• Oy SEK Ab/

Koulujärjestelmä ei pysty antamaan selkeää vastausta siihen, mitä on 2000-luvun oppiminen ja millaisen 2000-luvun koulusta lähtijän tulisi olla?

Milloin:                       keskiviikkona 24.11.2010 kello 15.00

Missä:                         Ravintola Bläk, Simonkatu 8, Helsinki
(koruliikkeen kulmalta porttikäytävästä sisään, tuulikaappi oikealla, hissi 8. krs)

Tuore tutkimus osoittaa, että suurimmalle osalle oppilaita opetus perustuu edelleen opettajan luentoihin eivätkä kansalliset panostukset teknologiaan ole saaneet aikaan laaja-alaista muutosta. Näihin asioihin syvennytään kansainvälisessä Innovatiivinen opetus ja oppiminen –tutkimusohjelmassa (ITL), joka kuuluu Microsoftin Partners in Learning –ohjelmaan.

Tutkimus kertoo myös, että opettajien ja oppilaiden tietotekniikan käyttö on merkittävästi yhteydessä innovatiivisiin opetuskäytänteihin. Tietotekniikan käyttömahdollisuudet luokkahuoneessa on vahvempi ennustaja opettajan tietotekniikan käytölle ja siten innovatiivisten opetuskäytänteiden luomiselle kuin tietotekniikan käyttömahdollisuudet muualla koulussa.

Ohjelma:

15:00 Tilaisuuden avaus valtiosihteeri Heljä Misukka, Opetusministeriö

15:15 Opetushallitus tutkimuskumppanina opetusneuvos Kaisa Vähähyyppä, Opetushallitus

15:25 Miten innovatiiviset opetuskäytännöt tukevat oppimistuloksia, Innovative Teaching and Learning –tutkimus professori Marja Kankaanranta, Jyväskylän yliopisto

15:50 Innovatiivinen opetus koulun näkökulmasta opettaja Vesa Hursti, Ruoveden kirkonkylän koulu

16:00 Kansainvälisiä näkökulmia ITL –tutkimukseen Partners in Learning Western Europe Lead, Kirsten Panton, Microsoft

16:30 Tilaisuus päättyy

Tervetuloa!