• Oy SEK Ab/

Henkilöstöpalveluala jatkaa vahvassa kasvussa : Businesslike kasvoi 50 prosenttia toimialaa ripeämmin

Henkilöstöpalveluala voi hyvin. Ala kasvoi viime vuonna 22 prosenttia ja samalla työntekijä- ja asiakastyytyväisyys on nousussa. Henkilöstövuokrauksen ja –rekrytoinnin asiantuntijayritys Businesslikelle viime ja alkanut vuosi ovat olleet erityisen menestyksellisiä. Yrityksen liikevaihto kasvoi toimialan keskiarvoa 50 prosenttia nopeammin. Lisäksi Taloustutkimuksen Suur-Helsingin vaikutusalueella tekemässä Yrityskuvat 2007 –tutkimuksessa Businesslike sai toimialan parhaan yleisarvosanan ja tuoreessa työntekijätutkimuksessa* keskiarvoa korkeammat arvosanat.

Henkilöstöpalveluala jatkaa nopeimmin kehittyvänä palvelualana Suomessa. Koko 2000-luvun ajan kestänyt kasvu jatkui viime vuonna 22 prosentin vauhdilla. Alan hyvä vauhti kertoo, että niin työntekijät kuin asiakasyritykset ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun ja työmahdollisuuksiin.

- Toimialan kasvu kertoo myös siitä, että asiakasyritykset kokevat hyötyvänsä alan yritysten asiantuntevasta palvelusta. Niukkenevilla työntekijämarkkinoilla tarvitaan erikoisosaamista, jotta oikeat ihmiset löydetään heille sopiviin työpaikkoihin, Businessliken toimitusjohtaja Paula Väänänen toteaa.

Henkilöstöpalvelualan yrityksistä valtaosa on pieniä, alle viiden ihmisen, yrityksiä. Väänäsen mukaan yrityksen pieni koko ei tarkoita sitä, ettei pystyisi kilpailemaan alan isompien yritysten kanssa.

- Kun kisa osaajista koventuu, pitää olla vikkelä liikkeissään, että parhaat työntekijät kiinnostuvat juuri sinun tarjoamasta työpaikasta. Tämä vaatii palveluräätälöintiä, aktiivista kontaktointia niin asiakasyrityksiin kuin työntekijöihin, markkinatuntemusta, oivaltavia työtapoja ja ennen kaikkea paljon positiivista asennetta. Sellaisesta asiakasyritykset sekä työntekijät kiinnostuvat ja innostuvat itsekin.

Tuoreessa työntekijätutkimuksessa Businessliken erityisvahvuuksiksi osoittautuivat henkilöstön hyvinvoinnista huolehtiminen, hyvä tiedonkulku, työsuhdeasioiden hoito sekä hyvä maine.

Työntekijätutkimuksen mukaan toimistopuolen vuokratyöntekijöistä 84 prosenttia ovat valmiita suosittelemaan vuokratyötä tuttavilleen.

- Businesslikella tilanne on jopa tätäkin parempi. Meillä liki 90 % työntekijöistä, kauttamme suoraan asiakasyrityksiimme rekrytoituneista sekä asiakasyrityksistä ovat valmiita suosittelemaan Businesslikea työpaikaksi tai palveluntuottajaksi. Tutkimuksessa saimme huimasti keskiarvoa paremmat arviot työntekijöistämme huolehtimisesta, Väänänen kertoo.

- Tällainen palaute lämmittää mieltä ja saa meidät palvelemaan entistäkin paremmin työntekijöitämme ja asiakkaitamme, Väänänen iloitsee.