Huvipuistoteema siivitti Jämsenin viidenneksi Bocuse d'Orissa

Karuselli pyörähti Bocuse d’Orissa ja Suomen edustaja Matti Jämsen saavutti viidennen sijan maailman arvostetuimmassa ruoanvalmistuskilpailussa Bocuse d'Orissa Lyonissa 25.-26.1.2011. Jämsen sai yhteensä 928 pistettä, 478 kala-annoksesta ja 450 lihavadista.

- Pettymys on iso. Voimme vain olla ylpeitä, että pääsimme näin pitkälle ilman isoja apujoukkoja, Jämsen toteaa naapurimaiden juhliessa.

Kilpailun voitti Jämsenin pahin haastaja Tanskan Rasmus Kofoed ja toiseksi sijoittui Ruotsin Tommy Myllymäki. Norjan Gunnar Hvarnes oli kolmas. Kofoedin menestys oli kovan työn takana: hän sijoittui kilpailussa kolmanneksi vuonna 2005 ja toiseksi vuonna 2007.

Erikoispalkinnon parhaasta kalavadista pokkasi Sveitsi ja parhaan lihavadin palkinnon isäntämaa Ranska.

Jämsen salasi kilpailuteemansa viimeiseen asti. Vasta kun annokset nostettiin vadille, kierähti karuselli käyntiin Esa Helasvuon säveltämän tivolimusiikin säestämänä. Kalavadin teemana oli Merikrotti huvipuistossa ja lihavadin Karitsa Ihmemaassa.

- Halusin tehdä nostalgiatripin menneen ajan huvipuistomaailmaan, joka  herättää hyviä fiiliksiä. Vadeilla teema näkyi muun muassa pehmistuuttina ja karkkikorina. Suomeen liittyviä kliseitä pyrin välttämään, mutta poimin  pohjoismaisesta ruokakulttuurista maukkaita yksityiskohtia kuten mätiä ja tillikurkkua, Jämsen kertoo.

Pekka Paikkarin suunnittelemilla vadeilla tarjotuissa annoksissa ruokaosaamiseen yhdistyivät suomalainen muotoilu ja tekninen tieto-taito.

Suomen Bocuse d´Or -tiimiin kuuluvat Jämsenin ja assistentti Ismo Sipeläisen ohella valmentaja Pekka Terävä (Ravintola Olo) ja Jarmo Vähä-Savo (Ravintola G.W. Sundmans), joka kuuluu kilpailun 24-henkiseen tuomaristoon. Vähä-Savo sai tämänvuotisessa finaalissa mieluisan velvollisuuden tuomaroida kala-annoksia. Jämsenin annosta maistettuaan hän nosti peukun pystyyn.

- Matin kala oli ehjä ja hyvä suoritus. Myös vadit ja kisaesitteet keräsivät runsaasti myönteistä huomiota, Jarmo Vähä-Savo kertoo.

Pohjoismaat ovat saaneet puolet kultamitaleista Bocuse-kisahistorian aikana, ja tänä vuonna Vähä-Savo veikkasi kaikkien mitalien tulevan Pohjolaan.

- Kaikki meni niin hyvin kuin vaan on mennäkseen, keittiössä oli rauha ja ajoitukset onnistuivat, mahtava suoritus. Viisi pistettä kun olisimme kirineet, olisimme olleet Pohjoismaiden rintamassa, valmentaja Pekka Terävä toteaa. Kilpailua Suomessa järjestävän Gastronomie Finlande –säätiön johtajana tammikuussa aloittanut Sari Mattila on tyytyväinen, että Matti Jämsenin kova työ palkitaan viidennellä sijalla.

- Ihailen Matin asennetta, hän on keskittynyt täysin omaan työhönsä ja valmentautunut kilpailuun pedanttisesti pitkää päivää tehden. Se on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista työntekoa, Matti ei ole vouhottanut eikä ollut kukkona tunkiolla. Menestys on ansaittu kovalla työllä ja nöyrällä suhtautumisella, Mattila sanoo.

Ranskalaisen keittiömestarin Paul Bocusen mukaan nimetty Bocuse d'Or -kilpailu on järjestetty vuodesta 1987 lähtien. Suomi osallistui kilpailuun kymmenettä kertaa. Matti Jämsenin sijoitus sivuaa Suomen parasta sijoitusta vuodelta 1999, jolloin Michael Björklund sijoittui myös viidenneksi. Loppukilpailussa taidoista mitteli 24 maata. Suomessa Bocuse d´Or -toiminnan taustalla on Gastronomie Finlande -säätiö.

Lisätietoja:

Gastronomie Finlande -säätiö
Bocuse d’Or –tiimin vetäjä Jarmo Vähä-Savo
p. 050 337 5410, jarmo.vaha-savo@royalravintolat.com

Kuva ja haastattelupyynnöt:
Sari Mattila
p. 040 738 7780, sari.mattila@gastronomiefinlande.fi

www.bocusedor.fi

www.bocusedor.com

www.gastronomiefinlande.fi

Bocuse d’Or -tiimin pääyhteistyökumppanit ovat Unilever Foodsolutions ja Outokumpu.

Muita yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Arvo Kokkonen, Electrolux Professional, Chef Votkin´s, Farmos, France & fromanges, Gourmet Gruppen, Rougié, Hejco, Ravintolakoulu Perho, Kalatukku E.Eriksson, Laurentia, Villeroy & Boch, Metos, Primulator, Reinin Liha, Tallink Silja, Upo Kodinkoneet, Vihannespörssi, Waudeville, Wihuri Aarnio, Metro-Tukku.