• Oy SEK Ab/

Microsoft julkistaa Windows Vistan ja 2007 Office systemin kuluttajille maailmanlaajuisesti

Uudet ohjelmistot mullistavat tietokoneen käytön ja tehostavat työtapoja.

Microsoftin historian merkittävin tuotelanseeraus huipentuu Suomessa huomenna 31.1.2007, kun Windows Vista -käyttöjärjestelmä ja 2007 Office system -ohjelmistopaketti tulevat myyntiin ja kuluttajien saataville. Windows Vistasta on saatavilla sekä suomen- että ruotsinkieliset versiot.

Microsoftin merkittävimmät tuotteet tulevat myyntiin maailmanlaajuisesti yli 70 maassa, 19 kieliversiona ja yli 39 000 jälleenmyyntipisteessä tai verkkokaupassa. Kieliversioiden määrä kasvaa 99:ään tämän vuoden loppuun mennessä.

”Windows Vista ja 2007 Office system muuttavat ihmisten tapoja tehdä työtä ja viettää vapaa-aikaa”, sanoo Microsoftin hallituksen puheenjohtaja Bill Gates.

”Tietokoneista on tullut tärkeä osa lähes miljardin ihmisen päivittäistä elämää. Miljoonat kuluttajat ovat auttaneet meitä suunnittelemaan, testaamaan ja luomaan kaikkien aikojen kiehtovimmat versiot Windowsista ja Officesta. Windows Vista ja 2007 Office system vastaavat niihin tarpeisiin ja toiveisiin, joita ihmiset eri puolilla maailmaa ovat esittäneet”, Gates jatkaa.

Kotitietokone astuu uudelle aikakaudelle

Windows Vista ja Microsoft Officen uusi versio sisältävät näyttäviä graafisia parannuksia, jotka tekevät tietokoneen työpöydästä visuaalisesti jännittävämmän ja huomattavasti aiempaa helppokäyttöisemmän. Helppojen ja intuitiivisten työkalujen avulla kuluttajat voivat luoda ja jakaa digitaalisia dokumentteja, valokuvia, musiikkia ja videoita, osallistua digitaalisten yhteisöjen toimintaan ja pelata sekä verkko- että tietokonepelejä.

Windows Vistan avulla kuluttajat voivat nauttia viihteestä – televisiosta videopeleihin, musiikkiin ja elokuviin – miten ja milloin itse haluavat. Yhteydenpito perheen, ystävien ja kollegoiden kanssa sähköpostin, ääniviestien tai videon välityksellä on entistä rikkaampaa ja helpompaa. Käyttöliittymien uusi suunnittelu parantaa tuottavuutta ja helppokäyttöisyyttä. Windows Vistan ja 2007 Office systemin uudet ominaisuudet helpottavat myös tietojen löytämistä tietokoneelta.

Windowsin ja Microsoft Officen uudet versiot sisältävät myös perheen turvallisuutta parantavia toimintoja. Windows Vistan käytönvalvonnan avulla vanhemmat voivat hallita ja valvoa lasten tietokoneen ja Internetin käyttöä ja päättää minkälainen tv-, musiikki- ja pelisisältö on sallittua heidän lapsilleen.

Uusien tuotteiden turvallisuus on myös aiempaa järeämpää. Toiminnot kuten Windows Defender auttavat kuluttajia suojautumaan vakoiluohjelmistoja ja haitallisia web-sivuja vastaan. Toiset toiminnot taas auttavat käyttäjää suojaamaan henkilökohtaisia tietojaan. 2007 Office systemin tarkista asiakirja -toiminto auttaa puhdistamaan tiedostoista henkilökohtaisia tietoja, kommentteja tai piilotekstiä.

”Visuaaliset toiminnot ovat vaikuttavia, ja navigoiminen on sulavaa ja intuitiivista. Windows Vistan ja Microsoft Office 2007:n avulla käyttäjän on paljon helpompaa suojella tietokonettaan, itseään ja lapsiaan verkossa. Ohjelmat toimivat yhteistyössä auttaakseen käyttäjää saamaan enemmän aikaiseksi”, sanoo Microsoftin pääjohtaja Steve Ballmer.

Uusia mahdollisuuksia

Windows Vistan kuluttajalanseerauksen uskotaan käynnistävän uuden sukupolven laitteisto-, ohjelmisto- ja viihdepalveluiden tulvan. Tällä hetkellä markkinoilla on yli 1,5 miljoonaa laitetta ja oheislaitetta, jotka toimivat Windows Vistan kanssa, ja joista yli 2500 on Windows Vista -sertifioituja. Lisäksi tuhannet pc-valmistajat ja järjestelmätoimittajat ympäri maailmaa toimittavat Windows Vista -käyttöjärjestelmän ja 2007 Office system -paketin uusien tietokoneiden mukana.

”Suunnittelimme Windows Vistan ja Office 2007:n ponnahduslaudoiksi kumppaneillemme, tukeaksemme seuraavan sukupolven tietojenkäsittelyä. Tällä lanseerauksella on suuria, kauaskantoisia vaikutuksia tietokoneiden käytölle”, Ballmer sanoo.