Koulutus on kuljetusrikollisuuden paras vastustaja

Kuljetusrikollisuus on yksi logistiikan nopeimmin kasvavia ongelma-alueita. Rikollisen toiminnan seurauksena Euroopassa häviää vuosittain miljardien eurojen arvosta tavaraa kuljetusten aikana. Paras tapa taittaa kuljetusrikollisuuden kasvu on kouluttaa logistiikkayhtiöiden henkilöstö tunnistamaan turvallisuusuhat.

Kuljetusrikollisuus kohdistuu tänä päivänä kaikkiin kuljetusketjun osiin. Organisoituneet rikollisjärjestöt keskittyvät pääsääntöisesti arvotavarakuormiin, kuten raha- ja high tech -kuljetuksiin sekä muihin helposti kohdennettaviin kuljetuksiin ja tapahtumiin. Länsi-Euroopassa vakavin tilanne on Englannissa, Ranskassa ja Italiassa, joissa kuljetusryöstöt ovat jokapäiväisiä. Pohjoismaissa seurataan kiihtyvällä vauhdilla perässä, erityisesti Göteborgin alueella Ruotsissa tilanne on jo ongelmallinen.

Suomikaan ei ole jäänyt vaille kuljetusrikollisuutta. Yleensä tällaiset rikokset on mielletty meillä lähinnä yksittäisiksi varkauksiksi. Koska suurin osa Suomessa tehtävistä tavarakuljetuksista tapahtuu maanteitse, on myös ajoneuvon ja lastin joutuminen rikoksen kohteeksi entistä todennäköisempää.

Kuljetusrikollisuutta ei voi täysin poistaa, mutta toimintaan mahdollisesti sisältyviä riskejä voi minimoida yhteistyöllä. TAPA eli Transport Asset Protection Association on kuljetusyhtiöiden ja tuotevalmistajien järjestö, joka taistelee kuljetusrikollisuutta vastaan. TAPA-toiminnan päätavoite on parantaa yrityksen turvallisuuskulttuuria sekä määrittää toiminnan minimiturvallisuustaso. Sen jäsenyritykset ovat saaneet hävikkinsä pienentymään jopa 30 prosenttia.

- Suurin yksittäinen kuljetusrikollisuutta lisäävä seikka on pula pätevistä kuljettajista. Siksi kuljettajien koulutus on avainasemassa rikollisuuden vähentämisessä. Koulutettu kuljettaja osaa välttää vaaran paikat. Myös muun henkilöstön turvallisuuskoulutus vähentää rikollisuutta, TNT Suomi Oy:n turvallisuusjohtaja ja TAPA-kouluttaja Petri Kelo esittää.

- TNT on kehittänyt toimintatapojaan TAPA-kriteereiden mukaisiksi jo vuodesta 2001 lähtien muun muassa panostamalla kuljettajien ja henkilökunnan turvallisuuskoulutukseen, ajoneuvojen sekä toimitilojen tekniseen ja rakenteelliseen turvallisuuteen, Kelo jatkaa.

TNT on ensimmäinen yritys Suomessa, joka rahtiturvallisuuden auditoinnissa saavutti korkeimman mahdollisimman tuloksen

TAPA A -luokassa. Kaikki yhtiön toimipisteet ovat saavuttaneet TAPA A -luokan tuloksen.

- Turvallisuuteen satsaamista ei kannata nähdä vain kuluna, sillä se tuottaa itsensä takaisin parempana asiakaspalveluna ja työviihtyvyytenä. Asiakkaat kiinnittävät turvallisuuteen huomiota ja asioivat sellaisen palveluntarjoajan kanssa, jolla nämä asiat ovat kunnossa, Kelo muistuttaa.