Elan IT Resource järjesti Suomen ensimmäisen pikarekrytointi-illan

Euroopan johtava it-alan henkilöstöpalveluyritys Elan IT Resource järjesti marraskuun alussa Suomen ensimmäisen pikarekrytointitapahtuman. Norjasta mallia ottanut tapahtuma sai ennätysmäärän kävijöitä heti ensimmäisellä kerralla. Elan ja tapahtuman kumppanina toiminut TietoEnator tapasivat yhden illan aikana yli sata työnhakijaa.

Pikarekrytoinnin tavoitteena on tiivistää tavanomainen rekrytointiprosessi parista kuukaudesta muutamiin viikkoihin. Menettelyssä ei tingitä prosessin eri vaiheista, vaan ne hoidetaan mahdollisimman yhtäjaksoisesti. Ansioluetteloiden läpikäyminen, haastattelut ja valintapäätökset eivät usein vaadi mittavia ajanjaksoja, mutta itsenäisesti rekrytoivalla työnantajalla saattaa prosessiin tulla jopa useiden päivien taukoja. Näin erityisesti silloin, kun rekrytointi hoidetaan oman toimen ohessa.

Pikarekrytoinnille on Suomessa selkeä tarve. ”Rekrytoinnin kanssa ei kannata aikailla, sillä kovat osaajat siirtyvät aina nopeasti”, sanoo Elanin toimitusjohtaja Petri Sonkeri.

Pelkkä osaaminen ei kuitenkaan ole ratkaiseva tekijä, sillä Elan mittaa aina myös työnhakijan motivaation ja työpersoonallisuuden. Näin selviää, millaisessa roolissa ja ympäristössä kyseinen henkilö viihtyy.

Pikarekrytointi poikkeaa tavanomaisesta henkilöstöhankinnasta nopeuden lisäksi myös siinä, että henkilöstöä hakeva yritys pääsee esittäytymään suoraan työtä hakeville. Tilaisuudessa on mahdollista esitellä yrityksen toimintaa laajemmin kuin rekrytointi-ilmoituksissa ja kertoa käytännössä, mitä tarkoittavat ison konsernin edut ja mahdollisuudet kehittyä alan huippuosaajaksi.

Vapaamuotoisella tilaisuudella pyritään houkuttelemaan työnhakuun myös sellaisia osaajia, jotka ovat kiinnostuneita uusista mahdollisuuksista, mutta eivät vastaa aktiivisesti työpaikkailmoituksiin. Rekrytointitilaisuudessa käynti on mutkattomampi tapa kartoittaa työmarkkinoita.

Ensimmäisen rekrytointi-illan tavoitteena oli löytää hyviä osaajia TietoEnatorille. Illan kuluessa yhtiön edustajat keskustelivat Elanin henkilöstön avustamina yli 80 työmahdollisuuksista kiinnostuneen henkilön kanssa. Heistä kolmekymmentä jatkoi seuraavana päivänä varsinaiseen haastatteluun ja ensimmäinen työsopimus syntyi marraskuun puolivälissä. Konseptia toteutetaan lähiaikoina myös muille Elanin asiakkaille.