Linnanmäen Vuoristorata on riemastuttanut suomalaisia jo 60 vuoden ajan

Suomalaisten rakastama Linnanmäen Vuoristorata täyttää tänään 60 vuotta. Vuonna 1951 avattu Vuoristorata oli oman aikansa ihme, joka nousi Helsingin ylpeyden aiheeksi ja kaupunkikuvan katseenvangitsijaksi monien vaiherikkaiden tapahtumien jälkeen. Valmistumisestaan lähtien Linnanmäen puinen ikoni on säilyttänyt asemansa huvipuiston laitteiden ykkössuosikkina.

Vuoristoradan avajaiset pidettiin 13.7.1951, jolloin laite teki neitsytmatkansa. Näyttävästä vuoristoradasta tuli huvipuiston suuren yleisön suosikki heti yleisölle avautumisensa jälkeen.

Vuoristorata riemastuttaa kävijöitään 47 000 kierroksen verran kesässä. Vuosikymmenten aikana rata on ajeluttanut myös monia julkisuuden henkilöitä aina Suomen presidenttejä myöten. Yhdysvaltalaisen vuoristoratakerhon klassikoksi nimeämä Vuoristorata on maailmanlaajuisestikin harvinaisuus, sillä vastaavia vuoristoratoja on Euroopassa vain 10 ja koko maailmassa alle 40.

”Vuoristorata on jarrumiehen rakkaus”

Tervantuoksuinen 60-vuotias sankari on harvinainen sekä puisen runkonsa että jarrumiestensä vuoksi. Linnanmäen vuoristorata on ainoa, jossa laitetta käsin ohjaavat vaunun takaosassa seisovat jarrumiehet. Muut vastaavat radat ovat antaneet periksi nykyajalle ja siirtyneet tekniseen jarrujärjestelmään.

Vuoristoradan jarrumieheksi haluavan on läpäistävä vaativa seula. Vuoristoradalla ajaminen edellyttää hyvän tasapainokyvyn lisäksi henkistä ja fyysistä kestävyyttä, eikä korkeita paikkoja parane pelätä. Ei siis ihme, että ensimmäiset jarrumiehet rekrytointiinkin suoraan armeijan hävittäjälentäjistä. Jarrumiehen koulutus kestää kaksi viikkoa, mutta itse ajamaan oppiminen kestää tavallisesti vuosia.

Jarrumiesten vaihtuvuus on vähäinen, sillä vain harva on jarrumiehenä alle 10 vuotta. ”Vuoristorata on jarrumiehen rakkaus”, muotoilee seitsemättä kesää rataa ajava Jari Tiainen. ”Kyllä se on tämä hieno porukka, mikä saa joka kesä palaamaan”, kertoo Vuoristoradan vanhin Jarrumies numero 1 Toivo ”Topi” Lipponen, jolla on meneillään jo 36. kesä jarrumiehen toimessa. Nyt alkava kesä on vuonna 1975 Linnanmäellä aloittaneelle konkarille kuitenkin näillä näkymin viimeinen: ”Onhan se olo vähän haikea, mutta tähän 60 vuoden juhlaetappiin olisi aika hyvä lopettaa”, Topi summaa.

Vuoristorata on 960 metriä pitkä ja radan huippunopeus on 60km/h. Vuoristoradan rakenteet on vuosien varrella uusittu kokonaisuudessaan neljä kertaa.

Kuvia Vuoristoradasta: Viestintätoimisto SEK Public, Jenny Paulamäki, jenny.paulamaki@sekpublic.fi, p. 050 3491 733.

Linnanmäki Facebookissa: www.facebook.com/linnanmaki

Lisätietoja:

Lasten Päivän Säätiö
Toimitusjohtaja Risto Räikkönen
Sähköposti: risto.raikkonen@linnanmaki.fi

Linnanmäki
Linnanmäen toiminnan tarkoitus on tukea taloudellisesti suomalaista lastensuojelutyötä. Vuonna 1956 keskeiset suomalaiset lastensuojelujärjestöt perustivat Lasten Päivän Säätiön, joka ylläpitää ja kehittää Linnanmäen huvipuistoa. Säätiö lahjoittaa joka vuosi huvipuiston toiminnasta kertyviä varoja lastensuojelutyöhön. Viime vuonna lahjoitussumma oli 3,2 miljoonaa euroa ja tämän vuoden tavoite on 3,3 miljoonaa euroa.
Linnanmäellä on kolme kotimaista yhteistyökumppania: S-ryhmä, Kaupunkilehti Vartti sekä Tikkurila.