Etätyö on ekologisesti ja taloudellisesti kannattavaa

Lusmuilua kotisohvalla ja pitkiä päiväunia? Ei suinkaan. Etätyö on luonnollinen ja kasvava osa tämän päivän työelämää – etätyön avulla pystytään parhaimmillaan lisäämään niin työntekijöiden motivaatiota kuin työn tuottavuutta ja edistämään ekologista elämäntapaa.

Tällä hetkellä 15 prosenttia suomalaisista työntekijöistä tekee etätyötä. Lähes joka toinen heistä tekee sitä viikoittain. Etätyön tekemisen ennustetaan yleistyvän jatkossa ja yhä useampi tehtävä onnistuu myös etänä.

Etätyön veteraaneja ovat perinteisesti olleet tietotyöläiset ja asiantuntijat. Päättäjienkin tehtävät taipuvat etätyöhön. Ympäristöministeri Ville Niinistö on tästä oiva esimerkki. Hänen perheensä on asunut Pohjanlahden toisella puolen. Kun tähän yhtälöön lisätään työtehtäviä kahdessa eri kaupungissa, alkaa etätyö kuulostaa melko käytännönläheiseltä vaihtoehdolta. Pelkkä oman elämän helpottaja etätyö ei ole, vaan ministerin mielestä sen avulla kesytetään myös kehäteiden ruuhkat ja asutetaan kansalaiset sinne, minne he mielivät.

”Elämäntilanne, jossa olen ollut yli kymmenen vuotta, ei olisi ollut mahdollista jonain toisena aikakautena. Tietoyhteiskunta on kehittynyt, missä tahansa voi käyttää sähköpostia ja puhelinta tai vastaanottaa ja kirjoittaa materiaalia. Vaimoni oli kansanedustajana Ruotsissa, joten olen voinut tehdä töitä milloin sieltä, milloin Turusta tai Helsingistä", Niinistö avaa kokemuksiaan etätyöstä.

Ympäristöministerin mielestä etätyön avulla on mahdollista tehdä montaa eri projektia samaan aikaan ja eri paikoista. Töitä voi tehdä välillä kotona tai esimerkiksi joukkoliikennevälineissä. Tämä vähentää myös auton käyttötarvetta. Etätyö tarjoaa myös uusia mahdollisuuksia vaikuttaa asuinpaikkansa valintaan.

”Työllistymismahdollisuudet ovat ihan eri luokkaa, jos työpaikan ei tarvitse sijaita samalla paikkakunnalla. Koko väestöä ei tarvitse keskittää kaupunkeihin, ja ihmisten valinnanvapaus kasvaa”, Niinistö muistuttaa.

Etätyön ansiosta 1,3 miljoonaa työmatkakilometriä jää viikoittain ajamatta

Suomessa tehdään päivittäin kaksi miljoonaa työmatkaa. 13 km keskipituudella se tekee noin 26 miljoonaa kilometriä joka päivä. Suuri osa matkoista tehdään vielä henkilöautolla. Jos tästä määrästä saadaan etätyön avulla karsittua osakin pois, on vuosittainen päästövähennyspotentiaali merkittävä. Suomen ympäristökeskuksen pääjohtaja Lea Kauppi näkeekin etätyön tarjoavan ympäristön kannalta suuria mahdollisuuksia liikenteen päästöjen vähentämisessä ja ruuhkahuippujen tasaamisessa.

”Työmatkaliikenne on merkittävä ympäristön kuormittaja ja etätyö on varmasti yksi tehokkaista keinoista saada päästöjä alas. Jo nyt etätyön ansiosta 1,3 miljoonaa työmatkakilometriä jää viikoittain tekemättä.”

”Potentiaalia tämän määrän kasvattamiselle on paljon, sillä eniten etätöitä tekevät kaupungissa asuvat, joilla työmatka on usein lyhyt. Ympäristön kannalta olisi tietenkin suotavaa, että nimenomaan pitkämatkalaiset saataisiin karsimaan työmatkojaan. Vaikka ei olisikaan huolestunut ympäristökysymyksistä, voi houkuttimena nähdä ajan ja polttoaineeseen kuluvan rahan säästämisen. Kenellepä ei kelpaisi pari kolmekin tuntia lisäaikaa päivässä”, Kauppi kysyy.

Etätyön ansiosta myös yritykset voivat rakentaa pienempiä toimistoja ja muita työtiloja työtyytyväisyyden kärsimättä. Kustannussäästöjen lisäksi muutos on ekologinen: päivittäin säästyy lämmitykseen tai viilennykseen tarvittavaa energiaa.

