Microsoft julkisti Windows Phone 7 Series -matkapuhelimet

Microsoft on tänään julkistanut täysin uuden tyyppisen matkapuhelinohjelmiston. Windows Phone 7 Series -nimeä kantava ohjelmisto näkyy matkapuhelinmarkkinoilla jo tämän vuoden lopulla, kun useat valmistajat tuovat myyntiin ohjelmistoa käyttävät laitteensa. Mobile World Congressissa pitämässään puheessa Microsoftin pääjohtaja Steve Ballmer esitteli ohjelmiston uusia, aktiivisille käyttäjille suunnattuja ominaisuuksia, jotka mullistavat tavan käyttää matkaviestintää.

Microsoftin pääjohtaja Steve Ballmer on tänään alkaneilla matkapuhelinalan Mobile World Congress 2010 -messuilla esitellyt yhtiön täysin uuden ja erilaisen matkapuhelinohjelmiston nimeltä Windows Phone 7 Series. Seuraavan sukupolven alustallaan Microsoft tarjoaa tuoreen lähestymistavan matkapuhelimen käyttöön. Sen erottavat muista matkapuhelinalustoista käyttäjän koettavaksi netistä ja sovelluksista tuotettu, hänen itsensä haluamansa sisältö ja elämykset. Microsoft myös yhdistää ensimmäistä kertaa Xbox LIVE -pelit ja Zune -musiikki- ja videopalvelut matkapuhelimissa. Tämä kokemus on saatavilla ainoastaan Windows Phone 7 Series -matkapuhelimille. Microsoftin kumppanit ovat jo aloittaneet laitteiden valmistamisen. Ensimmäiset käyttäjät saavat laitteensa ennen vuoden 2010 loppua. ”Olen ylpeä saadessani esitellä uuden Windows Phone 7 Series -ohjelmiston, Windows-puhelimien seuraavan sukupolven,” sanoi Steve Ballmer. ”Markkinalla, joka on täynnä puhelimia jotka näyttävät samoilta ja tekevät samankaltaisia asioita, haastoin tiimimme tuottamaan erilaisen mobiilikokemuksen. Uskomme, että Windows Phone 7 Series -puhelimet aidosti mukautuvat ihmisten elämään ja heidän tarpeeseensa pitää yhteyttä muihin ihmisiin.” Suunniteltu aktiivisille ihmisille Windows Phone 7 Series esittelee täysin uuden lähestymistavan matkapuhelinohjelmistoihin. Älykäs suunnittelu näkyy Windows Phone 7 Series -puhelimissa kokonaisvaltaisena käyttökokemuksena. Visuaalisesti houkutteleva ulkoasu ja eleet kutsuvat käyttämään laitteistoon integroituja toimintoja. Laitteen Start-aloitusnäkymä sisältää automaattisesti päivittyviä ruutuja (live tiles), jotka näyttävät käyttäjälle reaaliaikaista tietoa jatkuvasti. Tämä rikkoo perinteisen suunnittelumuotin, jossa staattiset ikonit ovat toimineet väliaskeleena varsinaiseen sovellukseen. Automaattisesti päivittyvän ruudun voi luoda esimerkiksi ystävästään, jolloin yhdellä Start-näkymän vilkaisulla saa tiedot ystävänsä viimeisimmistä kuvista ja viesteistä. Jokainen Windows Phone 7 Series -puhelin sisältää erillisen painikkeen Bing-hakukoneeseen, jonka erikoisversio näyttää käyttäjälle olennaisimmat hakutulokset sekä puhelimen muistista että internetistä. Windows Phone 7 Series -laitteet tuottavat vertaansa vailla olevia käyttökokemuksia Windows Phone hubien avulla. Hub on eräänlainen informaatiokeskus, joka kerää yhteen sovellukset, palvelut sekä netistä aiheeseen liittyvän tiedon yhteen näkymään, päivittäisten