Microsoft esitteli uudet Windows® phone -puhelimet

Windows phone -puhelimet sopeutuvat saumattomasti työn ja vapaa-ajan vaatimuksiin. Uudet laitteet sisältävät useita huippuominaisuuksia ja niillä on helppo käyttää sovelluksia ja palveluja.

Microsoft julkisti tänään, että uudet Windows® phone -puhelimet ovat nyt saatavilla ympäri maailmaa. Windows phone -puhelimissa on sormikäyttöinen kosketusnäyttö ja internet-selaaminen sujuu markkinoiden kärkituotteisiin kuuluvalla mobiiliselaimella. Käyttäjät voivat myös hyödyntää uusia palveluja, joilla voi esimerkiksi jakaa tai varmuuskopioida puhelimen tietoja sekä ladata sovelluksia Windows Marketplace for Mobile -palvelusta. Microsoft odottaa kumppaneidensa julkaisevan yli 30 uutta Windows phone -puhelinta vuoden loppuun mennessä yli 20 maassa. Tarjolla on useita erilaisia ja erihintaisia malleja, joista jokainen voi valita haluamansa omien mieltymystensä ja tarpeidensa mukaan. Osa Suomessa myytävistä malleista sisältää täyden fyysisen suomalaisen QWERTY-näppäimistön, osa selkeän kosketusnäytön ja osa molemmat. "Windows phone -puhelin on kokonaisvaltainen ratkaisu, joka tekee yhteydenpidosta vaivatonta, helpottaa tietojen ja sovellusten käyttämistä sekä vastaa monipuolisesti viestintätarpeisiin sekä työssä että vapaa-ajalla. Nyt Windows-maailma on helppo ottaa mukaan kaikkialle", Microsoftin toimitusjohtaja Steve Ballmer sanoo. Sama puhelin työhön ja vapaa-aikaan Windows phone -puhelin on tehokas työkalu niin yksityis- kuin työelämän asioiden hoitamiseen. Niillä voidaan yhtä helposti muokata työhön liittyviä asiakirjoja kuin koordinoida vaikkapa lasten harrastuskyytejä verkkopalveluissa. Windows-puhelimesta on myös helppo tehdä omanlainen ja yksilöllinen. Tämä onnistuu teemojen avulla. Mukautetun teeman Windows-puhelimeen voi luoda sitä varten tehdyssä Custom Theme Creator -verkkopalvelussa valitsemalla värin ja tyylin osoitteessa www.windowsphone.com/theme. Uusissa Windows phone -puhelimissa on runsaasti ennestään tuttuja, helppokäyttöisiä ominaisuuksia kuten esimerkiksi: · Parannettu Windows Live -palvelu tukee tutun Messengerin lisäksi uusien sisältöjen syötteitä ja mahdollistaa valokuvien jakamisen Windows Live -palvelun avulla suosituimmissa verkostosivustoissa (Twitter, Facebook, My Space ja Flickr). · Uudelleen suunniteltu, Adobe Flash Lite -tuen sisältävä, Windows Internet Explorer ‑mobiiliselain tekee nettiselaamisesta matkapuhelimella yhtä helppoa kuin tietokoneella. · Sähköpostitoiminnot ovat alan parhaimmistoa. Outlook Mobilen ja Exchangen synkronointi mahdollistavat usean sähköpostitilin hallinnan suoraan puhelimesta. · PowerPoint-tiedostoja voi katsoa ja Word- ja Excel-dokumentteja voi muokata puhelimessa Microsoft Office Mobilella. Yrityskäyttöön on tarjolla Office Communicator 2007 R2 Mobile. · Windows Live Media Manager mahdollistaa tiedostojen synkronoinnin tietokoneen ja puhelimen välillä ja mediatiedostot voi toistaa puhelimen Windows Media Player -ohjelmalla. Tehokkaat mobiilipalvelut Windows phone -puhelimien myötä Microsoft tuo saataville myös joukon uusia hyödyllisiä palveluja. Maksuttoman My Phone -palvelun avulla voidaan hallita ja suojata puhelimessa olevat arvokkaat tiedot, esimerkiksi yhteystiedot, tapaamiset, tekstiviestit ja valokuvat. My Phone synkronoi automaattisesti puhelimen sisällön salasanalla suojattuun verkkosivustoon, josta tiedot ovat helposti palautettavissa, mikäli puhelin katoaa tai se varastetaan. Käyttäjä voi julkaista valokuvia suosittuihin Windows Live, Facebook, My Space