NAVIGON vie matkailijan syvälle Kreetan lumoihin

Kreikan suurin saari, Kreeta, on yksi Välimeren kauneimpia lomakohteita. NAVIGONin heinäkuun City Highlights -navigaatiopalvelu auttaa tutustumaan saareen entistäkin helpommin ja löytämään saaren lumoavat salaisuudet.

Kreeta on yksi Euroopan kauneimmista lomakohteista ja yksi suomalaisten kestosuosikeista Välimerellä. Eikä ihme, sillä saari tarjoaa upeiden rantojensa lisäksi mielenkiintoisia kulttuuri- ja historiallisia elämyksiä. Kreeta on mm. minoalaisen kulttuurin syntysija, joka oli sekä Kreikan että koko Euroopan ensimmäinen merkittävä korkeakulttuuri.

Saari on noin 250 kilometriä pitkä ja enimmillään 60 kilometriä leveä. Saaren pääkaupunki on Heraklion, joka sijaitsee pohjoisrannikolla keskellä saarta. Muita suuria kaupunkeja ovat Hania, Rethymnon ja Agios Nikolaos.

Yksi saaren kauneimmista kaupungeista on Hania. Sen helmi on vanha venetsialainen satama ja sen ympärille rakentunut vanhakaupunki. Kaupungin yöelämä keskittyykin tälle alueelle.

Hanian jokaisesta osasta löytyy hyvää paikallista ruokaa tarjoavia ravintoloita. Perinteinen kreetalainen ruoka onkin maailman terveellisimpiä sisältäen oliiviöljyä, vihanneksia, juustoa ja tuoretta kalaa. Yksi käymisen arvoinen paikka on venetsialaisessa satamassa sijaitseva 36 Vineria. Kaupungissa on tarjolla myös paljon live-musiikkia (ks. lisää http://www.chania.gr/en). Taidenäyttelyitä kannattaa etsiä puolestaan kaupungin moskeijasta ja linnasta.

Renesanssia ja Hullu Joki

Tänä vuonna Kreetan kulttuurillinen keskus on Rethymnonin kaupunki, jossa järjestetään 24. Renesanssi-festivaali heinä-elokuussa. Festivaali vie vieraansa upealle aikamatkalle menneisyyteen ja tarjoaa huiketa musiikki- ja teatteriesityksiä kuten esimerkiksi Romeo & Juliet –kuoron ja Shakespearen kuuluisan Venetsian kauppiaan –esityksen (http://www.rfr.gr/index_en.html).

Paikallisissa vesipuistoissa pääsee toisenlaisen kesäviihteen pariin. Esimerkiksi Star Beach –vesipuistoissa (http://www.starbeach.gr) vieraat saavat nauttia Hullun Joen vauhdista, upeista vesiputouksista, hulpeista vesiliukumäistä, allasbaareista ja porealtaista.

Kreetan City Highlightsissa on yhteensä noin 30 mielenkiintoista kohdetta. Kreetan erikoiskohteet voi ladata maksutta osoitteesta www.navigon.com/fresh. Samasta osoitteesta löytyvät myös aiempina kuukausina julkaistut muut NAVIGON City Highlights –kohteet kuten esimerkiksi Turun mielenkiintoisimmat nähtävyydet.

Navigon sosiaalisessa mediassa:

Facebook: www.navigon.com/facebook

YouTube: www.navigon.com/youtube

Twitter: www.navigon.com/twitter

Flickr: www.navigon.com/flickr

Lisätietoja, kuvat ja testikappaleet:

SEK Public Oy

Tomi Ertovaara

tomi.ertovaara@sekpublic.fi

SEK Public Oy

Jukka Jänönen

jukka.janonen@sekpublic.fi