Finpro avaa tietä Windows 7:n käyttöönotossa

Maailmanlaajuisen asiantuntijaverkoston, Finpron, tehtävänä on edistää suomalaisten yritysten kasvua ja kilpailukykyä kansainvälistymisen kautta. Tässä moneen toimipisteeseen jakautuneessa ja erittäin liikkuvassa työssä parhaat IT-ratkaisut ovat välttämättömiä. Nyt Finpro ottaa käyttöön ensimmäisten yritysten joukossa Windows 7 -käyttöjärjestelmän. Samalla yhteisö uusii palvelinympäristönsä Windows Server 2008 R2:een. Tämä yhdistelmä puolestaan mahdollistaa uusien palveluiden kuten DirectAccessin ja BranchCachen käytön, joilla parannetaan käyttäjille tarjottavien palveluiden laatua ja vasteaikoja. ”Haluamme helpottaa työntekijöidemme työtä. IT-ratkaisujen pitää olla sellaisia, että ne toimivat nopeasti ja luotettavasti kaikkialla maailmassa. Tietoon pitää päästä käsiksi missä vain, eikä aikaa saa kulua hukkaan. Kaikella tällä on merkittävä vaikutus tuottavuuteen ja samalla säästämme myös rahaa”, Finpron IT-päällikkö Jarmo Jonninen kertoo. ”Laskelmiemme mukaan saamme kymmenien tuhansien eurojen säästöt jo sillä, että pystymme DirectAccesin avulla luopumalla VPN:stä ja vähentämään IT:n hallintakuluja”, hän jatkaa. Tämä kaikki on kuitenkin pientä siihen verrattuna, miten paljon työntekijöiden aikaa säästyy nopeammin käynnistyvien koneiden ja yksinkertaisimpien yhteyksien avulla. ”350 finprolaisesta yli 200 matkustaa paljon. Nyt heiltä säästyy joka viikkoa tuntikaupalla aikaa kun heidän ei tarvitse temppuilla VPN-ratkaisujen kanssa. Samalla BrancheCachen ja federoidun haun avulla he pääsevät käsiksi tarvitsemaansa tietoon nopeammin”, Jonninen sanoo. Tällä hetkellä Windows 7:ää ja muita uusia ratkaisuja pilotoidaan Finprossa 24 ihmisen voimin. Ensipalaute käyttäjiltä on ollut erittäin positiivinen. Käyttöönotto tehdään ensi vuoden alusta lähtien siten, että uusi työasema on kaikilla käyttäjillä juhannukseen mennessä. ”Uusi käyttöjärjestelmä on silmiinpistävän nopea entiseen verrattuna ja DirectAccessin tuoma käyttömukavuuden nousu on myös tuonut paljon kiitosta. Onnistuneita ensikokemuksia on pohjustanut hyvän tuotteen lisäksi se, että Finprossa on maltettu valmistella ja suunnitella käyttöönotto huolella”, esittelee järjestelmän Finprolle toimittaneen Appelsiini Finland Oy:n konsultointipalveluiden johtaja Marko Keinänen. ”Finpron globaali, erittäin haastava ympäristö tarjoaa sekä Windows 7- että Windows Server 2008 R2 –teknologioille todellisen näytön paikan. Onnistuminen Finpron kaltaisessa liikkuvaa työtä tukevassa ympäristössä tarjoaa ainutlaatuista käytännön tietoa teknologioiden soveltuvuudesta kaikenkokoisten organisaatioiden IT-palveluiden tuotantoalustaksi. Finpron ympäristössä otetaan alustasta toden teolla kaikki irti, virtualisointia ja etäkäyttöratkaisuja myöten”, toteaa Microsoftin tuote- ja ratkaisupäällikkö Riku Reimaa. Keinäsen mukaan yrityssektori on tällä hetkellä hyvin kiinnostunut Windows 7:sta ja käyttöönottoa valmisteleville hankkeille on kysyntää. ”Tämä selittyy osittain ajankohdalla, sillä useissa yrityksissä vanha käyttöjärjestelmä alkaa olla jo tiensä päässä ja on luontevaa ottaa käyttöön Windows 7. Myös seiskan hyvät ennakkoarviot ja yhteensopivuus käytössä olevien sovellusten kanssa kasvattaa kiinnostusta. Kukapa ei olisi kiinnostunut järjestelmästä, jossa on paljon tuottavuutta lisääviä ominaisuuksia”, Keinänen kysyy.