Harri Syrjänen suosittelee:

”Pohjoismaiseen makuun suunniteltu Rawson’s Retreat Organic Series -viini on grillikauden nappivalinta”

Useista suosituista viineistä tunnettu Rawson’s Retreat laajentaa tarjontaansa. Tunnettu viinitalo tuo nyt markkinoille ensimmäisen luomuviininsä Rawson’s Retreat Organic Seriesin. Viini on kehitetty erityisesti pohjoismaiseen makuun ja se on sekoitus Cabernet Sauvignon, Shiraz ja Merlot -rypälelajikkeista. Kokki Harri Syrjänen yhdistää uutuusviinin naudanlihaan ja grillattaviin lisukkeisiin.

Kiinnostus luomuviinejä kohtaan on kasvanut vuosittain, ja luomuviinit ovat yksi Alkon nopeimmin kasvavista tuoteryhmistä. Viimeisen vuoden aikana luomutuotteiden myynti kasvoi 18,5 prosentilla edelliseen vuoteen verrattuna ilmenee Alkon vuosikertomuksesta.

– Kiinnostus luomuviinejä kohtaan on selvä trendi, jonka näemme myös muilla kuin Suomen markkinoilla, mutta kansainvälisesti tarkasteltuna Suomi näyttäytyy edelläkävijämaana. Olemme iloisia, että Rawson’s Retreat seuraa kehitystä ja panostaa luomuviinivalikoimansa laajentamiseen, sanoo Servaalin viinien tuotepäällikkö Ville Hyppönen.

Rawson’s Retreat Organic Series

Rawson’s Retreat Organic Series -viinissä on 75 % Cabernet Sauvignon, 15 % Shiraz ja 10 % Merlot -rypälettä. Kaikki rypäleet tulevat Etelä-Australian Victoriasta, ja viiniä on kypsytetty kuusi kuukautta tammitynnyreissä. Rawson’s Retreat Organic Series on maukas ja keskitäyteläinen punaviini, jossa on runsaasti hedelmäisyyttä ja mietoja mustaherukan, imeläkirsikan ja luumun vivahteita. Viinin mausteisuudessa on hyvin integroitunutta tammisuutta ja jälkimaku on pitkä. Viini sopii erinomaisesti naudan- ja karitsanlihalle sekä myös kasvisten ja pastan kaveriksi.

Alkon tuotenumero: 473147.
Alkoholipitoisuus: 14.0 %
Hinta: 8,99 €
Rypäleet: Cabernet Sauvignon, Shiraz ja Merlot.

Grillikauden monipuolinen valttikortti

Grillikauden alkaminen on yksi kevään kaivatuista tunnusmerkeistä. Erityisesti pohjoismaiseen makuun suunniteltu Rawson’s Retreat Organic Series tarjoaa apua ajoittain haastavaan grilliruuan viinivalintaan.

- Grillaaminen tuo ruuan maut voimakkaammin esiin ja myös savun maku vaikuttaa viinin valintaan. Siksi viiniltä kaivataan hedelmäisyyttä. Viinin valinta on usein tasapainoilua. Ruoka vaatii ryhdikkään viiniin ja kesäinen sää taas puolestaan riittävästi keveyttä. Rawson’s Retreat Organic Series -viinissä nämä molemmat elementit löytyvät erinomaisessa suhteessa. Täyteläinen viini sopii erinomaisesti myös seurusteluun vielä grillauksen päätyttyäkin, kokki Harri Syrjänen suosittelee.

Tämän grillikauden trendeistä Syrjänen nostaa esiin monipuolisuuden. Se antaa grillaajalle myös vapauksia.

- Trendirintama on nyt aiempaa monipuolisempi. Voimissaan ovat edelleen lihan savustaminen, suuret lihapalat ja pitkät kypsytysajat. Yhä useammin kuitenkin myös kasvikset voidaan laittaa grilliin, kunhan huolehditaan oikeasta järjestyksestä. Omassa kesämenussani yhdistin naudan entrecote-pihvit grillattaviin lisukkeisiin, jotka tasapainottavat kokonaisuuden. Bataatti tuo sopivasti makeutta ja parsa puolestaan pirteyttä. Pihvin marinadissa punaviinin käyttö varmistaa sen, että tuttu makumaailma on löydettävissä sekä lasista että lautaselta, Syrjänen kertoo.

Rawson’s Retreat

Australialaisen Rawson’s Retreat -viinitalon valmistajaperinteet ulottuvat 150 vuoden päähän. Talo on tunnettu korkeasta ja tasaisesta laadustaan. Rawson’s Retreatillä on valikoimassaan useita puna- ja valkoviinejä erilaisissa pakkauksissa. Myös Rawson’s Retreatin Shiraz Cabernet viinit ovat nyt saatavilla Alkosta pullossa ja hanapakkauksessa. Tutustu valikoimaan ja tuotteisiin täällä: www.alko.fi – Rawson’s Retreat

Treasury Wine Estates
Treasury Wine Estates tuottaa kansainvälisiä suosikkiviinituotemerkkejä kuten Beringer, Penfolds, Lindemans, Wolf Blass, Rosemount, Wynns Coonawarra Estate ja Castello di Gabbiano. Valikoimassa on myös paikallisia arvoviinejä kuten Stags' Leap, St Clemant ja Etude Kaliforniasta sekä Seppelt, Coldstream Hills ja Devil’s Lair Australiasta. Yhtiö tuottaa vuosittain 35 miljoonaa laatikollista viiniä yhteensä 12 000 viiniviljelmähehtaarilta. Treasury Wine Estates työllistää yli 4 000 työntekijää 12 maassa ja sen liikevaihto on 2 miljardia Australian dollaria.

Ville Hyppönen
tuotepäällikkö, viinit