Kansanedustajat haluavat uudistaa terveydenhuollon rahoitusjärjestelmän

Tutkimuksen mukaan kansanedustajat ovat hyvin yksimielisiä siitä, että Suomessa käytössä oleva terveydenhuollon rahoitusmalli tulisi uudistaa. Kansanedustajille tehdyn kyselytutkimuksen mukaan 95 % vastanneista kansanedustajista pitää nykyistä niin kutsuttua monikanavarahoitusmallia ongelmallisena. Monikanavarahoituksen on väitetty nostavan terveydenhuollon lääkekustannuksia sekä lisäävän potilaiden eriarvoisuutta parhaan mahdollisen hoidon saamisessa.

Suomessa käytettävässä terveydenhuollon monikanavarahoitusmallissa kunnat rahoittavat potilaille sairaalassa annettavat lääkkeet. Potilaan avohoidossa käyttämät lääkkeet kustantaa Kela. Lisäksi potilas maksaa usein vaihtelevan suuruisen omavastuuosuuden lääkkeistään. 90 % kansanedustajista on sitä mieltä, että rahoitusjärjestelmä täytyy uudistaa. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä kaikki vastanneet olivat uudistamisen kannalla. Sopivana aikajänteenä uudistukselle suurin osa kansanedustajista näki 0 - 5 vuotta. 77 % kansanedustajista halusi monikanavarahoituksen uudelleenorganisoinnin mukaan seuraavaan hallitusohjelmaan. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenistä kaikki puoltavat asian käsittelyä seuraavassa hallitusohjelmassa. Kansanedustajien näkemyksiä terveydenhuollon rahoitusmuodosta sekä sen uudistamistarpeesta kartoitettiin tutkimuksella kesäkuussa 2009. Tutkimuksen toimeksiantajana oli lääkeyhtiö Roche ja sen toteutti riippumaton tutkimusyhtiö Success Clinic. Kyselyyn vastasi 41 kansanedustajaa. Selvitys: hoidolliset syyt eivät ohjaa hoitopäätöksiä Suomen terveydenhuollon monikanavarahoitusmallista on tehty lukuisia selvityksiä. Professori Jussi Huttusen STM:lle tekemässä selvityksessä todetaan, että lääkkeiden kustannusvastuun ongelmat voidaan ratkaista onnistuneesti vain uudistamalla koko rahoitusjärjestelmä. Tuoreessa kansanedustajakyselyssä 88 % vastanneista edustajista pitää huolestuttavana Huttusen selvityksessä esitettyä väitettä siitä, että hoitojen valintaa ohjaavat usein myös monikanavarahoituksesta johtuvat taloudelliset tekijät hoidollisten sijaan. Huttusen selvitys toteaa, että terveydenhuollon yksiköissä tehdään hallinnollisia päätöksiä olla käyttämättä sairaalassa annosteltavia lääkkeitä, jotka kuuluisivat kuntien maksettaviksi. Professori Huttusen selvityksessä todetaan lääkehoidon rahoittamisen kahden kanavan kautta aiheuttavan epäselvyyksiä ja kannustavan siirtämään kustannukset toisen toimijan maksettaviksi. Huttusen selvitys valmistui vuonna 2007.