Erik Bruunin työpajaan pääsevät julistetaiteen osaajat Helsingistä ja Rovaniemeltä

JAFFA SAUMA MASTER CLASS VOITTAJAKOLMIKKO ON VALITTU

Suomalaista julistesuunnitteluosaamista esiin tuovan Hartwallin Jaffa Sauma Master Class -kilpailun voittajat on valittu. Huhtikuun alussa startanneessa kilpailussa haettiin nuoria osaajia Jaffa-mainosjulisteiden tekijöiksi ja Erik Bruunin retrojulisteiden jatkajaksi. Vappuaattona päättyneeseen kilpailuun saatiin kaikkiaan 116 jouluaiheista juliste-ehdotusta ympäri Suomea. 15 finalistin joukosta on nyt valittu parhaat. Voittajajulisteiden tekijät ovat: Antti Heikkinen, Lauri Bremer sekä Anna Vuorinen.

Julisteiden kultakaudella 1950- ja 1960-luvuilla Erik Bruunin värikkäät, nykyisin jo suomalaisiksi klassikoiksi muodostuneet Jaffa-julisteet valtasivat mainospylväät. Jaffa Sauma Master Class -kilpailun kunnianhimoisena tavoitteena oli löytää uusia teoksia jatkamaan Bruunin töiden perintöä. Suomalaisen julistetaiteen osaamista vaalivan kisan voittajat saavat palkintona ikimuistoisen kesäkuisen viikonlopun Pro Finlandia -mitalilla palkitun mestarigraafikko Erik Bruunin kanssa. Suomenlinnassa järjestettävässä työpajassa voittajat työstävät kilpailutyöt julisteiksi, joita käytetään osana Jaffan joulukampanjaa. Työpajan lisäksi kukin voittaja saa rahapalkinnon.

”Jaffa Sauma Master Class -kisalla haluttiin tuoda esiin upeaa suomalaista julistesuunnittelun osaamista, jossa Erik Bruunilla on ollut merkittävä rooli”, kertoo Hartwall Jaffan tuotepäällikkö Outi Lahtinen. ”Aiemmista Jaffa Sauma -nuorisohankkeista poikkeava Master Class on ollut innostava kokemus - ei pelkästään opiskelijoille vaan myös raadille. Yleisöäänestyksen voittajan lisäksi raadin valitseman kahden työn valinta oli haasteellista ilahduttavan korkeatasoisten finalistitöiden joukosta. Voittajatyöt henkivät parhaiten arviointikriteerejä: selkeitä ja herkullisia ideoita, jotka tuovat katsojalle iloista mieltä.”
Kilpailuraatiin kuuluivat taiteilijaprofessori Erik Bruun, Imagen AD Teemu Heinilehto, SEK & GREYn suunnittelija Ville Granroth sekä Hartwall Jaffan tuotepäällikkö Outi Lahtinen.

Voittajia on kaikkiaan kolme, joista raati valitsi kaksi ja suuri yleisö yhden. Raadin valitsemat julisteet ovat Pekka Halosen akatemiassa opiskelevan Lauri Bremerin ja Aalto-yliopiston Taideteollisessa korkeakoulussa opiskelevan Antti Heikkisen tekemiä. Yleisöäänestyksen ylivoimaiseksi voittajaksi nousi rovaniemeläisen, Lapin yliopistossa graafista suunnittelua opiskelevan Anna Vuorisen tekemä juliste. Internetissä annetuista 3 192 äänestä Annan juliste sai kaikkiaan 428 ääntä.

”Voittajatöissä on herkullinen ja hyvä idea. Lisäksi ne ovat riittävän selkeitä tullakseen huomatuksi katukuvassa jopa sadan metrin päästä”, toteaa Erik Bruun.

Hartwall Jaffa Sauma ja Erik Bruun

Julisteen suunnittelukilpailu on osa Hartwall Jaffa Sauma -ohjelmaa, jonka tarkoituksena on auttaa nuoria pääsemään kohti tavoitteitaan ja unelmiaan. Hanke on auttanut lahjakkaita nuoria pääsemään lähemmäksi tavoitteitaan tarjoamalla heille mahdollisuuksia muun muassa tanssin, valokuvauksen, näyttelemisen sekä urheilun saralla. Tänä vuonna kilpailun kautta haluttiin tuoda esille suomalaista julistesuunnitteluosaamista ja -historiaa, jossa taiteilijaprofessori Erik Bruunilla on merkittävä rooli. Hartwall Jaffa toi Erik Bruunin suunnittelemat ensimmäiset värikkäät Jaffa-julisteet mainospylväisiin jo 1950-luvun lopulla. Tämän Pro Finlandia -mitalilla palkitun tunnetun suomalaisen graafikon julisteista on vuosien myötä muodostunut osa suomalaisten lempidesignia.

Lisätietoja: www.jaffa.fi/masterclass, www.jaffa.fi/sauma

Yhteystiedot:

Oy Hartwall Ab, tuotepäällikkö Outi Lahtinen, outi.lahtinen@hartwall.fi, puh. 020 717 2035 tai

viestintäpäällikkö Taru Tuominen, taru.tuominen@hartwall.fi, puh. 020 717 2073