Hartwallin uutuustuote Åttå Drinkero yhdistää lonkeron ja drinkkimaut

Tarjonta ja samalla kilpailu mietojen alkoholijuomien markkinoilla kiristyy. Hartwall tuo Suomen markkinoille uutuuden, joka yhdistää tutun long drink -juoman ja drinkin. Åttå Drinkero on suomalaiseen makuun suunniteltu juoma, joka hakee vaikutteensa drinkkimaailmasta.

Drinkerot muodostavat jatkossa uuden kategorian mietojen alkoholijuomien markkinoilla. Maailmalla vastaavat valmiit juomasekoitukset (Ready to Drink -juomat) ovat suosittuja, mutta Suomessa kategoria on vielä pieni ja myynti on keskittynyt ravintoloihin ja Alkoon. Drinkerot ovat mietoja alkoholijuomia, ja tulevat siten myyntiin päivittäistavarakauppoihin.

Hartwallin teettämien kuluttajatutkimusten perusteella suomalaiset kuluttajat kaipaavat uusia makunautintoja ja uudentyyppisiä, virkistäviä vaihtoehtoja oluiden, siidereiden ja lonkeroiden rinnalle. Tähän tarpeeseen vastaavat Åttå drinkerot, joissa yhdistyvät hyvä maku ja lonkeroista tuttu raikkaus.

”Makutesteissä juoma sai erittäin hyvää palautetta. Tutkimusten mukaan kolme neljästä piti uutta drinkeron konseptia modernina, helposti lähestyttävänä, positiivisena ja ainutlaatuisena. Kuluttajat hakevat nyt raikkaita ja piristäviä uutuuksia, joissa on reilusti makua”, Hartwallin lonkeroiden ja siidereiden markkinointipäällikkö Niklas Koiso-Kanttila sanoo.

Drinkerot valmistetaan käymisteitse. Makutestien perusteella ensimmäisenä markkinoille päätettiin tuoda maitopohjainen Valkovenäläinen ja marjaisa Mansikka-Margarita. Drinkerot myydään 0,25 litran tölkeissä, joka vastaa annoskooltaan ravintoloissa tarjottavia drinkkejä. Drinkeroiden alkoholipitoisuus on 4,7 til-% ja ne ovat myynnissä 16.8. alkaen.

Kjartan-hahmo lanseerauksen keulakuvana

Drinkeroiden lanseerauksen keulakuvana häärää ja härnää Kjartan-hahmo, jonka takana on Norjassa vuoden koomikoksi valittu näyttelijä Kristian Valen. Hän on Norjassa erittäin suosittu stand-up -koomikko, joka on luonut useita hullunhauskoja menestyshahmoja. Näistä Kjartan on noussut kulttimaineeseen koomikon oman Valen-TV-shown myötä.

Koomiselta tyyliltään Kjartanin hahmo muistuttaa monelle tuttu Boratia. Naurunaiheita haetaan eri kulttuurien yhteentörmäyksistä sekä kansalaisuuksien ominaispiirteistä. Kjartan on karrikatyyri, joka nauraa norjalaisten - ja ehkäpä suomalaistenkin - stereotyyppisille käsityksille ruotsalaisista.

Kuvaava esimerkki tästä on, että Kjartanin maistettua drinkeroa hän toteaa: ”Det är så gott att det måste vara från Sverige”. Siksipä myös Hartwall nimesi drinkerot Otto-lonkerobrändinsä pohjalta Åttåksi.

Lisätietoja:

Oy Hartwall Ab,

markkinointipäällikkö Niklas Koiso-Kanttila, niklas.koiso-kanttila@hartwall.fi, puh. 020 717 2842
tai viestintäpäällikkö Tuija Kleimola, tuija.kleimola@hartwall.fi, puh. 020 717 2595

Tuotekuvat: www.hartwall.fi/kuvapankki

Hartwall on juoma-alan innovatiivinen suunnannäyttäjä ja vahva bränditalo. Hartwallin tuotevalikoimaan kuuluu oluita, siidereitä ja long drink -juomia, pullotettuja vesiä, virvoitusjuomia ja erikoisjuomia, sekä tytäryhtiö Hartwa-Traden kautta satoja viinejä ja muita alkoholijuomia. Yrityksen tunnetuimmat tuotemerkit ovat Hartwall Jaffa, Hartwall Novelle, Upcider, Hartwall Original Long Drink sekä Lapin Kulta, Karjala, Foster's ja Heineken -oluet. Hartwall on osa Heinekenia, joka on Euroopan suurin ja maailman kolmanneksi suurin panimo volyymilla mitattuna.