Microsoft vahvistaa toimiaan ohjelmistopiratismia vastaan

Viimeisen kahden vuoden aikana Microsoft on saanut 150 000 viestiä kuluttajilta, jotka ovat tietämättään ostaneet piraattituotteen ja joutuneet ohjelmistopiratismin uhriksi. Viestien määrä on yli kaksinkertaistunut aikaisempaan verrattuna, mikä kertoo ihmisten kasvaneesta huolesta ohjelmistopiratismin suhteen. Microsoft ei ole jäänyt toimettomana seuraamaan kuluttajien lisääntynyttä huolta, vaan on jatkanut ja lisännyt ponnistelujaan ohjelmistopiratismia vastaan. Tänään yhtiö julkisti omien toimenpiteidensä sarjan ns. Consumer Action -päivän yhteydessä. Toimet pitävät sisällään mm. koulutusta ja viranomaisyhteistyötä yli 70 maassa. Tarkoituksena on suojella kuluttajaa ja lisätä ihmisten tietoisuutta väärennettyjen ohjelmistojen riskeistä. “Kuluttajat haluavat vaikuttaa myös itse. Suurin osa tänään julkaisemistamme toimenpiteistä ovat saaneet alkunsa tavallisten kuluttajien antamien vihjeiden perusteella”, Microsoft Oy:n Anti-Piracy-Lead Päivi Kolkkanen-Mäenpää kertoo. Piraattiohjelmistoissa usein vakoilu- tai muita haittaohjelmia Ohjelmistoteollisuudella on pitkältä ajalta tutkimustietoa ohjelmistopiratismista ja sen vaikutuksista kuluttajiin. Tutkimusyhtiö IDC:n vuonna 2006[1] tekemän tutkimuksen mukaan joka neljännes piraattiohjelmia tarjonnut internetsivusto pyrki latauksen yhteydessä lisäämään mukaan vaarallisia koodeja. Tämä luku on piratismia tutkivan Media Surveillance -yhtiön mukaan nousussa. Kun yhtiö tuoreessa kokeessaan latasi useita satoja piraattiohjelmia netistä, oli 32 prosentissa ohjelmistoissa ylimääräisiä ja vaarallisia koodeja mukana. Lokakuussa 2009[2] tietokoneohjelmistoyritysten etujärjestö Business Software Alliance kertoi raportissaan, että niissä maissa, joissa piratismia esiintyy paljon, on myös keskimääräistä enemmän haitallisten virusten saastuttamia tietokoneita. Harrison Groupin selvitys[3] puolestaan osoittaa, että lisenssittömiä tai piraattiohjelmistoja käyttävät yritykset ovat 73 prosenttia suuremmassa riskissä menettää arvokasta tietoa ja 43 prosenttia suuremmassa riskissä kohdata merkittäviä tietokoneongelmia kuin ne yritykset, joiden ohjelmistot ovat laillisia. “Kuluttajat, jotka on huijattu ostamaan väärennettyjä ohjelmistoja, altistuvatkin ohjelmistoviruksille ja tietoturvariskeille, pahimmissa tapauksissa jopa identiteetti- ja luottokorttitietovarkauksille. Samalla he jäävät vaille aitoon, lailliseen tuotteeseen kuuluvia tuotepäivityksiä ja tuotetukea”, Kolkkanen-Mäenpää muistuttaa. Microsoftin tänä päivänä julkaisemista toimenpiteistä löytyy yksityiskohtaisempaa tietoa internetsivulta www.howtotell.com. Vähittäiskauppa ja netin kauppapaikat yhteistyössä Microsoftin kanssa Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Samuli Seppälä arvioi piratismin aallonharjan jo ylitetyn, mutta muistuttaa samalla jokaisen myydyn piraattiohjelmiston olevan pois rehellisen yrittäjän kukkarosta. ”Valistuksella on tässä työssä keskeinen rooli. Kuluttajille ja yrityksille pitää muistuttaa ohjelmistojen laillisuuden merkityksestä ja siitä millaisille vaaroille piraattiohjelmistot altistavat. Myös sillä on ollut piratismia vähentävä vaikutus, että ohjelmistoista on nykyisin tarjolla edullisempia versioita esimerkiksi koti- ja opiskelukäyttöön.” Internetin huutokauppasivuilla tulee aika ajoin vastaan tapauksia, joissa ostajia on johdettu harhaan myymällä tietokoneista irrotettuja COA (Certificate of Authenticity) –aitoustodistustarroja ohjelmiston käytön oikeuttavina lisensseinä. Kyseisiin tarroihin ei kuitenkaan liity mitään arvoa tai oikeuksia irrallaan koneista, joihin ne oli alun perin aidon ohjelmiston asentamisen yhteydessä liimattu. Huuto.netissä palvelun ylläpito tarkkailee ilmoituskantaa jatkuvasti ja poistaa asiattomat kohteet heti kun sellaisiin törmää. Tavoitteena on, ettei