Microsoftilta merkittävää tukea nuorille ohjelmistoyrityksille

Microsoftin COO Kevin Turner julkisti tänään Suomen vierailunsa yhteydessä Microsoftin BizSpark-ohjelman. Ohjelma tarjoaa nuorille ohjelmistoyrityksille ja ohjelmistoon perustuville palveluyrityksille teknologioiden ja työkalujen lisäksi maailmanlaajuista verkottumista rahoittajiin, hautomoihin, järjestöihin ja muihin aloitteleviin yrityksiin.

Microsoft on mukana monella tavalla tasoittamassa ja tukemassa nuorten ohjelmistoyritysten tietä menestykseen. Tuorein hanke, BizSpark, tarjoaa teknologia-, työkalu- ja verkottumisapua lupaaville uusille ohjelmistoyrityksille. Suomessa ohjelma toteutetaan läheisessä yhteistyössä muiden innovaatioyhteisöjen jäsenten, kuten Veraventure Oy:n, Ohjelmistoyrittäjät ry:n ja Technopolis Ventures Oy:n, kanssa.

”BizSpark on Microsoftin konkreettinen toimenpide Kasvufoorumi 08 -hankkeen jatkoksi. Lupauksemme mukaisesti toimimme usealla eri tavalla uusien IT-yritysten alkutaipaleen helpottamiseksi. Epävakaassa talousilmastossa tällaisille hankkeille on erityinen tarve”, Microsoft Oy:n kehittäjä- ja alustayksikön johtaja Ismo Suikkanen toteaa.

”Suomessa syntyy useita satoja IT-alan yrityksiä vuodessa, joista ennakoimme huomattavan osan osallistuvan ohjelmaan seuraavan kolmen vuoden aikana. Ohjelmistokehitysväline- ja ohjelmistoalustatuote-etujen lisäksi mahdollisuus kansainväliseen verkostoitumiseen rahoittajien, jakelukanavien ja muiden kasvuyrittäjien kanssa on merkittävä hyöty”, Suikkanen jatkaa.

Vaikka BizSparkin tarjoamat edut ovat Microsoftin aiempia ohjelmia kokonaisvaltaisemmat, on osallistumiskynnys haluttu pitää mahdollisimman matalana, eikä mukaan tulevilta yrityksiltä esimerkiksi peritä osallistumismaksua. Ohjelmaan haku alkaa 7.11.2008.

Technopolis Ventures Oy:n toimitusjohtaja Will Cardwell arvostaa Microsoftin hanketta.

”Tämä on juuri sellainen ohjelma, mitä IT-ala tarvitsee. Toivottavasti mahdollisimman moni lähtee mukaan ja saamme nähdä kasvavan määrän suomalaisia IT-menestystarinoita.”

Cardwellin mielestä Technopolis Ventures Oy:n koko maan kattava verkosto ja monipuolinen toimialatuntemus tarjoavat mielenkiintoisia mahdollisuuksia startup-yrityksille.

”Me tunnemme startup-yritykset ja heidän tarpeensa niin liiketoimintasuunnittelun, rahoituksen, mentoroinnin kuin markkinatietouden näkökulmasta. BizSpark-ohjelma on yksi mahdollisuus, jonka haluamme tarjota asiakaskunnallemme.”

Ohjelmistoyrittäjät ry:n hallituksen puheenjohtaja Matti Heikkonen kertoo yhdistyksen perustavan talven aikana hankkeen, jonka tarkoituksena on luoda Suomeen kilpailukykyisiä ja nopeasti kasvavia Software as a Service (SaaS) –liiketoimintamalliin perustuvia ohjelmistoyrityksiä. Nyt julkistettava yhteistyö Microsoftin kanssa on yksi osa hanketta, johon kuuluu myös muita kumppaneita.

”BizSpark-yhteistyö on erinomainen jatko Kasvufoorumille. Jos pienet SaaS-tuottajat saavat erilaisilta toimijoilta tukea toimintansa alkuvaiheessa, kasvavat ne kertaluokkaa nopeammin ja myös tukijat alkavat näin saamaan osaansa alkupanoksesta.”

Veraventure Oy:n manageri Petri Laine näkee BizSpark-ohjelman erinomaisena mahdollisuutena suomalaisille nuorille ohjelmistoyrityksille verkottua yli Suomen rajojen muiden ohjelmaan valittujen yritysten kanssa.

”Tämä voi luoda liiketoimintamahdollisuuksia, joita vielä emme osaa edes nähdä."

IT-laitehallintaan liittyvää ohjelmistosuunnittelua, -valmistusta ja konsultointia tarjoavassa lappeenrantalaisessa Miradore Oy:ssä BizSparkia odotetaan kiinnostuneena.

”Nuori yritys tarvitsee neuvoja ohjelmiston tuotteistamisessa, tuotteiden markkinoinnissa, luotettavuuden hankkimisessa, sisäisissä järjestelmissä ja työkaluvalinnoissa. BizSpark ja siinä mukana olevat IT-konkarit pystyvät tarjoamaan juuri näitä asioita meille”, Miradoren hallituksen puheenjohtaja Mika Liukko kiittelee.

”Uskomme vahvasti, että tämä ohjelma auttaa meitä saavuttamaan kansainvälistymiseen ja toimintamallien kehitykseen liittyvät tavoitteet.”