ja Fickr -verkkopalveluihin suoraan puhelimesta tai My Phone -verkkopalvelusta tietokoneen selaimen avulla. My Phonesta on tarjolla myös Premium-paketti, joka sisältää kadonneen puhelimen hallintaan tarkoitettuja hyödyllisiä lisäominaisuuksia, jotka voidaan aktivoida tarvittaessa. Lisäominaisuuksien avulla puhelimen voi lukita etäältä, puhelimen näyttöön voi aktivoida löytäjää varten tarkoitetun viestin ja vaimennettuun tai värinällä hälyttävään puhelimen voi laittaa soimaan äänekkäästi. Puhelimen sisällön voi jopa tyhjentää, jotta henkilökohtaiset tiedot eivät joudu vääriin käsiin. Ensimmäiset Windows-puhelimen hankkineet asiakkaat saavat Premium-paketin käyttöönsä ilmaiseksi 30.11.2009 saakka. Tämän jälkeen Premium-paketin seitsemän päivän käyttöoikeus maksaa Yhdysvalloissa 4,99 dollaria. My Phone on käytettävissä myös Windows Mobile 6.0 ja 6.1 -puhelimilla. Windows Marketplace for Mobile -palvelun avulla puhelimien käyttäjät voivat helposti etsiä ja ostaa laadukkaita mobiilisovelluksia työ- ja vapaa-ajan tarkoituksiin. Näin kehittäjille tarjoutuu uusi mahdollisuus tavoittaa helposti miljoonia uusia Windows Mobile -käyttäjiä maailmanlaajuisesti. Tähän mennessä palveluun on rekisteröitynyt ja yli 700 kehittäjää ja heti ensimmäisenä päivänä palvelussa on noin 250 laadukasta sertifioitua sovellusta. Palvelusta hankitut mobiilisovellukset ja pelit on helppo ostaa ja asentaa suoraan Windows phone -puhelimeen. Näitä kansainvälisiä sovelluksia ovat esimerkiksi Facebook, MySpace, Netflix, Twikini, WunderRadio ja ZAGAT. Peleistä ovat saatavana esimerkiksi Sudoku, ”Guitar Hero World Tour” ja Pac-Man -sarja. Microsoft takaa näiden sovellusten toiminnan Windows phone -puhelimissa ja sovelluksia koskee yksinkertainen palautuskäytäntö. Microsoft jatkaa Windows Mobile for Marketplace -palvelunsa kehittämistä nopeassa tahdissa tarjotakseen kehittäjille ja ohjelmistotaloille entistä paremman sovelluskaupan ja käyttäjille miellyttävämmän ostokokemuksen. Suomessa Marketplace sisältää aluksi maksuttomia sovelluksia, mutta vielä ennen joulua palvelu laajenee myös maksullisiin sovelluksiin ja käyttäjillä on mahdollisuus ostaa sovelluksia eri markkinoilta myös tietokoneensa selainta käyttäen. Suomalaiset mukana heti alusta alkaen Windows Marketplace for Mobilesta löytyy myös suomalaisia yrityksiä ensimmäisten rekisteröityneiden ohjelmistotarjoajien joukossa. ”Näemme Marketplacen merkittävänä kanavana laadukkaiden pelien jakeluun Windows phone -puhelimiin. Suosituimpia pelejämme sovitetaan Windows Mobile 6.5:lle ja julkaisemme ne Marketplacessa lähiviikkoina”, Digital Chocolate EMEA:n toimitusjohtaja Ilkka Paananen ennakoi. Myös perinteiset palvelun tarjoajat ovat huomanneet Marketplacen tarjoamat mahdollisuudet. ”Nordea tarjoaa kehittyneitä palveluita mobiililaitteiden käyttäjille ja Nordea Osakekurssit on suomalaisille Windows Phone -käyttäjille suunnattu maksuton sijoitusinformaatiopalvelu. Palvelusta pääsee helposti myös mobiiliverkkopankkiin hoitamaan pankkiasioitaan. Marketplace tarjoaa meille helpon tavan jakaa sovellusta kohdennetusti eri maihin. Lisäksi se toimii mobiilimarkkinointikanavana tehden Nordean palveluita tunnetuksi mobiilikäyttäjien keskuudessa”, Nordean Head of Private Netbank FI Jukka Hieta esittelee. Suomalainen mobiilikommunikaatio- ja lifecasting start-up -yritys, Zokem Oy, pyrkii muuttamaan ihmisten käsitystä, kuinka he pitävät yhteyttä toisiinsa yhdistämällä matkapuhelimet ja sosiaaliset verkkopalvelut. ”Mukanaolomme Marketplace-palvelussa heti alusta alkaen