JAFFA TARJOAA SAUMAN TAITEILIJAPROFESSORI ERIK BRUUNIN OPPIIN KOLMELLE NUORELLE OSAAJALLE

Hartwall Jaffa toi Erik Bruunin suunnittelemat ensimmäiset värikkäät Jaffa-julisteet mainospylväisiin jo 1950-luvun lopulla. Tämän Pro Finlandia -mitalilla palkitun tunnetun suomalaisen graafikon julisteista on vuosien myötä muodostunut osa suomalaisten lempidesignia. Nyt Jaffa Sauma -hanke tarjoaa kolmelle nuorelle ikimuistoisen mahdollisuuden suunnitella mainosjuliste mestarigraafikko Bruunin opastuksessa.

Hartwall Jaffa hakee tänä keväänä nuoria osaajia seuraavien Jaffa-mainosjulisteiden tekijöiksi. Tarjolla on rahapalkkion lisäksi arvokasta työkokemusta sekä mahdollisuus päästä tavoittelemaan omia unelmiaan. Kilpailun kautta halutaan myös tuoda esiin suomalaista julistesuunnitteluosaamista ja -historiaa, jossa Erik Bruunilla on merkittävä rooli. Bruun tunnetaan parhaiten hänen kaupallisista julisteistaan, joita hän loi runsaasti 1950- ja 1960-luvuilla. Hänen tunnetuista Jaffa-julisteistaan on tullut osa suomalaisia klassikoita.

”Kilpailun kunnianhimoisena tavoitteena on löytää Jaffalle jopa kolme uutta teosta jatkamaan Bruunin töiden perintöä. Valmistuneita julisteita käytetään osana Jaffan valtakunnallista joulukampanjaa. Vanhat julisteperinteet pääsevät kilpailussa esille, sillä Bruunin perinteiden hengessä kilpailuluonnokset tehdään tulitikkuaskin kokoon. Pieni koko ikään kuin pakottaa keskittymään olennaiseen ja tuo pääviestin parhaiten esille”, kertoo Hartwall Jaffan tuotepäällikkö Outi Lahtinen.

Julisteen suunnittelukilpailu on osa Hartwall Jaffa Sauma -ohjelmaa, jonka tarkoituksena on auttaa nuoria pääsemään kohti tavoitteitaan ja unelmiaan. Ensimmäinen sauma jaettiin vuonna 2009. Sen jälkeen hanke on auttanut lahjakkaita nuoria pääsemään lähemmäksi tavoitteitaan tarjoamalla heille mahdollisuuksia muun muassa tanssin, valokuvauksen, näyttelemisen sekä urheilun saralla.

Tartu saumaan ja toteuta unelmasi

Tämä keväänä käytävässä kilpailussa juliste- ja mainostaiteesta innostuneet pääsevät suunnittelemaan jouluaiheisen julisteet Hartwall Jaffalle. Kilpailuraati valitsee luonnostöistä finaaliin enintään 15 työtä, jotka esitellään yleisölle Jaffa Sauman kotisivuilla toukokuussa. Finalisteista kilpailun raati valitsee kaksi ja suuri yleisö yhden julisteen. Voittajatöiden suunnittelijat julkistetaan 30.5.2012. Voittajat kutsutaan kesäkuussa Helsingissä toteutettavaan työpajaan, jossa he pääsevät suunnittelemaan julisteoriginaalit silkkipainotekniikalla taiteilijaprofessori Erik Bruunin ohjauksessa. Valmistuneita julisteita käytetään osana Jaffan valtakunnallista joulukampanjaa.

Kilpailuaika on 2.- 30.4.2012. Kilpailuraatiin kuuluvat taiteilijaprofessori Erik Bruun, Imagen AD Teemu Heinilehto, SEK & GREYn suunnittelija Ville Granroth sekä Hartwall Jaffan tuotepäällikkö Outi Lahtinen.

Kilpailun säännöt ja lisätietoa osoitteessa www.jaffa.fi/masterclass

Yhteystiedot:

Oy Hartwall Ab, tuotepäällikkö Outi Lahtinen, outi.lahtinen@hartwall.fi, puh. 020 717 2035 tai viestintäpäällikkö Taru Tuominen, taru.tuominen@hartwall.fi, puh. 020 717 2073

Lisätietoa: Hartwall Jaffa Sauma

Hartwall Jaffa Sauma - hanke tarjoaa sauman oman unelman toteutumiselle yli 15‐vuotiaille nuorille, jotka ovat valmiit pistämään itsensä likoon ja ottamaan seuraavan askeleen tavoitteensa saavuttamiseksi. Palkitsemiseen ei kuulu suoraa rahapalkintoa, vaan voittajat saavat esimerkiksi ohjausta tai valmentajan avuksi päämääränsä tavoittamiseen.  Sauma on mahdollistanut useita unelmia, esimerkiksi harjoittelu­paikan valtakunnallisessa radiossa, sivuroolin elokuvassa, tyttöbändille soittokeikan Tavastialla, mentoroinnin ja matkan katutanssikilpailuihin Pariisiin, huipputason lumilautailijoiden kuvauskeikan ja lisäesiintymisiä lopetetulle nuorisoteatteriryhmälle. www.jaffa.fi/sauma