Liikkuva tietokoneluokka avaa erityisryhmille tietoyhteiskunnan ovet

Tietotekniikan kehitys luo jatkuvasti uusia mahdollisuuksia parantaa ihmisten arkea. Kaikilla ei kuitenkaan ole tasavertaisia mahdollisuuksia päästä oppimaan näitä taitoja. Vammaisjärjestöjen ja Microsoftin yhteishankkeena rakennettu liikuteltava tietokoneluokka on raivannut oppimisen esteitä ja tuo paljon kaivattua tietotekniikkaopetusta liki 5000 vammaiselle kolmen vuoden aikana.

Invalidiliiton, Suomen MS-liiton, Näkövammaisten keskusliiton, Kynnys ry:n ja Microsoftin yhteisen ARGOW-projektin tavoitteena on vähentää tietotekniikan oppimisen esteitä liikkuvan opetusluokan avulla. Luokka on suunniteltu yhteistyössä järjestöjen kanssa niin, että se palvelee mahdollisimman hyvin erityisryhmien tarpeita.

Liikkuva luokka on kasvanut projektin edetessä kolmeksi luokaksi, joissa kussakin on 4 - 12 kannettavaa tietokonetta ohjelmistoineen ja verkkoyhteyksineen sekä joukko tarvittavia lisälaitteita, kuten webkameroita, puhesyntetisaattoreita, erikoishiiriä ja -näppäimistöjä. Koulutuksesta vastaavat jäsenyhdistysten omat kouluttajat ja vertaisohjaajat eli tutorit.

Microsoft on tukenut hanketta kolme vuotta. Vuonna 2009 yhtiö lahjoitti hankkeelle rahaa, ohjelmistoja ja laitteistoja yhteensä noin 130 000 eurolla.

”Suomalaisen tietoyhteiskunnan kehittämisen lähtökohtana on varmistaa kaikkien kansalaisten tasavertainen osallistuminen. Uskomme, että pienistä puroista syntyy isompi virta, jonka myötä tietoyhteiskunta saadaan osaksi myös mahdollisimman monen suomalaisen vammais- tai vähemmistöryhmän arkea”, Microsoftin projektivastaava Teija Laine kertoo.

”Yhteistyö vammaisjärjestöjen kanssa pitää sisällään myös palautteen keräämistä eri vammaisryhmien tietoteknisistä tarpeista ja tiedon välittämistä eteenpäin Microsoftin tuotekehitykseen”, Laine jatkaa.

Liikkuvassa luokassa opetus on kohderyhmälleen räätälöityä ja liikkeelle lähdetään aivan perusteista. Ennen kaikkea internetin käytön oppiminen on tärkeää, koska sen avulla koulutettavat pääsevät käsiksi moniin arkea helpottaviin palveluihin kuten esimerkiksi sähköpostiin ja verkkopankkiin. Luokasta saatu palaute on ollut yksinomaan positiivista.

”Tämän hankkeen avulla olemme pystyneet viemään tietotekniikkakoulutuksen paikkakunnille, jossa sitä ei muuten pystyttäisi tarjoamaan. Kun koulutuspaikka tulee suurin piirtein kotiovelle, ikääntyneemmätkin innostuvat lähtemään mukaan. Perustaitojen opettelun jälkeen kurssilaiset ovat voineet jatkaa opiskelua verkon kautta ja he myös pystyvät paremmin hyödyntämään järjestöjen tarjoamia erilaisia verkkopalveluja”, Invalidiliiton järjestöpäällikkö Marja Pihnala esittelee tyytyväisenä.

Invalidiliiton liikkuvan tietokoneluokan 2009 kevätkiertueen aikataulu on alla. Media on tervetullut tutustumaan miten tutorointi tuo tietotekniikan lähelle:

28.03. Nokia Taulukkolaskenta, Excel 2003
06.04. Pori Tekstinkäsittely, Word 2003