Microsoft Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu – Pekka Horo aloittaa tehtävässä 1.1.2015

Microsoft Oy:n toimitusjohtajaksi 1.1.2015 alkaen on nimitetty Pekka Horo. Tuleva maajohtaja toimii tällä hetkellä johtotehtävissä Microsoft Devices Groupin puhelinyksikössä.

Pekka Horo on nimitetty Microsoft Oy:n toimitusjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Hän aloittaa tehtävässä vuoden 2015 alussa.

Pekka Horo siirtyy tehtävään Microsoft Devices Group -organisaatiosta, jossa hän on aiemmin vastannut Lumia-laitteiden liiketoiminnan laajentamisesta Euroopan sekä Intian, Lähi-Idän ja Afrikan (IMEA) alueilla ja maailmanlaajuisesti muun muassa Lumia-älypuhelimien lanseeraushinnoittelusta yhteistyössä myynnin kanssa. Hänellä on runsaasti kokemusta liiketoiminnan strategisesta johtamisesta, älypuhelinliiketoiminnasta ja globaalisti merkittävien asiakkaiden, kuten mobiilioperaattoreiden, kanssa työskentelystä.

”Olen erittäin iloinen liittyessäni Microsoft Oy:n huipputiimiin. Olen vakuuttunut mahdollisuuksistamme kasvattaa liiketoimintaamme ja markkinaosuuttamme Suomessa mobiili- ja pilvivetoisen strategiamme avulla”, Pekka Horo sanoo. ”Tulevassa roolissani pääsen yhdessä tiimin ja vahvojen yhteistyökumppaneidemme kanssa rakentamaan asiakkaidemme liiketoimintaa vahvistavia palvelu- ja laitekokonaisuuksia. Tavoitteenamme on myös luoda kuluttajille entistä parempia mahdollisuuksia omien unelmien toteuttamiseen niin vapaa-ajalla kuin työssä.”

Pekka Horo on työskennellyt aiemmin useissa strategian ja liiketoiminnan kehitykseen keskittyvissä johtotehtävissä Nokialla. Lisäksi erittäin arvokkaana kokemuksena hän pitää aiempaa tehtäväänsä Pohjois-Amerikassa, jossa hän vastasi Nokian älypuhelinportfoliosta isoille operaattoriasiakkaille. Tässä tehtävässä hänellä oli tärkeä rooli Nokian älypuhelinliiketoiminnan kehittämisessä sekä markkinaosuuden kasvattamisessa kilpaillulla markkinalla. Ennen siirtymistään Nokian palvelukseen vuonna 2004 Pekka Horo työskenteli konsulttina McKinsey & Companyssa.

”Pekka Horon laaja kansainvälinen kokemus mobiilistrategiasta sekä älypuhelin- ja laiteliiketoiminnasta on vahva etu Microsoft Oy:n maajohtajan työssä”, kertoo Microsoftin Länsi-Euroopan liiketoimintaa johtava Eric Boustouller. ”Uskon, että Pekka pystyy entisestään vauhdittamaan Microsoftin kehittymistä seuraavalle tasolle mobiili- ja pilvivetoisena yhtiönä. Odotan innolla yhteistyötä Pekan ja monien suomalaisten ja länsieurooppalaisten asiakkaidemme kanssa.”

”Haluan kiittää Ari Rahkosta Suomen liiketoiminnan menestyksekkäästä johtamisesta. Ari on viimeisen kahdeksan vuoden aikana maajohtajana kaksinkertaistanut Microsoft Oy:n liiketoiminnan Suomessa”, kiittelee Boustouller. ”Yli 2 miljoonaa suomalaista käyttää Microsoftin pilvipalveluita. 75 % suurista yritysasiakkaista on valinnut Office 365 -pilvipalvelun. Suomi on ollut edelläkävijä ja auttanut kehittämään kansainvälistä pilviliiketoimintaamme.”

Pekka Horo seuraa tehtävässään Ari Rahkosta, joka jatkaa toimitusjohtajana 31.12.2014 asti. Rahkonen tiedottaa uudesta tehtävästään myöhemmin.

Microsoftilla on Suomessa kaksi pääasiallista tytäryhtiötä, myynti- ja markkinointiyhtiö Microsoft Oy, jota johtaa toimitusjohtaja Ari Rahkonen sekä Microsoft Mobile Oy, joka kuuluu Stephen Elopin johtamaan Microsoft Devices Group -organisaatioon.

Tiedustelut

Viestintätoimiston mediapäivystys puh. 040 6483 900

Microsoft

Vuonna 1975 perustettu Microsoft on maailman johtava ohjelmistotuotteiden, -ratkaisujen ja -palveluiden toimittaja, joka auttaa yrityksiä, organisaatioita ja ihmisiä hyödyntämään tietotekniikan mahdollisuuksia uusilla innovatiivisilla tavoilla. Suomessa Microsoft Oy:n palveluksessa työskentelee 280 henkilöä, joiden visiona on yhdessä yli 3000 yhteistyökumppanin kanssa auttaa asiakasta menestymään Microsoftin ratkaisujen avulla. Heinäkuussa 2014 päättyneenä tilivuonna Microsoftin liikevaihto oli 86,83 miljardia US dollaria.