• Oy SEK Ab/

Microsoft Office 365:n ensimmäinen vuosi ollut menestys – pilvipalvelu nyt myös opetusalan käyttöön

Office 365 -pilvipalvelu täyttää vuoden ja saa jatkuvasti uusia yrityskäyttäjiä. Uusi Office 365 for Education -ohjelmistopaketti varustaa suomalaiset oppilaitokset Officen tutuilla työkaluilla

Vuosi sitten Microsoft toi markkinoille Office 365 -pilvipalvelun mahdollistamaan edistyksellisten tuottavuusratkaisujen käytön kaikenkokoisissa yrityksissä. Kysyntä pilvipalvelulle jatkuu voimakkaana sekä yritys- että julkisella sektorilla.

”Jo ensimmäisen vuoden jälkeen voimme sanoa, että tuote on menestys. Siitä on hyvää vauhtia tulossa Microsoftin historian nopeimmin kasvavia tuotteita”, kertoo Microsoft Oy:n tuottavuusliiketoiminnan vetäjä Jukka Veräväinen. ”Toivotamme jatkuvasti kaikenkokoiset organisaatiot tervetulleiksi mukaan käyttäjiksi. Office 365:n suosio perustuu siihen, että se tarjoaa yritystason viestintä- ja ryhmätyöratkaisut Officen työasemaversioiden tueksi. Lisäksi se tarjoaa loistavat työvälineet mobiilikäyttöön ja mahdollistaa etätyön samoilla välineillä, joita perinteisesti käytetään vain toimistolla. Palveluiden nopea ja helppo käyttöönotto on myös ilahduttanut asiakkaitamme.”

Maailmalla Office 365 -asiakkaiksi on siirtynyt monia suuryrityksiä, kuten Starbucks, Hilti ja New Yorkin kaupunki. Pilvipalveluun perustuva Office 365 tuo kuitenkin kehittyneet it-ratkaisut pienimpienkin yritysten ulottuville ilman suuria alkuinvestointeja.

Suomessa teknistä tukkukauppaa harjoittava Konaflex Oy on esimerkki Office 365:n vastikään käyttöön ottaneesta pk-yrityksestä. ”Kentällä liikkuvien myyjiemme tavoitettavuus on parantunut pilvipalveluiden ansiosta huomattavasti”, kertoo Konaflexin kaupallinen johtaja Juha Leppänen. Yritys päätti kokonaan uudistaa edellisen Lotus Notes -ohjelmistoon perustuvan järjestelmänsä Microsoftin pilviratkaisuilla. Räätälöinnin toteutti it-palveluyritys atBusiness Oy. ”Nyt Office 365:n ansiosta, yhdistettynä Windows Phone -puhelimiin sekä Dynamics CRM Online -asiakkuudenhallintajärjestelmään, myyjämme pääsevät kiinni työlleen välttämättömään tietoon missä tahansa”, Leppänen jatkaa.

Suomessa Office 365 -pakettia on alusta alkaen ollut saatavilla suoraan Microsoftilta sekä räätälöitynä muun muassa operaattorikumppaneiden Elisan ja TeliaSoneran kautta. Elisa on kertonut hiljattain saaneensa vuoden aikana jo yli 1500 asiakasorganisaatiota Office 365 -ratkaisujen käyttäjiksi.

Office 365 -pilvityökalut tulevat vauhdilla oppilaitosten käyttöön

Microsoft julkaisi eilen opetusalalle suunnatun Office 365 for Education -ohjelmistopaketin. Se tuo Officen tutut työkalut, sähköpostin, kalenterin ja viestintävälineet sekä verkossa olevat tallennustilat ja ryhmätyöskentelyvälineet Office-sovelluksineen oppilaiden ja opettajien käyttöön pilvipalveluna. Oppilaiden työelämävalmiudet vahvistuvat, kun työelämässä käytössä olevat työkalut tulevat käyttöön opetuksessa.

Vaasan kaupungin toisen asteen koulutus on ensimmäisten joukossa Suomessa ottanut oppimisympäristössä käyttöön Office 365 for Education -paketin. ”Haluamme antaa oppilaillemme mahdollisuuden käyttää samoja ohjelmia, joita heidän tulevissa työpaikoissaan käytetään. Office Web Apps -selainversioiden myötä oppilaat voivat lisäksi kotikoneillaan käyttää samoja ohjelmia käyttöjärjestelmästä ja laitteesta riippumatta”, perustelee Vaasan kaupungin toisen asteen koulutuksen tietohallintopäällikkö Heikki Saarinen. ”Tulevissa kuntaliitoksissa on myös hyvä, että voimme tarjota uusille kouluille edistyksellisiä ja helppokäyttöisiä työkaluja.”

Lisätietoja:

Microsoft Oy: Jukka Veräväinen, tuottavuusliiketoiminta, jukkav@microsoft.com, p. 050 364 8312

Vaasan kaupunki: Heikki Saarinen, toisen asteen koulutusorganisaation tietohallintopäällikkö, heikki.saarinen@vaasa.fi, p. (06) 326 7595

Konaflex: Juha Leppänen, kaupallinen johtaja, juha.leppanen@konaflex.fi, p. 0400 458 015

Office 365 -verkkosivut

Microsoft

Vuonna 1975 perustettu Microsoft on maailman johtava ohjelmistotuotteiden, -ratkaisujen ja -palveluiden toimittaja, joka auttaa yrityksiä, organisaatioita ja ihmisiä hyödyntämään tietotekniikan mahdollisuuksia uusilla innovatiivisilla tavoilla. Suomessa Microsoftin palveluksessa työskentelee 280 henkilöä, joiden visiona on yhdessä yli 3000 yhteistyökumppanin kanssa auttaa asiakasta menestymään Microsoftin ratkaisujen avulla. Maailmanlaajuisesti Microsoftilla on noin 92 000 työntekijää yhteensä 102 maassa. Tilivuonna 2009 Microsoftin liikevaihto oli 62,48 miljardia US dollaria.