Microsoftin uuden sukupolven Windows phone -matkapuhelimet myyntiin lokakuussa

Maailman johtavat matkapuhelinoperaattorit aloittavat edistykselliseen Windows Mobile 6.5 -käyttöjärjestelmään pohjautuvien älypuhelimien myynnin lokakuussa. Myyntiin tulee puhelimia useilta eri valmistajilta.

Seuraavan sukupolven Windows® phone -matkapuhelimet tulevat myymälöihin maailmanlaajuisesti 6. lokakuuta 2009. Silloin myyntiin tulevat puhelimet ovat ensimmäisiä laitteita, jotka pohjautuvat uuteen Windows Mobile 6.5 -käyttöjärjestelmään. Sen kehittynyt käyttökokemus tuo kuluttajille uuden helppokäyttöisen kosketuskäyttöliittymän, parannetun verkkoselaimen sekä uusia palveluita kuten Windows Marketplace for Mobile ja Microsoft My Phone. ”Windows phone -puhelimen käyttäjä ei tarvitse kuin yhden matkapuhelimen, jonka avulla hän voi olla yhteydessä ihmisiin ja informaatioon, jotka ovat hänelle kaikkein tärkeimpiä kussakin tilanteessa yhdistäen tietokoneen, matkapuhelimen ja verkkoselaimen”, Microsoftin Suomen mobiilista vastaava liiketoimintajohtaja Vesa-Matti Paananen sanoo. Valmistajat tukevat Windows phone -puhelimia Microsoftin kumppanit ympäri maailman ovat vahvasti sitoutuneet päivittämään ja laajentamaan laitevalikoimaansa sisältämään uusia älypuhelimia, joissa on Windows Mobile 6.5 -käyttöjärjestelmä. Euroopassa esimerkiksi matkapuhelinoperaattorit Orange, Deutsche Telekom AG ja Vodafone Group Plc sekä laitevalmistajat Acer, HTC, LG Electronics, Samsung, Sony Ericsson ja Toshiba Corporation ovat ilmoittaneet toimittavansa markkinoille uusia Windows-puhelimia. ”Koska uusi Windows Mobile 6.5 tarjoaa merkittäviä hyötyjä Samsungin asiakkaille Suomessa, tuomme markkinoille luonnollisesti täysin suomenkielisiä Windows phone -matkapuhelimia sekä kosketusnäytöllä että Skandinaavisella täysnäppäimistöllä varustettuna”, Samsungin matkapuhelinten Suomen myyntipäällikkö Mika Engblom toteaa. Yksi puhelin työhön ja vapaalle Windows phone -puhelimet sopivat niin työkäyttöön kuin vapaa-aikaan antaen kuluttajalle käyttöön mobiiliversiot tutuista ohjelmistoista, joilla he voivat tehdä samoja asioita kuin käyttäessään henkilökohtaista tietokonettaan. Täysin uudistunut Internet Explorer Mobile sisältää tuen Adoben Flash Lite -teknologialle ja mahdollistaa verkkosivujen täsmällisemmän esittämisen ja helpomman käytön, jolloin puhelimella voi käyttää sähköisiä verkkopalveluita esimerkiksi matkalipun ostoon, ajo-ohjeiden etsimiseen tai laskujen maksamiseen. Microsoft Office Outlook Mobile tarjoaa tutun ja yhtenäisen sähköpostikokemuksen niin tietokoneessa, puhelimessa kuin selaimessakin. Microsoft Office Mobilen avulla käyttäjä avaa ja muokkaa Word-, Excel- ja PowerPoint-asiakirjoja suoraan puhelimessa. Kaikissa puhelimissa on myös Windows Live, jonka avulla käyttäjät ovat Live Messenger Mobilen kanssa yhteydessä ystäviinsä tai seuraavat Facebookin, Twitterin ja MySpacen kaltaisissa sosiaalisissa verkostoissa olevia kontaktejaan. Hyödyllisiä mobiilipalveluita Windows phone -puhelimien mukana seuraa lisäksi kaksi uutta hyödyllistä mobiilipalvelua, joiden ansiosta käyttäjällä on aina tarvittava sisältö, yhteystiedot ja sovellukset käytettävissään. Laaja valikoima testattuja ja hyväksyttyjä sovelluksia tulee käyttäjän ladattaviksi suoraan puhelimeen Windows Marketplace for Mobilen kautta. Yksinkertainen palautusmahdollisuus antaa turvaa sovelluksen ostajalle. Lisämaksuton Microsoft My Phone -palvelu varmistaa ja synkronoi automaattisesti kuvat, musiikin, yhteystiedot ja tekstiviestit käyttäjän puhelimesta talteen verkkopalveluun, jolloin niitä voi hallinnoida selaimen avulla tietokoneelta ja palauttaa helposti takaisin puhelimeen esimerkiksi sen kadotessa. Henkilökohtainen kokemus näppäimistöstä widgetteihin Windows phone -puhelimet tarjoavat käyttäjille laajan valikoiman erilaisia älypuhelimia ohuista kosketusnäytöllisistä puhelimista suomalaisella qwerty-näppäimistöllä varustettuihin laitteisiin tehden oman suosikkipuhelimen löytämisen helpoksi. Lisäksi käyttäjä voi asentaa puhelimiin kolmannen osapuolen sovelluksia kuten esimerkiksi Facebookin, hyötyohjelmia ja pelejä. Marketplacen avulla myös suomalaiset kehittäjät voivat jakaa maailmanlaajuisesti ohjelmiaan Windows-puhelimien käyttäjille. Windows Mobile 6.5 -käyttöjärjestelmä sisältää parantuneen kosketuskäyttöliittymän, jonka avulla käyttäjä voi muokata puhelimensa sopimaan juuri hänen henkilökohtaisiin tarpeisiinsa. Hän voi muuttaa ulkoasua rajattomasti valmiiden teemojen ja henkilökohtaisten taustakuvien avulla sekä lisätä widgettejä aloitusnäyttöön, jolloin tärkeät tiedot ovat heti näkyvissä.