• Oy SEK Ab/

Lähimaksamiseen vauhtia - Suomen ensimmäiset hyväksytyt lähimaksupäätteet markkinoille Luottokunnalta

Luottokunnan maksupäätteet ovat ensimmäisenä Suomessa saaneet lähimaksutapahtumien vastaanottoon oikeuttavan hyväksynnän. Luottokunnan maksupääteasiakkaat, joilla on käytössään soveltuva laite, voivat tarjota kuluttajille mahdollisuutta nopeaan lähimaksamiseen alle 25 euron maksutapahtumissa ilman erillisiä asennustoimenpiteitä. Lähimaksuominaisuus aktivoidaan kauppiailla jo oleviin yhteensopiviin maksupäätteisiin ohjelmistopäivityksellä Luottokunnan toimesta.

Lähimaksaminen on nopein tapa maksaa pieniä ostoksia, sillä maksu voidaan suorittaa ilman tunnusluvun näppäilyä ja sirukortin syöttämistä sirulukijaan. Riittää, että kortti tuodaan hetkeksi maksupäätteen näytön päälle, jolloin se luetaan langattomasti NFC-tekniikkaan perustuen.

Maksaminen on nopeuden lisäksi myös turvallista, sillä ilman tunnuslukua tehtävien lähimaksujen määrää ja kokonaisarvoa on rajoitettu. Maksupääte pyytää aika ajoin asettamaan kortin maksupäätteeseen ja syöttämään kortin tunnusluvun – myös alle 25 euron ostoissa. Näin varmistetaan, että kortti on oikean kortinhaltijan hallussa. Kauppias ei ole väärinkäyttötilanteessa vastuussa lähimaksutapahtumista edellyttäen, että päätteen antamia ohjeita on noudatettu.

Lähimaksaminen yleistyy lounasravintoloissa, kahviloissa ja päivittäistavarakaupoissa, joissa ostokset ovat arvoltaan pieniä ja kassatoiminnan nopeudella on suuri merkitys. Markkinoilla jo olevia lähimaksukortteja ovat mm. Luottokunnan Lounaskortti ja Virikekortti.

Sujuvuutensa ja nopeutensa ansioista lähimaksaminen yleistyy varmasti nopeasti ja lähimaksamiseen soveltuvia kortteja tulee markkinoille useilta korttien liikkeellelaskijoilta niin Suomessa kuin muualla maailmassa. Maksutavan yleistymistä vauhdittaa myös se, että jatkossa lähimaksuominaisuus voidaan sisällyttää matkapuhelimiin.

Lisätietoja Jukka Sippola, liiketoimintajohtaja, Maksupääteratkaisut, Luottokunta Oy, puh. 09 6964 8239

Luottokunta Oy on osa Nets-konsernia. Nets on Pohjoismaiden suurin ja Euroopan toiseksi suurin maksuratkaisuja, tietopalveluja ja digitaalisia turvaratkaisuja tarjoava yritys, jolla on toimintaa 12 maassa, 2700 työntekijää, 4,9 miljardia maksukorttitapahtumaa vuodessa ja 850 miljoonan euron liikevaihto. www.luottokunta.fi ja www.nets.eu