Internet Explorer 9 on netin turvallisin selainohjelma

NSS Labs –tutkimusyhtiön tekemän tuoreen selvityksen mukaan Microsoftin Internet Explorer 9 tarjoaa parhaimman turvan internetin sosiaalisten verkostojen kautta tulevia haittaohjelmia vastaan. NSS Labs tutkimus osoittaa, että IE9 pystyi blokkaamaan 99 prosenttia sosiaalisten verkostojen kautta tulevista haittaohjelmista tai varoittamaan niistä. IE9 beta-versio julkistettiin syyskuussa 2010 ja on kaikkien halukkaiden ladattavissa osoitteessa www.microsoft.fi/ie

”Internet Explorer 9 sisältää samat johtavat tietoturvaominaisuudet, jotka esiteltiin jo Internet Explorer 8:n myötä. Selain on suunniteltu alan turvallisimmaksi ja sen ominaisuudet auttavat suojautumaan nimenomaan käyttäjiin kohdistuvilta yleisimmiltä uhilta”, Microsoft Oy:n tietoturvajohtaja Kimmo Bergius esittelee.

NSS Labsin tutkimusyhteenvedossa todetaan, että Microsoftin Internet Explorer 9 nostaa entisestään tietoturvaa suhteessa Internet Explorer 8:aan ja on selvästi edellä turvallisuudessa verrattuna muihin tutkimuksessa mukana olleisiin selaimiin.

Internet Explorer 9 tuo selaimeen mm. seuraavat parannukset:

• Internet Explorer 9 on ensimmäinen selain, joka tarjoaa sisäänrakennetun SmartScreen -suodattimen. Ominaisuus hyödyntää tiedostojen ”latausmainetta” varoittamalla tai estämällä latauksen, kun ladattavan tiedoston haittaohjelmariski on tavallista suurempi. Suodatin myös vertaa haettuja sivustoja jatkuvasti päivitettävään tietokalastelu- ja haittaohjelmasivustojen luetteloon ja tarvittaessa estää sivustolle menon.
  • Lisäosien suorituskyvyn hallintatoiminto kertoo käyttäjälle, mikäli jokin asennettu lisäosa hidastaa selausta, jolloin tarpeettomat tai hitaat lisäosat voi kytkeä pois päältä.

Windows Internet Explorer 9 -selaimesta on kuluttajien ladattavissa esiversio. Korkean tietoturvan lisäksi IE9-selaimen uudistukset nopeuttavat myös graafista suorituskykyä ja mahdollistavat aiempaa sulavammat ja näyttävämmät sivukokonaisuudet.

”Internet Explorer 9 on suunniteltu nykyaikaisille tietokoneille. Yhdistämällä Internet Explorer 9:n Windows 7:n tehokkaisiin grafiikka- ja tietoturvaominaisuuksiin, verkkosivustot toimivat nopeasti, turvallisesti ja näyttävästi”, Jukka Veräväinen Suomen Microsoftilta kertoo.

Lataa Internet Explorer 9 –esiversio: www.microsoft.fi/ie

Tutkimustulokset kokonaisuudessaan: www.nsslabs.com/research/endpoint-security/browser-security/

Microsoftin Internet Explorer yksikön markkinointijohtaja Roger Capriottin blogikirjoitus aiheesta:

Lisätietoja:

Microsoft Oy, Windows-liiketoiminta kuluttajat, Jukka Veräväinen, jukkav@microsoft.com, p. 050 364 8312

Microsoft Oy, tietoturvajohtaja Kimmo Bergius, kimmo.bergius@microsoft.com, puh. 050 342 8739

Microsoft

Vuonna 1975 perustettu Microsoft on maailman johtava ohjelmistotuotteiden, -ratkaisujen ja -palveluiden toimittaja, joka auttaa yrityksiä, organisaatioita ja ihmisiä hyödyntämään tietotekniikan mahdollisuuksia uusilla innovatiivisilla tavoilla. Suomessa Microsoftin palveluksessa työskentelee 280 henkilöä, joiden visiona on yhdessä yli 3000 yhteistyökumppanin kanssa auttaa asiakasta menestymään Microsoftin ratkaisujen avulla. Maailmanlaajuisesti Microsoftilla on noin 92 000 työntekijää yhteensä 102 maassa. Tilivuonna 2009 Microsoftin liikevaihto oli 62,48 miljardia US dollaria.