Linnanmäen tuleva kesä on täynnä vauhtia

Linnanmäki avaa ovensa jälleen 30. huhtikuuta 2011. Jo 61 vuotta elämyksiä tarjonnut huvipuisto tarjoaa tänäkin vuonna iloisia muistoja ja riemukkaita kokemuksia koko perheelle. Vauhdilta ja juhlahumulta ei tulevana kesänä voi välttyä, kun uutuuslaite Ukko kiidättää kävijät huimiin korkeuksiin ja vanha kunnon Vuoristorata täyttää kunnioitettavat 60 vuotta. 4D-kinossa seikkaillaan aarrejahdissa merirosvojen kanssa.

Vuoden odotetuin uutuuslaite on huimaa vauhtia ja kutinaa vatsanpohjassa tarjoava Ukko, joka avataan yleisölle Linnanmäen syntymäpäivän kunniaksi 27. toukokuuta. Peräti 52 metriä korkea laite kiitää parhaimmillaan 105 kilometrin tuntivauhtia kieputtaen samalla matkustajia ylösalaisin. Kirkkaankeltainen Ukko on myös katseenvangitsija, joka tarjoaa ehdottomasti tämän kesän hurjinta menoa.

”Ukko on niin merkittävä juttu, että se ansaitsee oman juhlansa. Mikä siis sen parempi ajankohta kuin Linnanmäen syntymäpäivä”, Linnanmäen toimitusjohtaja Risto Räikkönen sanoo. Räikkönen on laitetta ulkomailla itse kokeillut, ja vakuuttaa sen tarjoavan vertaansa vailla olevan vauhtielämyksen: ”Kyllä siinä voi sanoa että vatsanpohjasta ottaa. Lapsillehan kokemus tuo sitä jännitystä mitä huvipuistosta haetaankin, mutta haastankin erityisesti aikuiset kokeilemaan laitetta.” Laitteen turvaraja on 140 cm.

Juhlahumu valtaa Linnanmäen jälleen heinäkuussa, kun Vuoristorata juhlii 60. juhlavuottaan 13.7. Puinen rata on säilynyt Linnanmäen laitteiden ykkössuosikkina aina 50-luvulta lähtien. Moniin muihin maailman vuoristoratoihin verrattuna tervantuoksuinen 60-vuotias sankari on harvinainen sekä puisen runkonsa että jarrumiestensä vuoksi. Vaunujen takaosassa seisovat laitetta käsin ohjaavat kuljettajat ovat nykypäivän huvipuistolaitteissa harvinainen nähtävyys. Ei siis ihme, että Vuoristorata on Linnanmäen laitteista se, jonka kyytiä odotetaan jo paljon ennen kesää ja joka herättää ihmisissä kaikkien lämpimimpiä muistoja.

Hauskaa ja hyvää kaikenikäisille

Innokkaille pelaajille on luvassa monta uutta yllätystä. XBox Kinect -pelimaailma tuo ohjaimettoman pelin Linnanmäelle, ja täysin uudistuneessa Derbyssä pelaajat pääsevä kisaamaan siitä, kenellä on nopein hevonen. Seikkailumieliset pääsevät aarrejahtiin merirosvojen kanssa, kun 4D-kinossa esitetään uutta koko perheen Merirosvo-elokuvaa, jossa pääosaa näyttelee itse Leslie Nielsen.

Uusi nuudelibaari tarjoaa itämaisia makuja, ja terassi-kahvila KahVille erikoiskahveja ja herkkuja makeannälkäisille. Huvipuistovieraiden viihdyttämisestä vastaa Ilveilijät-perhe, Rolle-pelle kavereineen sekä perheen pienimmille suunnatut noitahahmot Tiks ja Piks. Musiikillista iloa tuo Ilveilijät-orkesteri.

Peacockissa hauskuutetaan perheen pienimpiä, kun jurahevimusikaali HeviSaurus − Eläintarhan yövahti saa ensi-iltansa 20.5. Sirkuselämyksiä tarjoilee Kiinalainen sirkus 20.6. lähtien, ja elokuussa lavan valtaa koulumusikaali Stage.

Avajaispäivänä 30.4. vietetään jo toista kertaa myös Lasten Päivää, jolloin puisto täyttyy muiden innokkaiden huvittelijoiden lisäksi lastensuojelun vapaaehtoistyötä tekevistä ja heidän perheistään.

Lisätietoja:
Lasten Päivän Säätiö
Risto Räikkönen, toimitusjohtaja

Kuvatiedustelut Teija Tiilola, puh. 010 5722 200, teija.tiilola@linnanmaki.fi
Linnanmäki Facebookissa :
www.facebook.com/linnanmaki

Linnanmäki
Linnanmäen toiminnan tarkoitus on tukea taloudellisesti suomalaista lastensuojelutyötä. Vuonna 1957 keskeiset suomalaiset lastensuojelujärjestöt perustivat Lasten Päivän Säätiön, joka ylläpitää ja kehittää Linnanmäen huvipuistoa. Säätiö lahjoittaa joka vuosi huvipuiston toiminnasta kertyviä varoja lastensuojelutyöhön. Viime vuonna lahjoitussumma oli 3,2 miljoonaa euroa ja tämän vuoden tavoite on 3,3 miljoonaa euroa.

Linnanmäellä on kolme kotimaista yhteistyökumppania: S-ryhmä, Kaupunkilehti Vartti sekä Tikkurila.