Microsoft tarjoaa kansalaisjärjestöille lahjoitusohjelmistoja TechSoup Suomen kautta

Allianssi koordinoimaan TechSoupin lahjoituksia Suomessa

Kansalaisjärjestöjä ohjelmistolahjoituksin tukeva TechSoup aloittaa yhteistyön valtakunnallisen nuorisotyön palvelu- ja vaikuttajajärjestö Allianssi ry:n kanssa, joka alkaa välittää Microsoftin ja BitDefenderin tarjoamia ohjelmistolahjoituksia suomalaisille yhdistyksille ja säätiöille.

Yhdysvalloissa vuonna 1987 perustettu TechSoup on kansalaisjärjestöjen muodostama kansainvälinen verkosto, joka lahjoittaa tietokoneohjelmia voittoa tavoittelemattomille organisaatioille yli 100 maassa. Suomessa TechSoup aloitti toimintansa vuosi sitten, jolloin se alkoi välittää Microsoftin Office 365 -pilvipalvelua suomalaisille yhdistyksille ja säätiöille joko maksutta tai erittäin edulliseen hintaan.

Tänä keväänä TechSoup laajentaa toimintaansa Suomessa kattamaan kaikki Microsoftin ja virustorjuntaohjelmia kehittävän BitDefenderin ohjelmistolahjoitukset. Ohjelmistolahjoituksia koordinoidaan yhteistyössä Allianssin kanssa. Yhteistyö lanseerataan Microsoftin, Allianssin ja TechSoupin järjestämässä kansalaisjärjestöpäivässä keskiviikkona 22.4.

”Edulliset teknologiaratkaisut voivat parantaa organisaatioiden työtä poistamalla IT-investoinneista lisenssimaksut. Tiedämme kokemuksesta niin Pohjoismaissa kuin muualla maailmassa, että kansalaisjärjestöt saavuttavat tavoitteensa selvästi paremmin, kun ne voivat käyttää parhaita saatavilla olevia työkaluja”, kertoo TechSoup Globalin Euroopan-johtaja Nick Eyre.

Allianssi alkaa vastata käytännön koordinointityöstä järjestöiltä perittävää pientä hallinnointimaksua vastaan. Allianssi ry on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton edunvalvoja, jonka jäseninä on yli 120 valtakunnallista nuoriso- ja kasvatusalan järjestöä. Suomessa toimii noin 70 000 yhdistystä, joten ohjelmistolahjoitusten kohderyhmä on laaja.

”Allianssi on iloinen voidessaan tukea suomalaista kansalaisjärjestötoimintaa kanavoimalla toimijoille ohjelmistolahjoituksia yhdessä TechSoupin kanssa. Toivottavasti yhä useammat suomalaiset kansalaisjärjestöt hyödyntävät näitä tuotteita toiminnassaan”, toteaa Allianssi ry:n pääsihteeri Olli Joensuu.

Microsoft tarjoaa Office 365 -pilvipalvelun lisäksi lähes sataa eri ohjelmistoa suomalaisille voittoa tavoittelemattomille organisaatioille. ”Näin voimme taata järjestöille samat mahdollisuudet käyttää tuottavuustyökaluja kuin yrityksille”, Microsoft Oy:n tietoyhteiskuntasuhdejohtaja Max Mickelsson kertoo.

Suomessa jo yli 200 järjestöä ja säätiötä käyttää Office 365 for non-profits -palvelua, jolla ne saavat Officen toiminnot ja pilvipalveluiden tehokkuuden käyttöönsä. Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry on ottanut palvelun käyttöönsä, koska järjestö haluaa olla kehityksen kärjessä järjestelmien kehityksessä ja hyödyntämisessä.