tehtävien helpottamiseksi. Windows Phone 7 Series sisältää kuusi informaatiokeskusta eri teemoin, jotka heijastelevat ihmisten tärkeimpiä toimia: • People. Sosiaalisen median keskus kerää yhteen läheisiin ihmisiin liittyvän kaiken relevantin sisällön perustuen ihmisen syötteisiin ja kuviin sosiaalisen median palveluissa ja verkostoissa. Se tarjoaa myös helpon paikan, jonka kautta voi päivittää tietoja Facebookin tai Windows Liven sosiaalisen median palveluihin yhdellä kertaa. • Pictures. Tämä informaatiokeskus tekee helpoksi kuvien ja videoiden jakamisen sosiaalisissa medioissa. Windows Phone 7 Series -puhelin myös kerää yhteen kaikki käyttäjän kuvat netistä ja henkilökohtaiselta tietokoneelta, tehden puhelimesta ideaalin kanavan henkilön koko video- ja kuvakokoelmaan. • Games. Ensimmäistä kertaa Xbox LIVE -palvelut puhelimessa tarjoava keskus sisältää Xbox LIVE -pelejä, Spotlight-syötteen, sekä mahdollisuuden nähdä pelaajan avatar, saavutukset sekä pelaajaprofiili. Yli 23 miljoonan aktiivisen käyttäjän peli- ja viihdepalveluun Xbox LIVEen pääsee Xbox 360 -pelikonsolin lisäksi nyt myös Windows Phone 7 Series -matkapuhelimen kautta. • Music + Video. Tämä informaatiokeskus luo uskomattomia mediakokemuksia, jotka tuovat käyttäjälle Zunen parhaat ominaisuudet, niin käyttäjän tietokoneelta, online-musiikkipalveluista kuin sisäänrakennetusta FM-radiostakin. Mediakokemuksen voi jakaa ystävien kesken Zune Socialin avulla PC:ssä ja vaihtaa mediasuosituksia samankaltaisen musiikkimaun omaavien ihmisten kanssa. Median toistokokemus on rikas, helposti navigoitava, ja se suorastaan upottaa kuulijansa sisältöön. • Marketplace. Tämän keskuksen kautta käyttäjät saavat mahdollisuuden löytää ja ladata puhelimeen sertifioituja sovelluksia ja pelejä. • Office. Tämä informaatiokeskus tuo kaikille tutut, maailman johtavat toimisto- ja tuottavuussovellukset liikkuvan työntekijän hyödyksi. Kun Office-työkalut, OneNote ja SharePoint-työtilat löytyvät helposti Windows-puhelimen yhdestä paikasta, käyttäjät voivat lukea ja muokata dokumentteja ja olla tuottavia ajasta ja paikasta riippumatta. Saatavuus Microsoftin kumppanit kautta maailman ovat jo vahvasti sitoutuneet lisäämään Windows Phone 7 Series -laitteet valikoimaansa. Näihin lukeutuvat mm. mobiilioperaattorit AT&T, Deutsche Telekom AG, Orange, SFR, Sprint, Telecom Italia, Telefónica, Telstra, T-Mobile USA, Verizon Wireless ja Vodafone, sekä sellaiset laitevalmistajat kuin Dell, Garmin-Asus, HTC, HP, LG, Samsung, Sony Ericsson, Toshiba ja Qualcomm. Ensimmäiset puhelimet ovat saatavilla ennen vuoden 2010 loppua. Käyttäjät, jotka haluavat saada lisätietoa Windows Phone 7 Series -ohjelmistosta ja muistutuksen puhelimen saatavuudesta, voivat rekisteröityä osoitteessa http://www.windowsphone7series.com. Taltiointi Mobile World Congressissa Steve Ballmerin pitämästä lehdistötilaisuudesta, sekä Windows Phone 7 Series online-demo löytyvät osoitteesta http://www.microsoft.com/news/windowsphone.