Microsoft julkisti Windows 7 Release Candidate -version ammattilaisille

Microsoft on saavuttanut tärkeän etapin Windows 7 -käyttöjärjestelmän valmistelutyössä. Yhtiö julkisti tänään käyttöjärjestelmästä Release Candidate (RC) -version, joka on viimeinen testiversio ennen myyntiin tulevaa tuotetta. RC-versio on ladattavissa ammattilaisille MSDN- ja TechNet-palveluiden kautta. Kuluttajien saataville testiohjelmisto tulee 5. toukokuuta.

Microsoft on pyrkinyt tekemään Windows 7:n valmistelutyöstä mahdollisimman vuorovaikutteista ja läpinäkyvää. Yhtiö on kuunnellut tarkasti kuluttajien, yritysasiakkaiden, it-asiantuntijoiden, laitevalmistajien ja monen muun sidosryhmän toiveita ja ajatuksia siitä, millainen uuden käyttöjärjestelmän tulisi olla. Myös suuri joukko suomalaisia on osallistunut Windows 7:n beeta-testausvaiheessa käyttöjärjestelmän yhteisölliseen kehittämiseen palautetyökalun avulla. Suomenkielisen version palauteohjelmaan voi ilmoittautua sähköpostitse (fi-mb@microsoft.com).

Windows 7 on pyritty kehittämään sellaiseksi, että se olisi mahdollisimman helppokäyttöinen, turvallinen ja nopea käyttöjärjestelmä. Se käynnistyy, sammuu ja vastaa pyyntöihin entistäkin nopeammin. Yrityksille se tarjoaa parempaa tuottavuutta etätyöskentelyyn, tiedonhakuun ja luottamuksellisen tiedon hallintaan. Helppo hallittavuus puolestaan auttaa pitämään IT-kustannukset aisoissa. Kuluttajat pystyvät Windows 7:n avulla helpommin hallitsemaan useita tietokoneita ja kotipalvelimia. Käyttöjärjestelmän parannellut mediaominaisuudet laajentavat myös tietokoneen viihdekäyttöä. Esimerkiksi mediatiedostojen jakaminen eri käyttäjien välillä on yksinkertaista.

Ennakkotunnelmat sekä myös tutkimustulokset puhuvat sen puolesta, että Microsoft on oikealla tiellä Windows 7:n kehitystyössä. Esimerkiksi Forrester Research -tutkimuslaitoksen raportissa todetaan, että “… Windows 7:n beeta-versio näytti lupaavalta ja suurin osa IT-ammattilaisista odottaa mielenkiinnolla käyttöjärjestelmän markkinoille tuloa… paras tapa valmistautua Windows 7:ään on Windows Vistan käyttöönotto. Sovellusten ja laitteiden yhteensopivuutta kannattaa ryhtyä testaamaan Vistalla, sillä se takaa niiden paremman yhteensopivuuden Windows 7:n kanssa. (“Get Ready for Windows 7”, Forrester Research, Inc., April 2009).

Release candidate -version myötä varmistuivat myös Windows 7 järjestelmävaatimukset:

· 1GHz tai nopeampi 32-bit (x86) tai 64-bit (x64) suoritin

· 1GB RAM (32-bit) / 2GB RAM (64-bit)

· 16GB vapaata kiintolevytilaa (32-bit) / 20 GB (64-bit)

· DirectX® 9 -luokan näyttösovitin WDDM 1.0 tai nopeampi ohjain

Lisää aiheesta:

Alkuperäinen englanninkielinen tiedote, valokuvia sekä videotallenteita ladattavissa osoitteesta: http://www.microsoft.com

Suomenkielisen version palauteohjelmaan voi ilmoittautua sähköpostitse osoitteeseen fi-mb@microsoft.com.

Kuluttajat voivat ladata Windows 7 RC -version 5. toukokuuta alkaen osoitteesta http://microsoft.com/downloads

Tervetuloa Microsoftin Windows 7 -lehdistötilaisuuteen

Milloin: 7.5.2009, klo 8.30–10.00

Missä: Ravintola Circus, Salomonkatu 1-3

Tilaisuudessa kerrotaan Windows 7:n tuoreimmat kuulumiset. Esillä myös Suomen Vanhin rauta -kisan satoa eli miten vanhassa tietokoneessa Windows 7 on saatu toimimaan.

Tilaisuuden ohjelma:

8.30 Aamupala

8.45 Tervetulosanat, toimitusjohtaja Ari Rahkonen Microsoft Oy.

9.00 Windows 7 tuoreimmat kuulumiset, liiketoimintajohtaja Jukka Veräväinen Microsoft Oy.

9.10 Paneelikeskustelu, liiketoimintajohtaja Sampo Lehtiniemi Microsoft Oy moderoi paneelia, jossa mukana Windows
7:n valmistelutyöpajoihin osallistuneita ohjelmistokehityksen, myynnin, laitevalmistuksen, koulutuksen ja käyttöönoton asiantuntijoita.

9.45 Kysymyksiä paneelisteille ja vapaata keskustelua.

9.55 Vanhin rauta -kisa: miten vanhassa tietokoneessa Windows 7 on saatu toimimaan.

10.00–10.30 Tutustuminen Vanhin rauta - laitteeseen sekä Windows 7 demoja uusimmissa tietokoneissa

Ilmoittautumiset tilaisuuteen ja haastattelupyynnöt: Viestintätoimisto GCI, Jukka Jänönen, jukka.janonen@gci.fi, puh. 0400