Fazerin ravintolamaailma F8 – pian 8 ravintolaa Stockan kellon yllä

Fazerin ainutlaatuinen ravintolamaailma F8 on pian kokonaisuudessaan valmis. Helsingin ydinkeskustaan, Stockmannin tavarataloon keväällä 2009 avattu ravintolakokonaisuus täydentyy elokuussa 2010, kun Fazer avaa tiloihin vielä neljä täysin uutta ravintolaa. Valmistuttuaan F8 tarjoaa makuelämyksiä kerrallaan lähes 850 asiakkaalle.

F8 on ravintoloiden, kahviloiden, baarien ja aisti-ilojen kokonaisuus kaupungin ykköspaikalla. Se tarjoaa jokaiselle jotakin ainutlaatuista päivän erilaisiin ruoka- ja herkutteluhetkiin varhaisesta aamusta iltaan saakka tavaratalon aukioloaikoina. Uudet, elokuussa avautuvat F8-ravintolat on suunnattu täydentämään erityisesti iltapäivän, alkuillan ja viikonloppujen tarjontaa. Niiden myötä Stockmannille palaavat myös hetken tauon jälkeen pöytiintarjoiluravintolat, nyt aiempaa selvästi runsaampina. Elokuussa avattavista ravintoloista suurin on F8 Easy. Se on nimensä mukaisesti rento ja laadukas, nopeille bisneslounastajille, iltapäivän tai alkuillan aterioijille, koko perheelle tai porukalle tarkoitettu ruokakeidas. Ruokalista on ”easy”, ja täynnä tyylikkäästi toteutettuja suosikkeja. F8 Fine on skandinaavisesti fine dining -henkinen, alkuillan ja illan bisnestapaamisiin tai intiimimpiin ruokailuhetkiin sopiva ravintola. F8 Velvet tuo pikkukaupungin viihtyisän suosikkikahvilan nyt myös pääkaupungin ytimeen. Tarjolla on pientä kotoista suolaista ja makeaa syötävää ja erilaisia houkuttelevia Fazer-jäätelöannoksia Karl Fazer Cafén hengessä. F8 Bar on puolestaan täysiverinen baari tavaratalossa Helsingin kattojen yllä, myös miesten makuun. ”Valmistuttuaan F8 tulee olemaan kansainvälisestikin ennennäkemätön ravintolakokonaisuus ja Fazerin ravintoloiden lippulaiva, johon nyt tuomme mukaan myös elementtejä iltaruokailuun. Haluamme tarjota asiakkaillemme päivän parhaita hetkiä vieraanvaraisessa ympäristössä, Fazer Ravintoloiden liiketoiminnasta vastaava johtaja Päivi Harmaakorpi kuvailee. Fazerin ravintolamaailmaan on haettu ideoita eri puolilta maailmaa. F8-ravintoloiden tunnelmallinen miljöö on tyyliltään moderni ja skandinaavinen. Erityistä huomiota on kiinnitetty erilaisten ja kaikenikäisten asiakkaiden viihtyvyyteen. Ravintolamaailman koko on kaikkiaan 2 300 neliömetriä ja asiakaspaikkoja eri ravintoloissa on kaikkiaan lähes 850. F8-ravintoloiden sisustussuunnittelusta on vastannut Sisustusarkkitehdit Gullstén-Inkinen Oy. Fazer tarjoaa enemmän Fazerin ja Stockmannin tiivis yhteistyö on jatkunut jo yli 20 vuotta. Fazerilla on ravintola- ja kahvilaliiketoimintaa Stockmannin tavarataloissa niin Suomessa kuin ulkomaillakin, uusimpana hankkeena Pietarin tavarataloon marraskuussa avattava kahvila ja samppanjabaari. ”Fazer ja Stockmann ovat oman alansa johtavia yrityksiä Suomessa. F8-ravintolamaailman myötä kahvila- ja ravintolatoimintamme on noussut uudelle tasolle ja se on tarjolla aiempaa laajemmille kohderyhmille. Olemme ottaneet uuden askeleen ja laajentaneet Fazerin brändin näkymään tuttujen tuotteiden lisäksi aiempaa enemmän myös palveluihin. Fazer haluaa luoda makuelämyksiä ja tukea viihtymistä siellä, missä ihmiset oleskelevat. Tarjoamme kuluttajille mahdollisuuden nauttia pienistä ylellisyyksistä myös arkena”, Fazer-konsernin strategisesta markkinoinnista ja kehityksestä vastaava johtaja Teija Andersen kertoo. ”F8-ravintolamaailma on keskeinen osa uudistuvaa ja laajentuvaa Stockmannin Helsingin keskustan tavarataloa ja sen palveluvalikoimaa. Molempien mittavien hankkeiden valmistuessa syksyn aikana asiakkaamme voivat aidosti asioida elämyksellisessä ja viihtyisässä ympäristössä kaikkien aikojen Stockmannilla”, tavaratalonjohtaja Tuija Wänttinen iloitsee. F8-ravintolamaailmasta vastaava Fazer Ravintolat on osa Fazer Food Services’in liiketoimintaa. Fazer Food Services on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Services vastaa henkilöstö- ja opiskelijaravintoloista, kurssikeskus- ja kongressiravintoloista sekä monien julkisten tilojen kahviloista ja ravintoloista. Toiminta-alueisiin kuuluvat myös sairaaloiden ja palvelutalojen ruokailupalvelut, juhlapalvelut sekä suurtapahtumien ravintolapalvelut. Suomessa Fazer Food Services’illä on lähes 800 ravintolaa ja sen palveluksessa reilut 4 000 henkeä. Yrityksen liikevaihto vuonna 2009 oli 291 miljoonaa euroa. Lisätietoja: johtaja Päivi Harmaakorpi, Fazer Ravintolat, puh. 0400 418 826, paivi.harmaakorpi@fazer.com johtaja Teija Andersen (tuotekehitys, strateginen markkinointi ja brändit), Fazer-konserni, puh. 0400 507 241, teija.andersen@fazer.com tavaratalonjohtaja Tuija Wänttinen, Stockmann, puh. 050 388 9601, tuija.wanttinen@stockmann.com Viestinnän yhteyshenkilö: viestintäpäällikkö Tuomo Antikainen, Fazer Food Services, tuomo.antikainen@fazer.com, puh. 040 550 1890. F8-ravintolamaailman kuvat Fazerin mediapankista Fazer-konserni Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2009 oli yli 1,4 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2009 oli lähes 17 000. Fazer Food Services on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Services’illä on lähes 1 400 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Fazer Leipomot & Makeiset Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).