Microsoft julkisti Imagine Cup 2010 -teknologiakilpailun voittajat

Suomalaisjoukkue Signbook sijoittui maailman kuuden parhaan joukkoon

Imagine Cup -teknologiakilpailun kansainvälisen finaalin voittajat julkistettiin torstai-iltana 8.7. Varsovan oopperatalossa Puolassa. Mukana finaalissa oli - ensimmäistä kertaa kilpailun historiassa - suomalainen joukkue, Team Signbook Turun ammattikorkeakoulusta. Imagine Cup on maailman johtava opiskelijoiden teknologiakilpailu. Tämän vuoden kilpailuun otti osaa 325 000 opiskelijaa yli 100 eri maasta.

Imagine Cup -teknologiakilpailu huipentui viikon mittaiseen finaaliin Varsovassa, Puolassa. Viikon aikana 400 opiskelijaa esittelivät ratkaisujaan ja kilpailivat yhteensä 240 000 USD käteispalkinnoista viidessä eri kategoriassa.

Voittajat julkistettiin torstai-iltana Imagine Cup World Festivaalissa. Suomen joukkue kilpaili Software Design -kategoriassa, jonka 25 000 USD arvoisen pääpalkinnon voitti Thaimaan Team Skeek työllään eyeFeel. Toiselle sijalle sijoittui Serbian joukkue ja kolmanneksi Uusi Seelanti. Suomen Signbook joukkue sijoittui kovassa kilpailussa upeasti sijoille 4. – 6.

”Kaikki kilpailutyöt ovat edistyneitä teknologisia saavutuksia, jotka kuvastavat sitä kuinka upeita tuloksia saadaan aikaan, kun ideat ja halu toteuttaa ne yhdistyvät”, sanoo Microsoftin oppilaitosyhteistyöstä vastaava Jukka Wallasvaara. ”Olemme ylpeitä mukana olleista opiskelijoista, sillä he ottavat konkreettisia askelia auttaakseen muita ja tehdäkseen maailmasta paremman paikan. Lisäksi kilpailu on ollut heille loistava oppimiskokemus ja ponnahdus työelämään.”

Turun AMK:n Signbook-joukkueeseen kuuluvat Tomi Härkönen, Kimmo Koski, Petteri Lehtonen ja Johannes Maliranta. Joukkueen kehittämä Signbook on muun muassa sosiaalista mediaa hyödyntävä työkalu, jolla uutta teknologiaa käyttäen voidaan etsiä ja jakaa viittomakielen sanastoa erilaisiin tilanteisiin.

”Osallistuminen Imagine Cupiin on ollut uskomattoman hieno kokemus koko joukkueelle”, sanoo Petteri Lehtonen Team Signbooksta. ”Kilpailu oli todella kovatasoinen ja teimme projektissamme kovasti töitä, joten sijoittuminen Microsoftin järjestämässä kilpailussa on sitäkin upeampaa.” Signbook-joukkueen mentorina toiminut Turun ammattikorkeakoulun yliopettaja Janne Roslöf on myös innoissaan opiskelijoiden menestyksestä. ”Signbook-tiimin menestys Imagine Cupissa on vertaansa vailla. Tiimi on koko projektin ajan työskennellyt innostuneesti ja sitoutuneesti. Microsoftin Imagine Cup on tarjonnut heille merkittävän areenan kasvaa ja osoittaa osaamisensa. Tiimi on kehittynyt valtavasti kilpailun edetessä. Kuulemme varmasti näistä kavereista vielä Imagine Cupin jälkeenkin!”

Kilpailutöissä nousi esiin globaaleja trendejä: Useat Imagine Cup -kilpailujoukkueet hyödynsivät sosiaalista verkostoitumista ja lähes kolme neljästä finalistista hyödynsi Microsoftin Windows Azure -pilviympäristöä sovellusalustana. Myös Suomen Signbook-joukkue rakensi oman ratkaisunsa Windows Azure -pilvipalvelua ja laajalti yleistynyttä Silverlight-teknologiaa hyödyntäen. ”Näiden teknologiaratkaisuiden avulla pystyimme luomaan erittäin helppokäyttöisen ja kaikkia käyttäjäryhmiä palvelevan kokonaisuuden”, sanoo Petteri Lehtonen.

Ensi vuoden 2011 Imagine Cupin kansainvälinen finaali pidetään New Yorkissa, Yhdysvalloissa. Opiskelijat voivat ilmoittautua ensi vuoden kilpailuun tästä päivästä lähtien osoitteessa www.imaginecup.com

Team Signbook saapuu tänään kotimaahan ja on tiedotusvälineiden haastateltavissa

Aika:             perjantaina 9.7. klo 15.30

Paikka:          Turun ammattikorkeakoulun Kupittaan kampus, ICT-talo (Joukahaisenkatu 3 C)

Lisätietoja:

Jukka Wallasvaara, Microsoft Oy, oppilaitosyhteistyöstä vastaava, puh. 050 499 9525

Petteri Lehtonen, Team Signbook, puh. 040 722 7787

Janne Roslöf, Turun ammattikorkeakoulu, yliopettaja, puh. 050 5985 438

Virtual Press Room: http://www.microsoft.com/presspass/events/imaginecup/

Lisätietoa tapahtumasta: http://www.imaginecup.com

Signbook Facebookissa: www.facebook.com/Signbook.

Kuvia ja videoita:

Microsoft

Vuonna 1975 perustettu Microsoft on maailman johtava ohjelmistotuotteiden, -ratkaisujen ja -palveluiden toimittaja, joka auttaa yrityksiä, organisaatioita ja ihmisiä hyödyntämään tietotekniikan mahdollisuuksia uusilla innovatiivisilla tavoilla. Suomessa Microsoftin palveluksessa työskentelee 280 henkilöä, joiden visiona on yhdessä yli 3000 yhteistyökumppanin kanssa auttaa asiakasta menestymään Microsoftin ratkaisujen avulla. Maailmanlaajuisesti Microsoftilla on noin 92 000 työntekijää yhteensä 102 maassa. Tilivuonna 2009 Microsoftin liikevaihto oli 58,44 miljardia US dollaria.