Navigonin iPhone-navigaattori kerää kehuja Applen App Storessa

Navigonin iPhone-versio MobileNavigator-ohjelmistosta tuli ladattavaksi Applen App Storeen viime viikonlopun aikana. Muutaman ensimmäisen päivän aikana ohjelmisto on jo ehtinyt kerätä runsaasti positiivista palautetta käyttäjiltä. Ohjelmistoa myydään erikoishintaan kesäkuun loppuun asti, 40 maan kartat kattavan Eurooppa-version saa käyttöönsä 75 eurolla. Ohjelmisto on yhteensopiva iPhone 3G ja iPhone 3G S -mallien kanssa, joissa on Apple OS 3.0 -käyttöjärjestelmä.

Navigon ilmoitti aiemmin kesäkuussa tuovansa ensimmäisten joukossa Applen App Storeen ohjelmiston, jonka avulla iPhone on muunnettavissa täysiveriseksi autonavigointilaitteeksi. Tässä yritys myös onnistui, MobileNavigator-sovellus julkaistiin App Storessa kesäkuun 18. päivä. Ohjelmiston mukana toimitetaan myös täydelliset kartta-aineistot, joko 40 Euroopan maata tai vain pohjoismaat kattavina paketteina. Yhdysvaltain kartta-aineisto on luvattu julkaista pian Euroopan jälkeen ja Australian aineisto on jo valmistelussa. ”MobileNavigatorin avulla iPhone 3G ja uusi iPhone 3G S ovat täydellisiä navigointilaitteita,” sanoo Gerhard Mayr, NAVIGON AG:n matkapuhelinliiketoiminnan ja uusien markkinoiden johtaja. Viikon aikana ohjelmisto on kerännyt positiivista palautetta App Storen käyttäjiltä, myös suomalaisilta. Ohjelmistoa luonnehditaan helppokäyttöiseksi ja etenkin POI-kohteiden kattavuutta kiitellään. Ohjelmiston kokonaisarvosanaksi annetaan neljä ja puoli tähteä viidestä. ”Käyttäjäpalautteesta on havaittavissa, että iPhone-käyttäjät ovat todella odottaneet hyvää navigointiohjelmistoa laitteelleen,” sanoo NAVIGONin toimitusjohtaja Egon Minar. ”Vain muutaman päivän olemassaolonsa jälkeen MobileNavigator on yksi suosituimmista applikaatioista palvelussa.” MobileNavigator-ohjelmistosta tulee saataville edelleen uusia versioita. Tällä hetkellä saatavilla olevan Euroopan kartat kattavan täysversion lisäksi tarjolle tulee ilmainen LITE-versio, joka toimii myös iPod Touch-laitteissa. LITE-versiossa ei ole aktiivista puheohjausta, mutta se on varustettu tuoreella kartta-aineistolla, sekä lähistöllä olevien POI-kohteiden näytöllä. Simuloitu navigointitoiminto esittää miten MobileNavigatorin täysversio toimii GPS-vastaanottimen kanssa. MobileNavigatorin Eurooppa-versio on saatavilla kesäkuun loppuun asti erikoishintaan 74,99 euroa, kattaen 40 Euroopan maan kartat. Alueellinen, pohjoismaiden kartta-aineiston sisältävä Nordics-versio maksaa kesäkuun ajan 49,99 euroa. Heinäkuusta alkaen hinnat ovat Eurooppa-versiolle 99,99 euroa ja Nordics-versiolle 69,99 euroa. Sekä Eurooppa- että Nordics-versiossa ovat käytettävissä monet tunnetut NAVIGON-ominaisuudet, kuten mm. risteysnäyttö (Reality View Pro), liikennemerkkien todenmukainen näyttö (Real Roadsign Pro), kaista-avustin (Lane Assistant Pro), nopeusavustin (Speed Assistant), päivä- ja yöajon tilat, sekä mahdollisuus listata POI-kohteita reitillä. Näine ominaisuuksineen MobileNavigator erottuu kilpailijoistaan käyttömukavuudessa, mutta myös siksi, että tyypilliset iPhonen toiminnot ovat integroitu ohjelmistoon ja ne ovat läsnä jatkuvasti. Jos iPhonea esimerkiksi kääntää 90 astetta, karttanäyttö siirtyy automaattisesti pystyasennosta vaaka-asentoon. Älykkään osoitteensyötön lisäksi käyttäjän on mahdollista käynnistää navigointi suoraan puhelinluetteloon tallennettuihin osoitteisiin parilla painalluksella. Mikäli navigointi keskeytyy saapuvan puhelun vuoksi, se myös jatkuu automaattisesti puhelun päätyttyä. Navigon sosiaalisessa mediassa: YouTube-video iPhone-ohjelmiston toiminnasta YouTube-kanavalla: http://www.youtube.com/user/NAVIGONcom Navigonin Twitter-kanava löytyy osoitteesta: http://twitter.com/NAVIGON_ (Huom.: Tilin nimen lopussa alaviiva) Navigonilla on myös Facebook-ryhmä: http://www.facebook.com/group.php?gid=11930443385 sekä Facebook-fanisivut: http://www.facebook.com/pages/NAVIGON/51924150929