”Käyttäjiltä saatu palaute on ollut erittäin positiivista, ja järjestelmä on koettu helppokäyttöiseksi sekä luotettavaksi. Kansallisena järjestönä pitkät välimatkat ja toiminta ympäri Suomea ovat organisaatiollemme ominaisia piirteitä, ja siksi yhteydenpidossa hyödynnettävien työkalujen on oltava kunnossa. Etenkin Lync ja Yammer ovat osoittautuneet erinomaisiksi työkaluiksi, joiden avulla käyttäjät kykenevät kommunikoimaan tehokkaasti keskenään ajasta ja paikasta riippumatta”, sanoo Suomen Partiolaisten talousjohtaja Panu Räsänen.

Crisis Management Initiative (CMI) -järjestössä pilvipalveluiden käyttöönotto on tarjonnut keinot turvalliseen, tehokkaaseen ja monipuoliseen tiedonvaihtoon organisaation sisällä. Rauhannobelisti presidentti Martti Ahtisaaren vuonna 2000 perustamalla kansalaisjärjestöllä on projekteja maailman haastavimmilla alueilla, kuten Jemenissä, Afganistanissa ja Etelä-Sudanissa. Kansainvälisten konfliktien ehkäisyyn ja ratkaisuun erikoistuneessa kansalaisjärjestössä liikkuva työ on luonnollinen osa toimintaa.

”Organisaatiossamme tehdään itsenäistä työtä monimuotoisissa tiimeissä ajasta ja paikasta riippumatta. Dialogi, tiedon jakaminen, yhdessä tekeminen ja avoin keskustelu vaikuttavat olennaisesti työn onnistumiseen. Meille on tärkeää päästä tietoihin käsiksi samanaikaisesti ajasta ja paikasta riippumatta. Lisäksi pilvipalveluiden avulla tiedot pysyvät varmassa tallessa yksittäisistä tietokoneongelmista huolimatta”, kertoo CMI:n analyytikko Juha Törmänen.

Ohjelmistolahjoitukset ovat myös amatööriurheilujärjestöjen saatavilla. Yksi Suomen suurimmista lajiliitoista, Suomen Voimisteluliitto, aikoo ensimmäisenä suomalaisjärjestönä jakaa Office 365 for non-profits -palvelua myös jäsenseuroilleen. Suomen Voimisteluliittoon kuuluu noin 380 seuraa, joissa on 125 000 jäsentä.

”Meille on tärkeää, että pilvipalvelut helpottavat yhteydenpitoa liikuntaseuroissa. Käyttäjä myös pääsee tietoihin käsiksi mistä vain millä tahansa laitteella, jossa on selain”, kiittelee Suomen Voimisteluliiton vs. pääsihteeri Olli-Pekka Lintula.

Lisätietoja:

Microsoft Oy
Max Mickelsson, tietoyhteiskuntasuhdejohtaja
maxmick@microsoft.com
puh. 050 499 9776

Lue lisää Office 365 for non-profits -ohjelmasta sekä muista ohjelmistolahjoituksista: http://products.office.com/fi-fi/nonprofit/office-365-nonprofit

Lue lisää kansalaisjärjestöpäivästä: https://msevents.microsoft.com/CUI/EventDetail.aspx?EventID=1032619561&Culture=fi-FI&community=0

Lue lisää Microsoftista yrityskansalaisena: http://news.microsoft.com/fi-fi/yrityskansalaisuus/

Microsoft

Vuonna 1975 perustettu Microsoft on maailman johtava ohjelmistotuotteiden, -ratkaisujen ja -palveluiden toimittaja, joka auttaa yrityksiä, organisaatioita ja ihmisiä hyödyntämään tietotekniikan mahdollisuuksia uusilla innovatiivisilla tavoilla. Suomessa Microsoft Oy:n palveluksessa työskentelee 280 henkilöä, joiden visiona on lähes 2 000 yhteistyökumppanin kanssa auttaa asiakasta menestymään Microsoftin ratkaisujen avulla. Kesäkuussa 2014 päättyneenä tilivuonna Microsoftin liikevaihto oli 86,83 miljardia US dollaria. www.microsoft.fi/uutisia