• Oy SEK Ab/

Julkistus Seattlessa: Koululaiset saavat virtuaalisen työskentely-ympäristön - Microsoft antaa Suomen koulujen käyttöön maksuttomat räätälöidyt Live-palvelut

Microsoft tarjoaa Suomen perus- ja toisen asteen oppilaitoksille ja oppilaille käyttöön maksuttoman ja räätälöitävän Windows Live -palveluvalikoiman. Live@edu-palvelu mahdollistaa esimerkiksi sähköisten lukujärjestysten, keskusteluiden, ilmoitustaulujen, reissuvihkojen ja läsnäolotietojen käyttöönoton koulumaailmassa. Palvelu parantaa myös koulujen ja kotien välistä yhteistyötä ja viestintää.

Suomen Live@edu-hanke julkistettiin tänään Seattlessa Suomen pääministeri Matti Vanhasen ja Microsoftin perustajan Bill Gatesin tapaamisen yhteydessä.

”Live@edu-hanke tukee hyvin Suomen tietoyhteiskunnan kehitystä myös koulumaailmassa ja vastaa hyvin meidän tietoyhteiskuntatavoitteitamme”, pääministeri Matti Vanhanen sanoo.

Suomen hanke on maailman ensimmäinen perus- ja toisen asteen Live@edu-hanke. Live@edu-palvelu on hyödynnettävissä myös Suomen korkeakouluissa. Uudet palvelut ja niihin toteutettavat sovellukset mahdollistavat tietoverkon hyödyntämisen uusilla tavoilla koulutyössä sekä vanhempien, opettajien ja oppilaiden yhteistyössä.

Microsoftin julkistaman maailmanlaajuisen Live@edu-palvelun myötä oppilaitokset ja koululaiset voivat käyttää työssään maksuttomia, räätälöityjä Windows Live -palveluita. Live@edu-palvelun käyttö ei aiheuta oppilaitoksille ylimääräisiä laite- tai hallinnollisia kuluja, eikä oppilaitosten tarvitse huolehtia palveluun liittyvien järjestelmien yhteys-, tallennustila- tai palvelinkustannuksista, sillä Microsoft ylläpitää järjestelmää veloituksetta omilla palvelimillaan ja huolehtii sen toimivuudesta. Käyttäjillä on kuitenkin täydet oikeudet hallinnoida käyttäjiensä sähköpostitilejä.

Opettajien ja vanhempien yhteistyö tehostuu

”Lasten ja nuorten suosimien verkkopalveluiden ottaminen mukaan koulutyöskentelyyn vie koulut uuteen aikakauteen, jossa entisen strukturoitujen ja suljettujen oppimisympäristön rinnalle nousee teknologian avulla uusi, avoimeen verkkomaailmaan liittyvä oppimisympäristö”, Microsoftin kouluyhteistyötä Suomessa johtava Kati Tuurala linjaa.

”Nuorten vapaa-aikanaan käyttämät välineet ja toimintatavat tulee saada tukemaan aktiivisesti myös oppimista. Ne tuovat koulun askeleen lähemmäksi 2000-luvun oppimista ja luovat uudenlaisia mahdollisuuksia oppimisyhteisöjen kehittämiseen niin oppijoiden kuin vanhempienkin välillä. Live@edu tarjoaa kunnille maksuttoman oppilassähköpostin, mutta myös välineen kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön”, Tuurala korostaa.

”Live@edu avaa myös kansainvälistymisen mahdollisuuksia suomalaiselle ohjelmistokehitykselle, sillä Live@edu-ympäristöön kehitetyt uudet innovatiiviset sovellukset voivat ponnistaa kansainvälisen hankkeen kautta maailmanlaajuiseen jakeluun”, Microsoftin toimitusjohtaja Ari Rahkonen tähdentää.

Live@edun taustalla on suosittu ja turvallinen teknologia

Live@edu sisältää esimerkiksi Windows Live Hotmail -sähköpostin, Windows Live Messenger -pikaviestimen, 5 gigatavun kokoisen säilytystilan omille tiedostoille sekä Live-hakupalvelun. Nuorten suosima sähköpostipalvelu on räätälöitävissä koulujen omien domain-nimien ja visuaalisten ilmeiden mukaiseksi. Live@edu-palveluista on tehty julkiseen koulutyöskentelyyn sopivia mm. poistamalla mainonta alle 18-vuotiaiden käyttäjien palveluista.

Palveluiden takana on turvallinen ja skaalautuva Windows Live -teknologia, joka sisältää muun muassa sähköpostien virustorjunnan ja jota käytetyimmät matkapuhelimet tukevat maailmanlaajuisesti. Windows Live Messengerillä on Suomessa noin 480 000 alle 18-vuotiasta käyttäjää. Windows Live Hotmail taas on Suomen suosituin web-sähköpostipalvelu yli miljoonalla aktiivisella käyttäjällään.

Live@edu-palvelun demo löytyy osoitteesta http://www.imagine-wl.com/Education/Demo/edu.html