Microsoft Akatemia1000 hakee osaajia 145 uuteen työpaikkaan

It-alan kolmivuotinen rekrytointi- ja koulutushanke Microsoft Akatemia1000 on käynnistänyt uuden rekrytointikierroksen. Maaliskuun 17. päivään asti jatkuvassa haussa etsitään Microsoft-osaajiksi koulutettavia it-ammattilaisia yhteensä 145 uuteen työpaikkaan 35 yritykseen eri puolille Suomea. Hanke pyrkii helpottamaan alan kasvua haittaavaa osaajapulaa.

Syksyllä käynnistetty Microsoft-osaajien rekrytointi- ja koulutushanke Akatemia1000 on edennyt toiseen vaiheeseensa. Maaliskuun puoliväliin jatkuvassa uusien osaajien haussa on tarjolla 145 uutta työpaikkaa 35 yrityksessä eri puolilla Suomea. Osaajia haetaan seitsemään eri työrooliin .net- ja Sharepoint-sovelluskehityksessä, infrastuktuurikonsultoinnissa, crm- ja erp-hankkeisiin liittyvässä liiketoiminnan konsultoinnissa sekä crm- ja erp-sovelluskehityksessä. Microsoftin kumppaniyritykset palkkaavat uudet työntekijät suoraan koulutusjakson alussa.

”Microsoft-osaajille olisi kumppaniverkostossamme koko ajan tarjolla enemmän töitä kuin mitä osaajia löytyy. Osaajapula heikentää yritysten kasvua ja vaikeuttaa hankkeiden toteuttamista. Arvioiden mukaan Microsoft-hankkeet kasvavat vuosittain noin kymmenellä prosentilla seuraavan kolmen vuoden ajan. Työmäärässä tämä tarkoittaa 1000 uutta työntekijää nykyisten lisäksi”, hankkeesta vastaava Microsoftin kehityspäällikkö Saila Heijola kuvailee.

”Suomalainen IT-ala kärsii osaajapulasta. Ala muuttuu nopeasti, joten työntekijöiden täytyy jatkuvasti päivittää osaamistaan uusimpiin teknologioihin. Yritysten ja julkishallinnon toimintaprosessien sähköistämisessä on melkoinen työnsarka vielä tekemättä, ja Suomen ikärakenne asettaa valtavat haasteet toimintojen tehostamiselle. Olen varma, että IT-alan osaajien tarve työmarkkinoilla on suuri vielä muutamankin vuoden päästä. Toivon myös, että löytäisimme keinoja houkutella naisia tälle hyvin palkatulle ja mielenkiintoiselle alalle”, Suomen Hewlett-Packardin toimitusjohtaja Mika Sarhimaa sanoo. HP on yksi tämän kevään rekrytoijista.

Viime syksyn hakukierroksen tuloksena 70 henkilöä valittiin mukaan Akatemia1000:een, ja nämä henkilöt ovat jo valmistumisvaiheessa ohjelmasta. He ovat työllistyneet hyvin työnantajayritystensä projekteissa.

”Akatemia1000:n haku- ja rekrytointiprosessia on uudistettu syksyisten kokemusten perusteella niin, että toisilleen sopivat työntekijä ja työpaikka löytävät toisensa entistä tehokkaammin”, Saila Heijola kertoo.

Microsoft Akatemia1000:n tavoitteena on kouluttaa Suomeen tuhat uutta Microsoft-sovellus- ja -infrastruktuuriosaajaa ja luoda samalla tuhat uutta työpaikkaa. Hanke luo Suomeen sellaista osaamista, jota it-yritykset pystyvät hyödyntämään omissa projekteissaan. Microsoft ja sen kumppaniyritykset investoivat kolmivuotiseen hankkeeseen kolme miljoonaa euroa.

Akatemia1000-sivusto sijaitsee osoitteessa http://www.microsoft.fi/1000.