Merkittävät pilvipalveluiden toimittajat luottavat Microsoftiin

Julkistettuun Microsoft Cloud OS Network -kumppaniverkostoon kuuluvat Suomessa CGI, Fujitsu ja Tieto. Verkoston jäsenet tarjoavat asiakkailleen yhdenmukaista pilvialustaa niin julkisesta kuin kumppanin omasta pilvestä.

Microsoft julkisti tänään maailmanlaajuisen Cloud OS Network -verkoston, johon kuuluu 25 pilvipalveluiden tarjoajaa. Suomessa verkostoon kuuluvat CGI, Fujitsu ja Tieto. Verkoston yhtiöt tarjoavat palveluita, jotka perustuvat Microsoftin pilvialustaan: Windows Server Hyper-V, System Center sekä Windows Azure Pack. Verkoston jäsenet tukevat osaltaan Microsoftin visiota yhdenmukaisesta pilvialustasta, joka ulottuu asiakkaiden yksityisistä konesaleista ja pilvistä aina Windows Azureen ja palveluntarjoajien pilviin. Verkoston palveluntarjoajat tarjoavat Microsoft-validoituja, pilvipohjaisia infrastruktuureja ja sovellusratkaisuja asiakkaiden eri tarpeiden mukaan.

”Käytännössä tämä palvelutarjoajien verkosto tarjoaa monipuolisempia ratkaisuvaihtoehtoja, suurempaa joustavuutta ja alempia toimintakustannuksia asiakkaiden sovellus-, tiedon- ja laitehallintaan. Microsoft-pilvialustaa voidaan toisin sanoen nyt toteuttaa Suomessa toimivan pilvitarjoajan tuottamana ja Suomesta käsin. Asiakas voi siis valita haluaako tietonsa yksityiseen, julkiseen pilveen tai paikallisen kumppanin pilveen – tai näitä kaikkia yhdistäen”, Microsoftin palvelinliiketoiminnasta Suomessa vastaava Juha Karppinen sanoo.

Hybridimallin hyödyt yritykselle

Kullakin organisaatiolla on omat IT-tarpeensa ja vaatimuksensa. Cloud OS -verkoston avulla asiakkailla on nyt entistä enemmän valinnanvaraa hyödyntää ja yhdistää kolmen pilven mallisia hybridiratkaisuja Microsoftin pilvialustoilla niin yksityisessä konesalissa ja pilvessä, Windows Azure -alustalla sekä verkoston palveluntarjoajalla. Tekninen yhdenmukaisuus IT-ympäristöstä riippumatta estää lukkiutumista yhteen ympäristöön ja tuo joustavuutta. Näin ollen yritykset voivat keskittyä lisäämään tehokkuutta ja alentamaan käyttökustannuksia.

Mahdollisuuksia pilvipalveluiden tarjoajille

Pilvipalveluiden käyttö kasvaa kovaa vauhtia ja palveluntarjoajat pyrkivät vastaamaan tähän hybridipilvikysyntään erilaisilla lisäarvopalveluilla. Liittymällä Microsoftin Cloud OS -verkostoon, johtavat palveluntarjoajat voivat nyt nopeasti ja kustannustehokkaasti kehittää uudenlaisia palveluita. Microsoftin pilvialustalla palveluntarjoajilla on pääsy Windows Azuren kyvykkyyteen ja ominaisuuksiin.

”Microsoftin teknologiaan perustuva hybridipilvi on luonteva laajennus nykyiseen palvelutarjontaamme koko Nordic-alueella. Asiakkaamme voivat valita tarpeitaan parhaiten vastaavan pilviratkaisun mahdollisimman joustavasti”, Fujitsun infraliiketoiminnan johtaja Jussi Tolvanen toteaa. ”Fujitsun ja Microsoftin yhdessä määrittämät palveluarkkitehtuuri ja tuotantomenetelmät takaavat yhtenäisen palvelutason kaikissa Fujitsun pohjoismaisissa datakeskuksissa”.

”Asiakkaamme etsivät parhaita toimitusmalleja Microsoft-pohjaisille ratkaisuilleen. Tieto voi toteuttaa palveluita joko asiakkaan omassa ympäristössä, yksityisellä pilviratkaisulla Tiedon Productivity Cloud -palvelun avulla, Microsoftin julkisessa pilvipalvelussa tai niiden yhdistelmällä. Cloud OS mahdollistaa täyden palvelutoimituksen pilviympäristöstä riippumatta sekä sujuvat siirtymät niiden välillä”, kertoo Mikko Pulkkinen, johtaja, jatkuvat palvelut, Tieto.

Maailmanlaajuinen kattavuus

Cloud OS -verkoston kumppaniyritykset ovat läsnä yli 90 maassa ympäri maailman ja palvelevat yhteensä noin kolme miljoonaa asiakasta päivittäin. Palvelimia on yli 2,4 miljoonaa noin 425 konesalissa.

Cloud OS Network -kumppaneita ovat CGI:n, Fujitsun ja Tiedon lisäksi: Alog, Aruba S.p.A., Capgemini, Capita IT Services, CSC, Dimension Data, DorukNet, Fujitsu Ltd, iWeb, NTTX, Outsourcery, OVH.com, Revera, Singtel, Sogeti, TeleComputing, Triple C, T-Systems, VTC Digilink, ja Wortmann AG.

Lisätietoja:

Lisätietoja sekä video Cloud OS -verkostosta ja kumppaneiden palvelutarjonnasta.

Microsoftin uutishuone sekä Official Microsoft Blog (englanniksi).

Microsoft Oy: Juha Karppinen, johtaja, palvelinliiketoiminta, p. 050 379 9637, juha.karppinen@microsoft.com

Fujitsu Nordic: Jussi Tolvanen, johtaja, infraliiketoiminta, p. 040 5477925, jussi.tolvanen@fi.fujitsu.com

Tieto: Mikko Pulkkinen, johtaja, jatkuvat palvelut, p. 0 207 2010, mikko.pulkkinen(at)tieto.com

Microsoft
Vuonna 1975 perustettu Microsoft on maailman johtava ohjelmistotuotteiden, -ratkaisujen ja -palveluiden toimittaja, joka auttaa yrityksiä, organisaatioita ja ihmisiä hyödyntämään tietotekniikan mahdollisuuksia uusilla innovatiivisilla tavoilla. Suomessa Microsoftin palveluksessa työskentelee 280 henkilöä, joiden visiona on yhdessä yli 3000 yhteistyökumppanin kanssa auttaa asiakasta menestymään Microsoftin ratkaisujen avulla. Maailmanlaajuisesti Microsoftilla on noin 99 000 työntekijää yhteensä yli 110 maassa. Heinäkuussa 2013 päättyneenä tilivuonna Microsoftin liikevaihto oli 77,85 miljardia US dollaria.