhteistyön puitteissa Dell julkisti muun muassa:

• uusia Intel® Omni-Path -arkkitehtuuria sisältäviä verkkokytkimiä ja -sovittimia Dell PowerEdge-palvelimille
  • Dellin ja Intelin tuen Linux-säätiön OpenHPC-yhteisölle, jonka tarkoituksena on luoda yhteinen yhteistyöalusta helpottamaan suurteholaskennan käyttöönottoa ja hallintaa.

Dell sekä tallennus- ja verkkoliitäntäratkaisuja valmistava Mellanox Technologies julkistivat lisäinvestoinnin Dellin innovaatiolaboratorioon kehittääkseen 100 Gb/s InifiniBand-supertietokonejärjestelmän. Investointi on jatkoa yhtiöiden pitkään jatkuneelle yhteistyölle suurteholaskennassa.

Suomessa Dell ja CSC tuovat tutkijoille suurteholaskentaa

Suomessa Tieteen tietotekniikan keskus CSC ja Dell tiedottivat elokuussa toteuttavansa tutkijoille hajautetun laskentainfrastruktuurin tutkijoiden käyttöön. Suomen grid- ja pilvilaskentainfrastruktuurin (FGCI) toteutuksessa hyödynnetään Dellin teknologiaa. Suomen Akatemian ja 13 suomalaisen tutkimusorganisaation rahoittama FGCI on Suomen yliopistomaailmassa ainutlaatuisen laaja yhteistyökonsortio. Siinä ovat mukana lähes kaikki Suomen tutkimusyliopistot ja sen tieteenalakirjo on erittäin laaja, ulottuen kosmologiasta lingvistiikkaan.

Maailmalla Dell on toteuttamassa vastaavia suurteholaskennan ratkaisuja: San Diego Supercomputer Centerin Comet-supertietokone, Texas Advanced Computing Center, Kapkaupungin Centre for High Performance Computing, Floridan yliopiston HiPerGator-supertietokone sekä Indianan yliopiston Jetstream-ympäristö.

Saatavuus

• Dell HPC System genomitutkimukseen on heti saatavilla. Muut HPC System -ratkaisut tulevat markkinoille 2016 alussa.
  • Intel® Omni-Path -arkkitehtuuriin pohjautuvat verkkokytkimet, -sovittimet ja -ohjelmistot tulevat saataville vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla

Arto Kähönen, Oy Dell Ab, arto_kahonen@dell.com, p. 040 036 3175.

Englanninkielinen tiedote on kokonaisuudessaan luettavissa Dellin verkkosivuilla (englanniksi).

Videot

Tietoja Dellistä:
Dell (NASDAQ: DELL) kuuntelee asiakkaitaan ja toimittaa heille innovatiivisia teknologioita ja palveluita, jotka antavat voimaa tehdä enemmän. www.dell.fi