Microsoft julkisti odotetun Microsoft Windows Server 2008:n

Microsoftin pääjohtaja Steve Ballmer on tänään julkistanut yhtiön historian järeimmän kehitystyön tuloksen, Microsoft Windows Server 2008 -palvelinjärjestelmän. Los Angelesin Nokia-teatterissa järjestetyssä, 4000 osallistujan megatapahtumassa julkistettiin myös uusi sovelluskehitysalusta Microsoft Visual Studio 2008 ja tiedonhallintajärjestelmä Microsoft SQL Server 2008. Suomessa järjestelmät julkistetaan 6.3.2008 Finlandia-talon seminaaritapahtumassa.

Microsoftin historian suurimman yritysjärjestelmälanseerauksen keskipisteet, uuden sukupolven järjestelmä- ja sovellusalustat Windows Server 2008, SQL Server 2008 sekä Visual Studio 2008 tehostavat liiketoimintakriittisten it-palveluiden tuotantoa, auttavat kustannustehokkaiden innovaatioiden syntymisessä ja mahdollistavat työntekijöiden yltämisen parhaaseen työsuoritukseensa.

Julkistusaallon teema, ”Heroes Happen Here” nostaa valokeilaan it-asiantuntijoiden, kehittäjien ja kumppaneiden päivittäisen työn ratkaisujen kehittämisessä ja edistyksellisten sovellusten luomisessa, mikä pitää maailmanlaajuisen kaupan ja teollisuuden pyörät pyörimässä.

”It-ammattilaiset ja kehittäjät kertovat, että he käyttävät liikaa aikaa ja rahaa olemassa olevien järjestelmien hallinnointiin eivätkä pääse sijoittamaan tarpeeksi uusiin mahdollisuuksiin, jotka toisivat yrityksille strategista etua. Tämä palaute on ollut näiden tuotteiden suunnittelun ytimessä. Jo nyt tuhannet it-ammattilaiset ja kehittäjät eri puolilta maailmaa ovat kertoneet meille, että tämä on Microsoftin historian turvallisin yritysjärjestelmäalusta, ja se yksinkertaistaa hallintatyötä ja mahdollistaa huomion kiinnittämisen liiketoimintaa edistävien järjestelmien kehittämiseen”, Steve Ballmer sanoi.

”Microsoftin uusi sovellus- ja kehitysalusta vastaa it-ammattilaisten haasteeseen. Ratkaisujen kehityksessä on erityisesti kiinnitetty huomiota alustan entistä helpompaan hallittavuuteen ja Microsoftin historian parhaaseen tietoturvatasoon yritysjärjestelmissä. Ohjelmistojen avulla voidaan muun muassa luoda uuden sukupolven kehittyneitä verkkopalveluita ja auttaa liiketoiminnan seuraamista ja nopeisiin muutoksiin reagoivaa ohjausta. Ohjelmistot sisältävät myös uutta teknologiaa, kuten virtualisoinnin, joka mahdollistaa infrastruktuurin kustannusten laskemisen, käytettävissä olevan tehon optimoinnin ja liiketoimintaa tukevia säästöjä. Nämä ohjelmistot muodostavat dynaamisen tietotekniikkainfrastruktuurin ja sovellusalustan, joka joustaa helposti liiketoiminnan vaatimusten mukaan”, Microsoft Oy:n palvelinohjelmistoista vastaava johtaja Juha Karppinen kertoo.

Varhainen käyttöönotto tuo säästöjä

Windows Server 2008, Microsoft Visual Studio 2008 ja Microsoft SQL Server ovat jo nyt it-asiantuntijoiden ja kehittäjien käytössä eri puolilla maailmaa. Konsulttiyhtiö Capgemini on laatinut selvityksen Windows Server 2008:aa käyttävistä finanssi-, koulutus-, kauppa- ja teknologiayrityksistä. Capgeminin mukaan uusi palvelinjärjestelmä tuo nopeasti lisäarvoa it-toimintoihin parantamalla hallinnointia, turvallisuutta ja luotettavuutta niin, että käyttöönottoajat lyhenivät 60 prosenttia ja it-järjestelmien kustannukset laskivat keskimäärin 124 000 dollaria vuodessa. Kustannussäästöt muodostuivat esimerkiksi it-henkilöstön työajan säästöstä. Selvitys on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa http://www.microsoft.com/windowsserver2008/en/us/product-information.aspx.

Kumppanit näkevät mahdollisuuksia

Microsoftin sadat laitteisto-, ohjelmisto-, integraattori-, ratkaisu-, tietoturva- ja muut kumppaniyritykset ovat ottaneet Microsoftin uudet tuotteet valikoimiinsa ja tarjoavat niihin perustuvia ratkaisuja. Tuotteiden julkistuksen yhteydessä yli 40 kumppania tekeekin omia julkistuksiaan uusiin järjestelmiin liittyen. Lisäksi maailmanlaajuiselle lanseerauskiertueelle osallistuu yli 80 kumppania, kuten esimerkiksi AMD, CA, Cisco Systems, Citrix Systems, Dell, Fujitsu, Hitachi, HP, Intel, Quest Software, SAP ja Unisys.

IDC-tutkimus vuodelta 2007 arvioi, että jokaista Windows Vista -käyttöjärjestelmästä ja Windows Server 2008:sta Microsoftin Yhdysvalloissa tänä vuonna tienaamaa dollaria kohden Microsoftin ekosysteemi, eli yhtiön järjestelmiä hyödyntävät ohjelmisto- ja laitteistotoimittajat, saa 18 dollaria liikevaihtoa. Kumppaniverkoston Windows Vistaan ja Windows Server 2008:aan liittyvän myynnin arvellaan olevan yli 120 miljardia dollaria vuonna 2008.

"Suomen kumppani- ja loppuasiakaskentässä Windows Server 2008:aa on jo tovi ehditty odottaa julkaistavaksi. Olemme kouluttaneet kumppaneita alkusyksystä lähtien, ja itsenäisyyspäivän alla Messukeskuksessa pidetty tilaisuus keräsi toista tuhatta innokasta asiantuntijaa näkemään, mitä uutta on tulossa. Käyttöjärjestelmä on yksi Microsoftin testatuimmista ja sen räätälöitävyys juuri haluttuun rooliin tekee siitä loistavan alustan erilaisten liiketoimintasovellusten alustaksi. Windows Server 2008 Rapid Deployment Program -ohjelmassa mukana olleiden asiakkaiden kanssa keräämämme kokemukset vahvistavat, että Windows Server 2008 on valmis ja käyttöönotettavissa heti", sanoo senior-konsultti, partneri Mika Seitsonen FC Sovelto Oyj:stä.

Windows Server 2008:n tarjoama teknologia-alusta luo pohjan uuden sukupolven paketoiduille ja helppokäyttöisille valmisratkaisuille. Windows Server 2008:n perustaa hyödynnetään tämän vuoden aikana julkistettavissa pienille ja keskisuurille organisaatioille suunnatussa Small Business Server ja Essential Business Server, sekä tallennustarpeisiin soveltuvasta Storage Server ja tekniseen laskentaan optimoidusta Compute Cluster Server -ratkaisuista.

Lisätietoja tuotelanseerauksista http://www.microsoft.com/presspass/events/HHHlaunch/default.mspx, www.heroeshappenhere.com ja www.microsoft.fi/2008.