Linnanmäki keräsi 3,2 miljoonaa lastensuojeluun

Huvipuistokävijöiden keskikulutus kasvoi 11 prosenttia

Linnanmäen huvipuistoa pyörittävän Lasten Päivän Säätiön toimintavuosi 2010 toteutui odotusten mukaisesti. Toiminnan keskeisin tavoite kerätä 3.2 miljoonaa euroa lastensuojelutyöhön saavutettiin. Säätiön toiminnan tuotto laski edelliseen vuoteen verrattuna 1.5 miljoonaa euroa ollen 22.5 miljoonaa (vuonna 2009 24.1 Meur). Tulos oli tästä huolimatta 1.0 miljoonaa euroa, mikä on 0.4 miljoonaa suurempi kuin vuotta aiemmin. Syy tuloksen kasvuun ovat tuottoja voimakkaammin laskeneet kulut.

Vuonna 2010 vallinnut yleinen taloudellinen epävarmuus sekä poikkeuksellisen kuuma ja kuiva kesä vaikuttivat huvipuistojen kävijämääriin kaikkialla Suomessa. Linnanmäki ei ollut tässä poikkeus. 141 päivää kestäneen huvipuistokauden aikana Linnanmäellä vieraili n. 1.0 miljoonaa asiakasta, mikä oli selkeästi vähemmän kuin kaudella 2009. Puistossa vierailleitten asiakkaitten käyttämä keskimääräinen rahamäärä kuitenkin nousi 23:en euroon, mikä merkitsee noin 2,30 euron, eli lähes 11 % kasvua.

”Taantuma vaikutti selkeästi niin, että kulutusherkät asiakkaamme eivät viime kesänä tulleet puistoon, ja kuumuus vähensi myös muualta tulevien vieraiden määrää. Sen sijaan puistossa kävi ehkä enemmän pääkaupunkiseudulta olevia runsaasti kuluttavia asiakkaita, sekä ns. heavy usereita”, Lasten Päivän Säätiön toimitusjohtaja Risto Räikkönen sanoo. ”Yksi asiakasmäärän laskuun vaikuttanut tekijä lienee myös se, että meillä ei viime vuonna ollut mitään merkittävää laiteuutuutta.”

Linnanmäen muut tapahtumat, helmikuussa järjestetty Jäähelmen talvirieha sekä marras- joulukuussa järjestetty Jouluhattara jäivät kumpikin kävijämääriltään niille asetetuista tavoitteista, mutta lokakuussa toteutettu kymmenpäiväinen Valokarnevaali onnistui sekä taloudellisesti että toiminnallisesti.

Vuodelle 2011 odotetaan kehitystä

”Suomen talouden näkymät tälle vuodelle ovat rohkaisevia, joten ennakkoasetelmamme ovat myös paremmat kuin vuosi sitten. Positiivisia odotuksia lisää erityisesti uusi Ukko-laitteemme, joka varmasti kasvattaa näkyvyyttämme merkittävästi. Uskon, että se myös lisää ja parantaa puiston kokonaispalvelua”, Räikkönen sanoo.

Linnanmäen huvipuiston kesäkausi 2011 käynnistyy 30.4.2011. Avajaistilaisuus medialle järjestetään 27.4.2011. Lisätietoja tilaisuudesta: Henrietta Malmari, viestintätoimisto SEK Public, p. 040 575 5646, henrietta.malmari@sekpublic.fi.

Lisätietoja:

Risto Räikkönen, toimitusjohtaja
Linnanmäki
Puh. 050 64 291
Sähköposti: risto.raikkonen@linnanmaki.fi

Lasten Päivän Säätiön toiminnan tarkoituksena on kerätä varoja lastensuojelutyöhön. Tämän toteuttamiseksi säätiö ylläpitää ja kehittää Linnamäen huvipuistoa.