Suurten maiden kohdalla etätyön nykyiset ja potentiaaliset ympäristövaikutukset ovat mittavat. Esimerkiksi Yhdysvaltojen nykyiset 2,9 miljoonaa etätyöntekijää säästävät vuosittain lähes 1,5 miljardia litraa polttoainetta ja 3,6 miljoonaa tonnia kasvihuonekaasuja.

Uusia teknologioita ja työtapoja

Vihtiläinen Antti Pohjolainen on hevostilallinen ja kolmen lapsen isä, mutta myös Microsoftilla myyntiryhmää vetävä it-ammattilainen. Hänen kaksi maailmaansa on mahdollista yhdistää joustavalla työkulttuurilla ja uusilla työvälineillä. Pohjolainen kertoo käyvänsä toimistolla tavallisesti vain kerran viikossa.

”Asiakkaita tapaamassa olen yleensä kolmena päivänä viikossa ja yhden päivän viikosta teen kotoa käsin töitä. Kotona työskentely sallii joustavuutta päivän kulkuun ja säästää jopa kolme tuntia työmatkoissa.”

Pohjolaisen mukaan joustaviin työkäytäntöihin ja uuteen teknologiaan on Microsoftilla panostettu suunnitelmallisesti.

”Viime vuoden aikana meillä uudistettiin niin työn tekemisen käytännöt, työvälineet kuin toimitilat. Kutsumme tätä joustavamman työn kokonaisuutta läsnätyöksi. Tämä tarkoittaa, että ihminen voi teknologian ansiosta olla läsnä, vaikka olisi fyysisesti muualla. Esimerkiksi kaikkiin kokouksiin voi osallistua sähköisten kanavien kautta. Toimistomme muutettiin samalla ns. paikattomaksi ja jokainen voi valita päivän tehtävien mukaan sopivimman, esimerkiksi ryhmätyötilan tai hiljaisen kirjaston.”

”Työvälineistä olemme ottaneet tehokäyttöön sähköpostin ja puhelimen lisäksi pikaviestimet, videoneuvottelut ja ryhmätyövälineet verkossa. On tärkeää myös sopia yhteisistä työn tekemisen pelisäännöistä koko yrityksen, ja myös oman tiimin sisällä.”

Työn tekemisen tavat eivät muutu hetkessä eivätkä helposti. Pohjolainen kannustaa kuitenkin kokeilemaan.

”Työtapojen kehittäminen ja uusien työkalujen opettelu edellyttävät halua muuttua. Myös yhteisöllisyys ja tiimihengen ylläpito vaatii enemmän omaa aktiivisuutta. Itseään täytyy johtaa uudella tavalla. Työ- ja vapaa-aika pitää osata pitää riittävästi erillään, jotta aikaa jää akkujen lataamisellekin.”

Etätyön hyödyt

1. Aika- ja kustannussäästöjä työmatkoissa
  2. Joustavampi työ- ja vapaa-ajan yhteensovittaminen
  3. Työuran piteneminen paremman työviihtyvyyden myötä
  4. Työn tuottavuuden paraneminen
  5. Luonto kiittää

Viisi vinkkiä etätyöläiselle

1. Luo etätyönteon rutiinit: varmista työrauha, hanki sopivat laitteet ja yhteydet
  2. Sovi aina etukäteen työnantajan kanssa etätyön pelisäännöt
  3. Valitse sopivat etätyöjaksot ja rytmitä etätyö itsellesi parhaisiin kellonaikoihin
  4. Näe etätyö osana ekologisesti myönteistä elämäntapaa
  5. Kun etätyöskentelet, pysy kotona koko päivä, näin työmatka jää kokonaan tekemättä

Muista nämäkin

1. Älä ylisuorita etätyöpäivinä – sama määrä työtä riittää kotona kuin toimistolla
  2. Kaikille etätyö ei sovi – etätyöläinen johtaa itse itseään, kun toinen suoriutuu paremmin toimistolla
  3. Työ- ja vapaa-aika kannattaa pitää erottaa toisistaan – jos se ei onnistu etänä, pysy toimistolla
  4. Huolehdi sosiaalisista suhteistasi – älä erakoidu kotitoimistolle
  5. Älä ylivarustaudu – etätyöntekijä ei tarvitse kaksia laitteita, työtiloja, materiaaleja jne.

Kansallinen etätyöpäivä 16.9.2011

Suomen ensimmäistä kansallista etätyöpäivää vietetään perjantaina 16. syyskuuta 2011. Kampanjan tarkoituksen on kannustaa työntekijöitä työskentelemään yhä useammin kotoa käsin tai joustavasti eri paikoista sekä rohkaista työnantajia tarjoamaan työtekijöille mahdollisuus kokeilla etätyötä. Kampanjan järjestävät Suomen ympäristökeskus ja Microsoft Oy.