Environmental Atlas -virtuaalikartta kertoo ilmastonmuutoksen vaikutuksista Euroopassa

Microsoft julkisti tänään yhteistyössä Euroopan ympäristökeskuksen (EEA) kanssa uuden Environmental Atlas of Europe –verkkopalvelun. Bing Map -karttapalvelun avulla ihmisillä on mahdollisuus tarkastella ilmastomuutoksen vaikutuksia Euroopassa ja sitä, miten muutosta vastaan taistellaan. Kööpenhaminan ilmastokokouksen aikaan julkistettu karttapalvelu on yksi esimerkki teknologian tuomista mahdollisuuksista informoida ihmisiä ja päätöksentekijöitä ilmastonmuutoksesta ja sen ympärillä käytävästä keskustelusta. Palvelu on jatkoa Microsoftin ja Euroopan ympäristökeskuksen väliselle yhteistyölle ja kehitysaskel Eye On Earth -portaalille, joka raportoi veden ja ilman laadusta ympäri Eurooppaa. Palvelu tarjoaa aluksi tarinoita kahdeksasta Euroopan maasta, mukaan lukien Suomi. Palveluun tulevia tarinoita pääsee lukemaan klikkaamalla Bing Maps -palvelussa olevia ikoneita. “Ilmastomme jatkaa muuttumistaan. Atlas tarjoaa ihmisille ympäri Euroopan mahdollisuuden kertoa tarinoita oman ympäristönsä muutoksesta”, EEA:n johtava professori Jacqueline McGlade kertoo. “Eye on Earth -portaalin kautta ympäristön tilasta kertova tieto on helposti saatavilla kaikissa niissä 32 maassa, mistä se välittää tietoa. Atlas vie asian askeleen pidemmälle tarjoamalla ihmisille kanavan kertoa omista kokemuksistaan”, hän jatkaa. “Johtavana ohjelmistotalona uskomme, että teknologialla on tärkeä rooli, kun haemme ratkaisuja ilmastonmuutoksen kaltaisiin vaikeisiin kysymyksiin. Otamme aktiivisesti osaa keskusteluun eri tahojen kanssa ja pyrimme luomaan uusinta teknologiaa hyödyntäviä ratkaisuja yhteistyössä eri järjestöjen ja organisaatioiden kanssa”, Microsoft Oy:n tietoyhteiskuntasuhteiden johtaja Max Mickelsson kertoo. ”Sekä Hailuodon jäätie, että porojen elinympäristön muutoksesta kertovat jutut löytyvät karttapalvelusta. Ne ovat todellisia otteita arjesta ja kertovat muutoksesta ja sen vakavuudesta. Olen vakuuttunut, että innovatiivisen tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämisellä on osa ratkaisussa, kun ilmastonmuutosta vastaan taistellaan”, Mickelsson jatkaa. Windows Azure -palvelualustalla toimiva Environmental Atlas on yksi monista teknologian mahdollistamista keskustelukanavista ja muista ratkaisuista, joita Microsoft on esitellyt Kööpenhaminan ilmastokokoukseen osallistujille. Muita ratkaisuja ovat mm. · MapMyClimate – uusi internetsivusto, joka kertoo ihmisille heidän kulutustottumusten vaikutuksista ympäristöön. · Project2Degrees – Bill Clinton säätiön kanssa yhteistyössä tehty palvelu auttaa kuntapäättäjiä mittaamaan ja alentamaan yhteisönsä kasvihuonekaasupäästöjä. · FIAT Ecodrive – auton kojelautatyökalu, joka opastaa kuljettajaa ajamaan energiatehokkaammin. · Research4Life – yhteistyössä YK:n kanssa kehitetty palvelu helpottaa pääsyä tiedejulkaisuihin ja tutkimustietoon. Environmental Atlas of Europe -palvelu www.environmentalatlas.net Eye on Earth –palvelu www.eyeonearth.eu European Environment Agency: http://www.eea.europa.eu Virtual Press Room: http://www.microsoft.com/presspass