Nuorisotyön viikkoa vietetään #HupparikansanPuolella

Viikko 40 eli 29.9.–5.10.2014 on valtakunnallinen nuorisotyön viikko. Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry nostaa esiin nuoret ja nuorten kanssa toimivat aikuiset #HupparikansanPuolella -selfiekuvahaasteella. Tekoihin nuorisotyön puolesta haastetaan myös iso joukko yhteiskunnallisia päättäjiä ja julkisuudesta tuttuja henkilöitä. Viikko toteutetaan yhteistyössä Allianssin jäsenjärjestöjen, Kuntaliiton ja kaupunkimaisten kuntien nuorisotyön Kanuuna-verkoston kanssa.

Nuorisotyön viikon tavoitteena on nostaa esiin nuorisotyön monipuolisuus, arvo ja merkitys yhteiskunnassa sekä muistuttaa, että kuntien ja järjestöjen nuorisotyö tarvitsee resursseja toimiakseen. Nuorisotyön viikolla nostetaan esiin suomalaisten nuorten merkittävä osaaminen ja aktiivisuus tarinoiden kautta.

Medialla on merkittävä rooli nuorisotyön tarinoiden kertomisessa. Nuorisotyön viikko on ajankohtainen aika tehdä:

• Henkilöjuttu nuorten kanssa toimivasta kunnan tai järjestön nuorisotyötyöntekijästä, nuorten parissa toimivasta vapaaehtoisesta tai nuoresta joka toimii nuorisotyössä.
  • Juttu nuorisotyön puolella olevasta päättäjästä ja hänen tarinansa kautta nuorisotyöstä.
  • Kertoa julkisuuden henkilöstä, joka on ponnistanut uralleen nuorisotyön kautta.

Nuorisotyön tarinoita löytyy haastattelemalla esimerkiksi nuoria harrastajia, ohjaajia, pitkän tien kulkeneita konkareita, tai uusia ideoita omaavia nuoria toimijoita. Vinkkejä sopivista haastateltavista voi kysyä Allianssista sekä suoraan järjestöiltä. Allianssin jäsenjärjestöistä kampanjan työryhmässä ovat mukana Suomen 4H-liitto, Suomen Partiolaiset, Suomen Nuorisoseurat ja Suomen Setlementtiliitto.

Julkisuudesta tuttuja nuorison puolestapuhujia ovat esimerkiksi Mari Sainio ja Reino Nordin, joiden molempien ura starttasi nuorisotoiminnasta.

Hupparikansan puolesta hupparissa 2.10.

Nuorisotyön viikko haastaa näyttämään tukensa nuorille ja nuorisotyölle. Syksyn aikana toteutettava #HupparikansanPuolella -selfiekampanja innostaa kuvaamaan itsensä hupparissa ja jakamaan kuvansa sosiaalisessa mediassa sekä haastamaan myös muut mukaan. Torstaina 2.10. yllytetään lähtemään töihin pikkutakin sijaan huppari päällä. Oletko mukana?

Siltamäen nuorisoseuran kasvatti ja siellä tanssia ohjaava juontaja Mari Sainio on Hupparikansan puolella. ”On valtavan tärkeää, että on paikkoja, joihin voi tulla mukaan ilman isoa harrastusmaksua maksua ja tuntea olevansa osa porukkaa.”

Päättäjät hupparikansan puolella

Nuorisotyön viikolla myös kansanedustajat, kuntapäättäjät ja järjestöjen päätöksentekijät sekä muut päättäjät haastetaan olemaan ”hupparikansan puolella”, eli osoittamaan tukensa nuorille, nuorisotyölle ja nuorisotyön rahoitukselle. Nuorisoalan toimijat tapaavat syksyn aikana päättäjiä ja vievät heille tietoa nuorisotyöstä ja sen tarinoista. Viikon aikana nuoret rantautuvat eduskuntaan vaikuttajatapaamisiin esimerkiksi torstaina 2.10. ja perjantaina 3.10.

Kuvat: Anna Aution ottamat kuvat juontaja Mari Sainiosta, lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttilasta ja Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssi ry:n puheenjohtaja Eero Rämöstä löytyvät http://alli.fi/allianssi/medialle/kuvat/.

Lisätietoja:

Reija Salovaara
Johtaja, viestintä ja koulutus
reija.salovaara(at)alli.fi, p. 040-508 8249

www.alli.fi/nuorisotyonviikko

Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssi ry on valtakunnallinen nuorisotyön palvelu- ja vaikuttajajärjestö. Se on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton edunvalvoja, jonka jäseninä on 121 valtakunnallista nuoriso- tai kasvatusalan järjestöä. Allianssin tarkoituksena on edistää nuorten kasvua yhteiskunnan vastuullisiksi jäseniksi, osallistumista päätöksentekoon ja kansainväliseen toimintaan. Allianssi palvelee nuorisojärjestöjä ja nuorisotyötä.

Järjestöjen, kuntien ja seurakuntien nuorisotyö tarjoaa nuorille monipuolisia mahdollisuuksia vapaa-ajanviettoon. Kiinnostavat harrastukset ja yhdessäolo muiden nuorten kanssa rakentavat itsetuntoa ja ovat tärkeitä hyvinvoinnin ylläpitäjiä. Monille nuorille osallistuminen nuorisotoimintaan tarjoaa ensimmäisen mahdollisuuden ottaa myös vastuuta ohjaajana tai väylän ammattiin.