asiattomuuksia löydy palvelusta lainkaan ja siksi Huuto.net tekee tiivistä yhteistyötä oikeudenhaltijoiden ja viranomaisten kanssa, jotka auttavat mm. laittomien kohteiden tunnistamisessa. Yksittäiset käyttäjätkin voivat itse ilmoittaa ylläpidolle asiattomista kohteista yhdellä klikkauksella. ”Esimerkiksi Microsoftin kanssa olemme yhteistyössä laittaneet Tietotekniikka-osastollemme informaatioviestin COA-tarroista, jossa myyjille kerrotaan, että koneista irrotettuihin tarroihin ei liity oikeuksia ja sellaisten tarrojen myynti on lainvastaista. Valistuksen vaikuttavuudesta kertoo, että ilmoituksen laittamisen jälkeen irrallisten COA-tarrojen tarjonta putosi puoleen”, Huuto.netin Product Manager Toni Ruuska sanoo. 19-vuotias opiskelija Kuopiosta on esimerkki siitä, miten tietämättömyys saattaa johtaa laittomiin tekoihin. Hän keräsi ja möi kierrätykseen menevistä tietokoneiden koteloista Windows XP -aitoustarroja, joita oli nähnyt myös netissä myytävän.”Ajattelin olevan hulluutta, että rahanarvoiset tarrat menevät peltikeräykseen koteloiden mukana. En ymmärtänyt tarrojen myymisen olevan laitonta, koska tarrojen myyjiä oli kymmeniä, ellei jopa satoja. En myöskään käsittänyt, että tällä tavalla saatoin ostajat käyttämään luvattomia ohjelmistoja. Nyt maksan lisenssikaupasta saamani tulot korvauksena korkojen kanssa takaisin, enkä tee samaa virhettä uudelleen.” Organisoitu rikollisuus taustalla Piratismin taustalla olevat organisoituneet rikollisjärjestöt eivät yleensä lopeta siihen, kun saavat myytyä piraattiohjelmiston pahaa aavistamattomalle kuluttajalle. Ohjelmistojen väärentäjät pyrkivät samalla rakentamaan tietokoneiden verkostoja, jotka ovat heidän hallussaan. Näiden kaapattujen koneiden avulla he pyrkivät tekemään lisää rikoksia. ”Löysimme vastikään suuren joukon tietokoneita, joihin oli myyty piraattiversio Windows-käyttöjärjestelmästä, ja jotka oli automaattiohjelmoitu ottamaan yhteyden tiettyyn rikollisten hallussaan pitämään serveriin”, Markus Schweitzer Media Surveillancesta kertoo. Kaikkien kuluttajien apu on ohjelmistopiratismin vastaisessa taistelussa tarpeen. Microsoft kehottaakin ilmoittamaan kaikista epäilyttävistä tapauksista joko viranomaisille tai yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.howtotell.com. Teknologisia edistysaskeleita Teknologisella puolella Microsoft on kehittänyt tuotteiden aktivoimis- ja vahvistamisprosesseja uuden Windows 7 -käyttöjärjestelmän myötä. Kehittynyt suojausjärjestelmä auttaa ohjelmistoa suojelemaan itseään, jos sen aktivointijärjestelmää yritetään kiertää tai peukaloida. Samalla se auttaa kuluttajia aktivoimaan ohjelmistot helpommin ja ratkaisemaan mahdolliset ongelmat. Microsoft on lisäksi investoinut yhdeksään Product Identification Analysis (PID) -laboratorioon ympäri maailman. Näissä laboratorioissa asiantuntijat tutkivat väärennettyjä ohjelmistoja ja hankkivat viranomaisille tärkeitä tietoja ohjelmistopiraattien kiinni saamiseksi. PID:n työskentely on ollut erittäin tuloksekasta: viimeisen kahden vuoden aikana se on auttanut rajaviranomaisia puuttumaan yli tuhanteen väärennystapaukseen. Miten kuluttaja voi itse välttää piratismia? - Osta uusi tietokone tai ohjelmistot aina valtuutetulta jälleenmyyjältä - Tarkista, että saat koneen tai ohjelmiston mukana sekä COA (Certificate of Authenticity) –aitoustodistustarran että hologrammillisen CD:n, DVD:n tai mahdollisuuden luoda varmistusmedia tietokoneelta - Jos ostat pelkän ohjelmiston, katso että pakkaus ja sen mukana tulevat ohjeet ovat korkealaatuisia - Lisää tietoa ja kuvallisia esimerkkejä yllämainituista löytyy Väärennettyjen ohjelmistojen –galleriasta Aito Microsoft ohjelmisto –sivuilla osoitteessa www.microsoft.com/genuine/default.aspx?displaylang=fi - Jos kuitenkin epäilet hankkineesi väärennetyn ohjelman, voit kertoa siitä internetsivuilla www.howtotell.com