antaa meille mahdollisuuden kansainväliseen näkyvyyteen ja käyttäjäkunnan kasvattamiseen. Windows phone -sovelluksemme on ensimmäinen sovelluksistamme, joka on suunnattu maailmanlaajuiseen levitykseen”, Zokem Oy:n toimitusjohtaja Ludovic Gaudé sanoo. Marketplace on hyödyllinen palvelu myös oppilaitoksille. ”Mobiilipelien kehitys kuuluu Kajaanin ammattikorkeakoulun pelialan koulutusohjelmaan ja uusi Windows Mobile 6.5 soveltuu erittäin hyvin mobiilipelien kehitysalustaksi helppokäyttöisyytensä vuoksi. Pelialan opiskelijoiden ja tulevien suomalaisten peliyrittäjien kannalta on hyvä, että Microsoft tarjoaa Marketplacen kaltaisen maailmanlaajuisen ja edullisen kanavan pelien jakeluun. Olemmekin jo lähettäneet ensimmäisen pelin julkaistavaksi”, Kajak Game Development Lab:n pelikehityksen lehtori Veli-Pekka Piirainen kertoo. Päätelaitteet myyntiin Suomessa lähiviikkoina Suomessa Windows phone -valikoimaan voi tutustua Microsoftin Windows 7 Expo -osastolla tulevassa DigiExpo-tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 30.10.–1.11. Tietoja viimeisimmistä päivityksistä ja uusista Windows-puhelimista on osoitteessa http://www.windowsmobile.fi. Suomessa laitevalmistajista mm. Samsung, Sony Ericsson ja HTC jatkavat vahvaa panostustaan Windows Phone -tuoteperheeseen. ”Tuomme lokakuussa markkinoille neljä uutta Windows Mobile 6.5 -käyttöjärjestelmällä varustettua puhelinta kosketusnäytöllä ja/tai QWERTY-näppäimistöllä varustettuna”, Samsungin matkapuhelinten Suomen myyntipäällikkö Mika Engblom toteaa. Samsung B7330 on QWERTY-näppäimistöllinen puhelin ilman kosketusnäyttöä. Omnia Lite on puolestaan kosketusnäytöllä varustettu edullinen viihdepuhelin. Omnia II on huipputason kosketusnäyttöpuhelin työhön ja vapaa-aikaan. Jokaisen yritys- ja tehokäyttäjän unelmapuhelin on Omnia Pro, jossa on kosketusnäyttö ja alta liukuva helppokäyttöinen QWERTY-näppäimistö. ”Omnia II ja Omnia Pro -malleissa on erittäin kirkas ja tarkka OLED-kosketusnäyttö, joka tekee niiden käytöstä entistäkin sujuvampaa ja hauskempaa. Lisäksi parhaan käyttökokemuksen takaamiseksi kaikki Samsungin Windows phone -puhelimet on varustettu suomenkielisellä käyttöjärjestelmällä ja näppäimistöllä”, Engblom jatkaa. Sony Ericsson Windows phone -uutuus, XPERIA X2, tulee loppuvuodesta myyntiin Suomessa. Laite on uudistunut versio suositusta XPERIA-puhelimesta. ”X2 on suunniteltu erityisesti niille, joille on tärkeää olla helposti tavoitettavissa sekä työssä että vapaa-ajalla. Suomenkielinen puhelin sisältää sekä laadukkaan kosketusnäytön, että suomalaisen näppäimistön. XPERIA X2 on helposti muokattavissa vastaamaan käyttäjän vaativimpiakin tarpeita ja uskomme uuden Windows Mobile 6.5 lisäävän puhelimen houkuttavuutta entisestään”, sanoo Sony Ericssonin Suomen- ja Viron myynnistä vastaava myyntipäällikkö Jon Grundström. HTC tuo syksyn aikana markkinoille sekä uusia Windows phone -puhelimia että tarjoaa Windows Mobile 6.5 -päivityksen osaan jo markkinoilla olevista puhelinmalleista. ”Laitteet ja päivitykset tulevat saataville lokakuun aikana. Tuorein julkistus on HTC Touch2, joka on edullinen ja tyylikkäästi muotoiltu kosketusnäyttöpuhelin”, Mikael Carlson Brightpoint Finland Oy:stä kertoo. HTC:n Windows Mobile 6.5. -päivitettävät mallit ovat HTC Touch Pro2, HTC Touch Diamond2 ja HTC Snap. Päivitykset tulevat ladattaviksi kuluttajille HTC:n tukisivuilta. Lisätietoja ja kuvia Windows® phone-puhelimista: www.microsoft.com/presspass/newsroom/mobile/default.mspx www.microsoft.com/presspass/newsroom/mobile/images.mspx